70%
70%
  • Alle coureurs, circuits en opstapklasses aanwezig
  • Grafisch verbeterd
  • Rijdersassistentie alles of niet
  • Carri√®remodus eentonig

Denk je aan brullende motoren, coureurs vol adrenaline en veel actie? Dan denk je natuurlijk aan MotoGP! De coureurs kennen geen angst en ze halen vaak halsbrekende toeren uit. Een botbreuk of kneuzingen zijn geen zeldzame voorkomendheden. De grote vraag is of MotoGP 21 dit gevoel ook weet over te brengen.

MotoGP 21 is inmiddels alweer de negende jaargang van de game ontwikkeld door Milestone. In de basis lijkt MotoGP dan ook op zijn voorgangers, immers is racen met motoren in de afgelopen jaren ook niet compleet anders geworden. Dit betekent echter niet dat er helemaal niets is veranderd. Er zijn een aantal nieuwe features ge√Įntroduceerd, waarover later meer.

Om te beginnen heeft MotoGP 21 de welbekende gamemodi die we ook kennen uit het verleden. Hierin vind je dan ook weinig nieuws. Je hebt de keuze uit een los Grand Prix-weekend, Time Trial, om tot die perfecte getimede ronde te komen, of de carri√®remodus. In de carri√®remodus heb je net als vorig jaar de keuze om bij een bestaand team in te stappen, maar je kunt er ook voor kiezen om je eigen team te cre√ęren. Je kunt de oorspronkelijk geplande kalender afwerken, maar je kunt er ook voor kiezen om net als je MotoGP-helden de aangepaste kalender te volgen. Deze modus bestaat vooral uit rijden, rijden en nog eens rijden. Tijdens de vrije trainingen is er de mogelijkheid om wat opdrachtjes uit te voeren die je ontwikkelingspunten opleveren, maar verder is er geen fancy poespas. Het is race na race hetzelfde riedeltje afwerken. Zelfs de cinematics zijn keer op keer hetzelfde, waardoor deze al snel gaan vervelen. Ook het gevoel van rivaliteit ontbreekt. Milestone had hier wat creatiever in kunnen zijn.

Uiteraard kun je er ook voor kiezen om online tegen vrienden of volslagen onbekende je skills te testen. De grootste wijziging is hierbij de grootte van de online lobby: deze is verhoogd van maximaal dertien naar twee√ęntwintig spelers.

In de diverse gamemodi kun je rijden op alle achttien circuits die de coureurs tijdens het offici√ęle kampioenschap oorspronkelijk zouden aandoen. Daar bovenop krijg je nog vier extra circuits, namelijk Portimao en de historische circuits Laguna Seca, Donington Park en Brno. Ook zijn alle opstapklasses weer aanwezig. Zo kun je racen in Moto2, Moto3, Red Bull MotoGP Rookies Cup en is ook MotoE aanwezig.

Kleur binnen de lijntjes of krijg straf

Dit jaar heeft de long lap penalty zijn introductie gemaakt in de game. Fans hadden eerder al nadrukkelijk om deze feature gevraagd. Het MotoGP-kampioenschap kent deze straf inmiddels alweer twee jaar, maar dit was nog niet eerder verwerkt in de game. Milestone heeft hier gehoor aan gegeven en zo kan de straf nu ook in de game worden uitgedeeld. Kleur dus wel binnen de lijntjes. Dit is echter niet de enige nieuwe feature. Bike retrieval is een andere nieuwkomer. Val je van je motorfiets dan kan deze zomaar tientallen meters verderop liggen. Vanaf nu moet je hem zelf gaan oprapen. Een tijdrovend klusje waardoor het tijdverlies van een valpartij meer overeenkomt met die in de werkelijkheid. Een beetje oneerlijk is het wel, want de AI springt na een valpartij zonder wandeling weer direct op de motor en gaat er weer vandoor. Een leuke toevoeging die daardoor niet helemaal lekker uit de verf komt. Het is daarom fijn dat je dit gewoon uit kunt zetten.

Als je nog meer van het echte werk wilt, dan is het mogelijk om Brake Temperature aan te zetten. Dit is een andere nieuwe toevoeging in MotoGP 21. Zoals de naam doet vermoeden moet je de temperatuur van je remmen in de gaten houden. Als de remmen te warm of te koud worden, heeft dit serieuze gevolgen voor je remweg. Tijdens het rijden is het dan ook belangrijk om de remmen op de juiste temperatuur te houden. Brandstofverbruik is iets anders om niet uit het oog te verliezen. Te lang op vol vermogen rijden resulteert in een brandstoftekort aan het einde van de race. Gedurende de race is de motor stand en daarmee het brandstofverbruik aan te passen. Zaken als traction control en het anti wheelie-systeem zijn eveneens aan te passen gedurende het rijden. Daar bovenop moet je ook letten op de bandenslijtage. Uiteraard zijn al deze zaken ook uit te zetten zodat je onbezorgd je rondjes kunt rijden. Daardoor is het iets minder sim en iets meer gewoonweg sturen. Voor de echte sim-ervaring heeft Milestone echter nog een toevoeging. De ontwikkelaar heeft extra aandacht besteed aan de ophanging. Onder suspension heb je als speler nu nog meer mogelijkheden om je gemotoriseerde tweewieler te finetunen.

Wat brengt next-gen

MotoGP 21 is de eerste uit de reeks die ook is ontwikkeld voor PlayStation 5 en Xbox Series. Zelf heb ik de game op de PS5 gespeeld en het verschil is merkbaar. De laadtijden zijn aanzienlijk korter dan die van zijn voorgangers. Ook grafisch is MotoGP 21 weer net naar een iets hoger niveau getild. Dit zie je vooral aan de belichting, deze is flink onderhanden genomen. De aanpassingen in de belichting zorgen er onder andere voor dat de motoren er beter uitzien en de circuits meer detail lijken te hebben. De game is speelbaar in 4K en 60FPS. Toch zijn er wel wat verbeterpunten. Zo steekt er tijdens het vallen soms een ledemaat dwars door de motor en voelen de circuits soms wat levenloos aan. Een ander pijnpunt blijft nog steeds de vormgeving van de rijders, deze zijn van bedenkelijk weinig details voorzien. Het gezicht van je rivalen krijg je al helemaal niet te zien, deze kun je enkel herkennen aan de kenmerkende helm. De circuits, de motoren en bijvoorbeeld regen op het asfalt zijn wel voorzien van meer details dan voorgaande jaren.

PlayStation 5-bezitters kunnen genieten van een extra toevoeging! Zij kunnen gebruikmaken van de haptische feedback die mogelijk wordt gemaakt door de DualSense-controller. Door de haptische feedback voel je hobbels in het asfalt, trillingen tijdens het remmen en weerstand tijdens het gas geven. Je hebt het ook direct door wanneer je net met dat wieltje buiten de baan komt. In een game als MotoGP is dit een echte toevoeging.

Rewind

Al het begin is moeilijk zeggen ze weleens. Dit is zeker aan de orde voor MotoGP 21. Als je voor het eerst instapt in deze serie kom je er al snel achter dat het best even moeite kost om alles onder de knie te krijgen. Voor je een redelijk rondje kunt neerzetten vraagt dit wel wat oefening en zeker ook doorzettingsvermogen. Zelfs met alle assistentie aan is het vaak letterlijk een kwestie van vallen en opstaan. Gelukkig zijn er dit jaar tutorials toegevoegd, waardoor je het rijden sneller onder de knie krijgt. Een goede toevoeging voor nieuwkomers in de wereld van MotoGP-games.

Aan opties met betrekking tot rijdersassistentie is geen gebrek. Van hulp bij het gebruik van je voorrem, het uitzetten van het zelf bedienen van je achterrem, automatisch schakelen tot aan off-track-assistentie en alles wat daartussen zit. Het overigens alles of niets. Zo kun je automatisch remmen volledig aanzetten waardoor je praktisch het hele circuit vol gas kunt over sturen; wat niet betekent dat een schuiver niet voor kan komen. Zet je dit echter uit dan betekent dit ook dat je totaal geen hulp meer krijgt bij het remmen. Er is geen middenweg. Hulp bij enkel enkel het vinden van je rempunt zit er niet in. Dit is iets wat in de editie van volgend jaar mijn inziens verbeterd kan worden.

Voel jij je ondanks alle assistentie nog steeds als Bambi op het ijs? Dan is daar gelukkig rewind. Met de rewind-functie kun je terugspoelen tot enkele seconden voor het noodlot toe sloeg. Zo is niet direct heel je rondje of race verpest.

MotoGP 21 is zowel grafisch als in mogelijkheden weer een stapje beter dan zijn voorganger, al zijn er geen schokkende veranderingen ten opzichte van de game van 2020. De game neigt door alle toevoegingen steeds meer naar een echte sim racegame. Dit vraagt als nieuwkomer veel van je doorzettingsvermogen, maar een echte fan kan dit waarschijnlijk alleen maar waarderen. Hierdoor blijft de game ook uitdagend en kun je vele uren spenderen aan het zoeken van de juiste setup van je motor en het verbeteren van je race skills. De toevoeging van tutorials maakt het instappen in de serie wat makkelijker. Het scala aan mogelijkheden voor de rijdersassistentie mogen nog wat uitgebreider, deze zijn nu vaak alles of niets. Ook mag Milestone wat meer creativiteit gebruiken voor de carrièremodus. Verder bevat MotoGP 21 alles wat je als fan nodig hebt. Alle coureurs, circuits en opstapklasses zijn aanwezig.

26%
48%
20%