80%
75%
75%
  • Gemaakt door fans voor fans
  • Grafisch ziet het er zeer goed uit
  • Misschien een beetje te uitdagend

Het is alweer 25 jaar geleden dat de film Starship Troopers van Paul Verhoeven werd vertoond in de bioscoop. Hoewel de film mager ontvangen werd en het de laatste is geweest van Paul Verhoeven in Hollywood, is er altijd een flinke groep fans die hem kunnen waarderen voor wat het is: een science fiction die zijn tijd ver vooruit was. Toen ik de film als kind zag, werd ik er enorm door gefascineerd en sinds dat moment droom ik eigenlijk van de dag dat er een RTS uit zou komen met deze prachtige film als inspiratie. Nu is hij er. Starship Troopers: Terran Command is de langverwachte RTS van mijn dromen, althans dat moeten we nog maar zien. Voldoet deze game aan de verwachtingen? Is het ook meer dan alleen maar fanservice? In deze review probeer ik antwoord te vinden op deze vragen.

Voor mensen die de film hebben gezien, zal het verhaal en de sfeer van de game geen verrassing meer zijn. Hij is overduidelijk door mensen gemaakt die fan waren en de sfeer in een RTS wilde gieten. Er zijn maar weinig onderdelen in de game gestopt die niet terug zijn te vinden zijn in de film. Pas in de tweede helft van de campaign wijkt hij een beetje af. Voor mensen die de hem niet hebben gezien, hier een korte uitleg. In de toekomst is de aarde in vrede met zichzelf. De aarde is nu een grote combinatie van verschillende staten onder leiding van de United Citizen Federation (UCF). Een zeer militair ingesteld bedrijf dat maar wat graag de burgers van de wereld wilt overtuigen van hun drang naar militaire expansie. Ergens in het heelal zijn er diverse planeten die bewoond worden door de Arachnids. Dit zijn insecten die minimaal even groot zijn als een paard en dus wil je liever niet te dicht bij ze in de buurt staan. Er zijn al wat incidenten geweest, maar de Arachnids verpesten de zwakke relaties door een astero├»de naar de Aarde te sturen. E├ęn keer knipperen met de ogen en het eeuwenoude Rio de Janeiro bestaat niet meer. De UCF denkt korte metten te kunnen maken, maar dat gaat niet zoals ze verwachten. Er vindt een slachting plaats op Klendathu, een planeet die hoofdzakelijk door de bugs worden bewoond en de mens blijkt. zoals wel vaker, deze taaie rakkers vreselijk te hebben onderschat. Het zijn insecten en ze zijn niet zo slim, maar in een groep zijn ze bijzonder dodelijk.

Terwijl de oorlog in de film afspeelt op Klendathu, zoomt de game in op de planeet Kwalasha. Na de eerste veldslag op de eerstgenoemde planeet, die eindigt in een absolute slachting,┬á blijkt dat op Kwalasha de UFC-koloni├źn worden bedreigd. Deze planeet heeft enorm veel kostbaar materiaal waar de mensheid een flinke boterham aan verdient en daarom is het des te belangrijker dat deze overgrote strontvliegen opsodemieteren. Het is aan de speler om hier iets aan te doen. De game bestaat uit twintig missies die allemaal een beetje hetzelfde verloop hebben. Jouw leger komt in een gebied en ze moeten een nederzetting vinden en verdedigen. Dit lukt soms en dat is dan mooi en soms lukt het niet en moeten ze vluchten. Dit is het. Elk van de twintig missies gaan een beetje op deze manier.

Het klinkt saai, maar dat is het niet. Niet voor de Starship Troopers-fan. Er zit zeer veel herkenning in en ieder moment op deze planeet is een moment terug in de tijd dat je kon genieten van deze harde, maar prachtige film. De sfeer is geweldig. Ieder moment dat jij met je troepen aan het manoeuvreren bent naar de juiste positie, voel je de dreiging om overlopen te worden door een grote groep van deze gevreesde kingsize-pissebedden. De eerste missies zijn nog relatief eenvoudig, maar daarna gaat de moeilijkheidsgraad in raptempo omhoog. Je kunt maar een beperkte hoeveelheid troepen aansturen en op den duur zijn er simpelweg veel te veel bugs om je te verdedigen. Dan kun je alleen nog maar versterkingen laten komen en hopen dat je ruimte hebt om je verdediging te hergroeperen. Door de campaign heen krijg je steeds meer geavanceerde units, waarbij het steeds makkelijker is om een massaslachting aan te richten, maar daar staat wel tegenover dat er ook steeds moeilijkere insecten zijn om te verslaan. Die balans is goed uitgevoerd. Voor fans van de film is deze game absoluut een aanrader.

Ik betwijfel of dit ook voor mensen is die de film nooit hebben gezien. Die zullen een bepaalde herkenning niet hebben en dit trucje is al eens eerder en beter opgevoerd door niemand minder dan Blizzard met StarCraft. Hoewel deze game niet eens zijn best doet om op StarCraft te lijken, valt niet te ontkennen dat het verhaal en de sfeer wel degelijk iets van elkaar weg heeft. Dat hoeft niet zozeer een probleem te zijn. Ik denk dat RTS-liefhebbers best wel plezier kunnen hebben aan deze game. Voor een RTS ziet deze game er zeer mooi uit en hij is op momenten zeker uitdagend. Ik denk dat de game wel iets te uitdagend is voor mensen die kennis willen maken met het genre.

Voor fans is StarShip Troopers een absolute aanrader. Deze game is gemaakt door liefhebbers voor liefhebbers en de ontwikkelaars hebben geleverd. De sfeer, de dreiging en de propagandafilmpjes tussen de missies door, ze zijn allemaal goed gemaakt. Heb jij de film nooit gezien, dan is het zeker aan te raden de RTS te proberen. Mijn advies zou wel zijn om dan eerst de film te kijken, omdat je dan wat meer van de subtiliteiten van het spel begrijpt. De missies zijn qua gebeurtenissen allemaal redelijk hetzelfde, maar het is zo goed uitgewerkt dat je daar weinig van zult merken. Voor iemand die zich wilt verdiepen in de RTS, raad ik toch aan om te kijken naar andere RTS'en die misschien iets minder uitdagend zijn.

26%
48%
20%