80%
90%
  • Veel (verborgen) content
  • Seks én gameplay
  • Combat heeft enkele rare keuzes
  • Gebruik de Wiki!

Een van mijn beweegredenen om erotische videogames te gaan recenseren, is omdat ik me persoonlijk ontzettend stoorde aan het negatieve vooroordeel dat aan spellen in deze categorie en verkooppunten als MangaGamer kleeft. Wanneer het sekstijd is in The Witcher, Dragon Age of Cyberpunk zijn we er immers als de kippen bij. Dus waarom zouden games die daar wat meer de focus op leggen zo anders behandeld moeten worden? Muv-Luv is van oorsprong een eroge, maar heeft een van de beste verhalen die ik ooit in een game heb gezien, terwijl Sengoku Rance in 2019 al bewees dat games als deze ook gameplay-gewijs niet onder hoeven te doen voor de ‘’echte’’ games. Doet men dat met Rance Quest: Magnum nog eens dunnetjes over?

Wie heeft genoten van Sengoku Rance en vooral zit te wachten op meer van die gameplay, zullen we nu direct teleur moeten stellen. Rance’s Japanse avontuur was een echte vreemde eend in de bijt en zeker niet indicatief voor het gros van de serie, al zijn er genoeg elementen terug te vinden in diens opvolger. Zo is Rance Quest: Magnum bijvoorbeeld geen simpele visual novel zoals we ze vaak zien in de wereld van eroge. Combat speelt een centrale rol en hoewel landjepik is verdwenen, zijn veel andere onderdelen van hoe gevechten zich ontvouwen wel meegenomen. Denk hierbij aan het beperkt aantal keer dat je kunt aanvallen per missie, het kopen en toewijzen van skills in een beperkt aantal slots en de karakters met enorm uiteenlopende skills, stats en zelfs level caps.

Boontje komt om zijn loontje

Dat Rance ook ditmaal weer een hele hoop moet vechten, heeft hij volledig aan zichzelf te danken. Wanneer de game begint is de avonturier de hele dag weinig meer aan het doen dan eten, slapen en naaien, rijdend op de successen die hij in eerdere spellen behaald heeft. Zijn slechte gewoontes heeft hij niet afgeleerd en nog altijd behandelt hij vrouwen meer als objecten om zijn lust te bevredigen dan met het respect dat ze verdienen. En wanneer hij in aanraking komt met de mythische Kalar, een ras dat enkel uit vrouwen bestaat, bijt dat hem eindelijk eens in zijn kont.

Nadat Rance de koningin van de Kalar verkracht, gebruikt ze haar gaven om hem te vervloeken. Deze vloek is drievoudig en zorgt ervoor dat Rance ten eerste enkel nog seks kan hebben met karakters boven level 35, ten tweede hiermee hun level reset zodat hij er geen seks mee kan blijven hebben en ten derde homo wordt als hij te lang zonder seks gaat. De rest van de game ren je daarom als een kip zonder kop over het continent om het handjevol vrouwen op te sporen die je bekering kunnen uitstellen, terwijl je tegelijkertijd wanhopig zoekt naar een manier om de vloek te verbreken. Het is duidelijk een manier om uit te leggen waarom Rance nieuwe vrouwen én oude geliefdes opzoekt terwijl hij reeds omringt is door vrouwen, maar Alicesoft verdient een pluim voor het feit dat het een systeem heeft gevonden dat voelt alsof het thuishoort in de bestaande lore.

Checklist

Allicht voelt het nu alsof ik een gigantisch deel van Rance Quests verhaal heb verklapt. Maar wees gerust, dit alles zie je in het eerste uur van het spel. En daar de game ruim honderd missies heeft die je kunt doorlopen, is dat slechts het topje van het topje van de ijsberg. Deze missies worden je overigens niet in een nette volgorde voorgeschoteld. Want net als in zijn voorganger, heeft Rance Quest: Magnum een hele hoop diepgang op plekken waar je het niet zou verwachten. Bepaalde evenementen triggeren enkel onder een specifieke set, doorgaans geheime, omstandigheden en missies die cruciaal zijn voor het verhaal kunnen vaak op verschillende manieren worden voltooid om verschillende nieuwe paden te ontgrendelen. Dit nodigt uit tot experimenteren en herspelen, hetgeen preventief met een deel van de kritiekpunten afrekent: het levelen van de gigantische cast aan karakters.

Dat gezegd hebbende is Rance Quest: Magnum zeker niet zonder fouten. Sommige mechanics zijn namelijk wel erg obscuur en had ik zonder de uitgebreide guide voor beginners op de Alicesoft Wiki nooit goed kunnen benutten. Persoonlijk ben ik van mening dat wanneer de speler een externe bron moet raadplegen om iets van je game te begrijpen, je als ontwikkelaar op dat front gefaald hebt.

Hiernaast is combat voor mij een pijnpunt. Ik benoemde al dat veel mechanics vanuit de vorige game terugkeren en dat zou iets goeds moeten zijn, daar ik er toen erg lovend over was. Het taalgebruik moge duidelijk maken dat dat niet het geval is. In Sengoku Rance zorgde de restricties ervoor dat je jouw complete leger moest trainen zodat je alle fronten kon beschermen. Het zorgde ervoor dat jouw sterkste karakters echt troeven waren die je achter de hand moest houden, aangezien andere naties je aan konden vallen. Diezelfde restricties naar een game brengen die een duidelijk afgebakende missiestructuur heeft vol – overigens absurd eentonige – dungeons die je moet verkennen, voelt onnodig beperkend en ontmoedigt verkennen en het inzetten van al je troepen. Een handjevol karakters levelen die je met skills points effectiever kunt maken of van meer acties kan voorzien is immers vele malen makkelijker.

Sexy time

Waarom de meeste spelers deze route niet zullen nemen? Simpel! Weet je die vloek nog? Diegene die je enkel the beast with two backs laat maken als de vrouw minimaal level 35 is? Nou daarom dus. Gamers die deze game spelen, willen waarschijnlijk alle seksscènes zien, zelfs al zijn het maar still images zonder voice acting. En daarvoor zal je toch echt flink moeten gaan grinden…en de Wiki raadplegen. Want zelfs dan heb je ongetwijfeld honderd plus uur nodig om alle honderden CG’s vrij te spelen. Gelukkig is de soundtrack nog steeds booming en maakt de Magnum update, die bij deze versie van de game inbegrepen zit, de grind wat dragelijker door extra content en nóg meer diepgang toe te voegen.

Hoewel niet zo sterk als diens voorganger, is Rance Quest: Magnum nog steeds een uitstekende RPG, zelfs als je niet warmloop voor de seks. Combat heeft zijn minpunten, maar dat wordt voor een groot deel gecompenseerd door de herspeelbaarheid van de missies en de vele lagen die de game verbergt. Mede hierdoor kun je makkelijk honderd uur in de game spenderen.

26%
48%
20%