Uitgevers moeten Sony betalen voor cross-play

Dat Sony niet de grootste fan van cross-play is, is niet bepaald een geheim. Het bedrijf achter PlayStation werkte de implementatie van de functie op diens platformen jarenlang tegen, zelfs toen namen als Rocket League, Minecraft en Fortnite ermee gemoeid waren. Uiteindelijk heeft het wel bijgegeven, maar het blijkt dat daar wel geld mee gemoeid is.

In 2018 was Fortnite zonder twijfel de grootste game van dat moment en Epic dacht daarvan te kunnen profiteren om Sony onder druk te zetten om diens standpunt over cross-play te wijzigen. In een e-mail van het bedrijf stellen ze een deal voor, waarbij men Fortnite inzet als marketingmiddel voor PlayStation in ruil voor een verlenging van de UE4-licenties én cross-play. Een deal waarvan ze zeker waren dat die geaccepteerd zou worden, daar Epic Games' Joe Kreiner schrijft dat ''ik geen scenario kan bedenken waarin we niet krijgen wat we willen. Die mogelijkheid ging het raam uit toen Fortnite het grootste spel op PlayStation werd.''

Epic mocht er dan wel zeker van zijn dat deze kat in het bakkie zou zitten, maar kreeg nul op rekest. Of dat was vanwege de toon van de mail, waar de arrogantie vanaf spat, zullen we nooit weten, maar zeker is dat geld een belangrijke rol speelde. Want pas toen Sony daar een oplossing voor bedacht zette het de deuren open.

Die oplossing komt in de vorm van punt 5 van het Cross-Platform Policy, waarmee ontwikkelaars akkoord moeten gaan als ze cross-play in hun PlayStation-titels implementeren. Kort gezegd komt erop neer dat wanneer een cross-play-titel procentueel gezien te weinig via PSN opbrengt, dat royalty's betaald moeten worden om dat te compenseren. Een ongehoord systeem dat enorm vertrouwt op PlayStations huidige dominantie in de console-markt. Dus de vraag is hoe dat zich houdt mocht het die ooit kwijtraken.

Bron: The Verge

Discord

Enquête
Veel
26%
Best veel
48%
Weinig
20%
Niets
7%
Totaal aantal stemmen: 46 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner