70%
55%
  • What you see is what you get
  • Vermakelijke offline multiplayer
  • Met twintig oefeningen te weinig om handen
  • Mijn brein is ongedefinieerd, ongekend!

Verantwoord gamen is iets waar Nintendo wel oren naar heeft. Met Wii Fit en Ring Fit Adventure kunnen we zo al twee games noemen die gamers aan het bewegen moet krijgen. Het gaat hier om de nodige fysieke inspanning, maar ook het brein kan soms wel een oppepper gebruiken. Nu zijn er genoeg games waar de hersens echt wel gekraakt moeten worden, maar voor wie echt verantwoord te werk wil gaan en zijn omgeving ook wat makkelijker wil overtuigen van zijn of haar goede bedoelingen, is er nu Big Brain Academy: Knappe Koppen. Hoe goed staat jouw brein er voor?

In Big Brain Academy: Knappe Koppen schrijf je jezelf min of meer als student in. In het begin van het spel geef je aan wat je leeftijd is, je beroep en jouw levensmotto. Onder het motto ‘saai zijn is het nieuwe cool’ ging ik aan de slag met de oefeningen die op mij werden afgevuurd. In totaal zijn er vijf categorieën waarin oefeningen zijn terug te vinden, te weten visie, geheugen, analyse, rekenen en inzicht. Elk van deze categorieën bevat vier verschillende oefeningen, die elk weer uit verschillende moeilijkheidsgraden bestaan. Wanneer je de oefeningen in hun reguliere modus en in het examen doorloopt, lopen ze van makkelijk naar moeilijk op. Wanneer je tegen iemand anders speelt, kun je de moeilijkheidsgraad per oefening instellen. Hierover later meer.

Op zoek naar zelfverheerlijking

Wie eventjes met de oefeningen aan de slag is geweest, ziet al snel de modus ‘Examen’ prijken in het menu. Dit examen legt je voor alle onderdelen een oefening voor, waarna het je totaalscore en breingemiddelde berekent. Het eerste examen ging mij niet slecht af, waarna ik hoger scoorde dan de gemiddelde score (of we worden gewoon lekker gemaakt ter motivatie) en te horen kreeg dat ik een brein had dat was gefocust op ‘Analyse en visie’. Een tweede keer, enkele dagen later, leverde mij een hogere score op. Van mijn brein was niks meer te maken, aangezien deze de toelichting ‘ongedefinieerd’ kreeg. Nou, daar ben ik lekker mee.

Catalogus kan wel een update gebruiken

Eerder viel te lezen dat het spel twintig oefeningen bevat en dat is al snel te merken. Hoewel het gros van de spellen erg vermakelijk en uitdagend is, is het aanbod niet genoeg om een gamer langere tijd voor zich te winnen. Daarvoor is het winnen van enkele cosmetische items simpelweg niet genoeg. Door het behalen van een gouden medaille bij elke oefening krijg je toegang tot zogeheten superoefeningen. Deze oefeningen starten standaard op het niveau ‘moeilijk’, maar verschillen verder niet van zijn voorgangers. Keer op keer krijgen we dus te maken met die twintig oefeningen.

Er zijn dan ook geen modi die verandering kunnen brengen in de valkuil van herhaling. Een offline multiplayer zorgt voor een lichtpuntje. Je kunt in deze modus tegen elkaar spelen met controllers of het touchscreen. Per spelronde kun je instellen hoe moeilijk je de opgaven wilt. Hierdoor kan je ook variëren wanneer je bijvoorbeeld tegen je eigen zoon of dochter speelt. Speel zelf op expert terwijl het kind met zijn eigen niveau worstelt. Wie offline niemand heeft om zijn brein mee te trainen, kan ook gebruik maken van de ghost modus. In deze modus speel je tegen een score die een tegenstander reeds heeft neergezet. Een vermakelijke modus, maar vanwege het feit dat dit niet live is niet bijzonder spannend.

Ideaal tussendoortje?

Inmiddels rest dan ook de vraag: voor wie is dit spel bedoeld? Dankzij de uitstekende controls via met name het touchscreen is het spel een uitstekend tussendoortje voor onderweg. Ook audiovisueel gezien is het allemaal heerlijk casual en duidelijk wat er mogelijk is. De vraag is of €30,- echt het juiste prijskaartje is, maar één ding kun je wel zeggen van het spel: what you see is what you get.

Big Brain Academy: Knappe Koppen doet eigenlijk precies wat je verwacht: je kunt lekker met breinpuzzeltjes aan de slag. Het spel schotelt twintig oefeningen voor, verdeeld over vijf categorieën. Dit aantal oefeningen is niet genoeg om je lang bezig te houden en de verschillende modi brengen daar geen verandering in. De offline multiplayer is vermakelijk, zelfs als er sprake is van een aanzienlijk niveauverschil. Wie vooral niet teveel tijd wil steken in het spel, maar het wel leuk vindt om af en toe te puzzelen, kan zijn heil zoeken bij dit spel. Wie voor de langere termijn zijn breinspieren wil trainen, kan beter naar ruimere alternatieven zoeken.

26%
48%
20%