• Fantastische showcase voor VR
  • Verdwalen in een magische wereld
  • Next-level puzzels!
  • Nieuwe wapens verbeteren de combat…
  • Quill moet leren springen
  • Verhaal nogal omslachtig

Eerlijk is eerlijk: het aantal VR-games waar ik mijn headset voor uit de kast haal, zijn op één hand te tellen. Dat heeft niet alleen met de kwaliteit van de games te maken, maar ook met het aansluiten van het apparaat. Tot die games die op een hand te tellen zijn, behoort onder andere A Fisherman’s Tale, wat in mijn ogen nog altijd de tofste VR-games is die ik ooit heb gespeeld. Een van de games die vervolgens snel volgt is Moss, een game van Polyarc waarin je de kleine muis Quill begeleidt op een episch avontuur. Toen duidelijk werd dat er een key beschikbaar was voor het tweede deel, schroomde ik dan ook niet om hiermee aan de slag te gaan.

Het eerste deel van Moss stond bekend om zijn ongekende charme. In een oogstrelend en bovendien magisch decor kom je als speler van alles tegen. Alhoewel: het is wel te merken dat de grenzen van de eerste PSVR-headset zijn bereikt. Het eerste deel speelde zich voornamelijk in bosrijke gebieden af waar jij met je PSVR-headset helemaal in kon verdwalen. Toen Moss II werd opgestart, waren we al snel weer betoverd. De omgevingen zijn nog altijd even magisch, zo niet magischer en doen je beseffen wat een ongelofelijke toekomst VR eigenlijk wel niet tegemoet gaat. Na het boek te hebben geopend, was het dus hoog tijd om ons weer in een avontuur te storten.

Jouw rol

In Moss II neem jij, net als in het eerste deel, de rol van Reader op je. Je bent een goddelijke entiteit die voorwerpen kan verplaatsen, deuren kan openen en vijanden in je greep kan houden. Ondertussen beschik je ook over de mogelijkheid om Quill met de DualShock 4 te besturen. Dit staat los van jouw rol als entiteit. Ik benoem nadrukkelijk de DualShock 4, want als je Moss II op een PlayStation 5 probeert te spelen met een DualSense, dan kom je van een koude kermis thuis. Dat gaat namelijk niet werken.

Middels de controller verplaats je Quill dus door de levels, terwijl je samen met de muis probeert alle puzzels op te lossen. Moss II is in alles dan ook een echte platformer waarin bij elk decor wel een puzzel zit verstopt. De puzzels zijn soms behoorlijk uitdagend en dat heeft te maken met de extra mogelijkheden die ontwikkelaar Polyarc voor zichzelf heeft gecreëerd. Nadat Quill in het eerste deel namelijk alleen maar de beschikking had over een zwaard, daar zijn er in dit tweede deel ook mogelijkheden met chakrams en een gigantische hamer. Deze wapens brengen unieke kwaliteiten met zich mee, die het mogelijk maken om flink te variëren in puzzels. Een uiterst slimme zet van Polyarc.

Puzzelen, platformen en vechten

In wezen doe je in Moss II niet anders dan puzzelen, platformen en vechten. Dit is uiteraard niet een geheel onbekende formule. Daar waar Moss II uitblinkt in met name puzzelen, daar komt het platformen en vechten soms net wat tekort. Met name het springen met Quill zorgt voor de nodige frustraties, terwijl het vechten wel wat meer diepgang zou mogen hebben. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om aanvallen te blocken. Wel zorgt het uitgebreidere wapenarsenaal dat de combat beter in elkaar zit dan bij het origineel, dus er zijn zeker stappen gezet.

Het lijkt wel Game of Thrones

Oké, er is nog één ding dat ik echt kwijt wil over Moss II en dat is het verhaal. Ik wil niet beweren dat dit het moeilijkste verhaal in de gamegeschiedenis is, maar het weet in ieder geval weinig te boeien. Er wordt veel verteld in een traag tempo (wat wel de stijl van de game is), maar het nodigt intens uit om even te ontspannen en ontsnappen aan wat er nu allemaal gebeurt. Noch ik, noch medespelers die hebben meegekeken begrepen het verhaal van begin tot eind. Wat mij betreft had het voor zo’n schattige game best wat mee recht-toe-recht-aan gemogen.

Moss II is wederom een zeer vermakelijke en bovendien magische VR-titel. De game houdt zich goed staande in het moeras der VR-gedrochten en laat je echt even verdwalen in een magische wereld. De combat had wat meer diepgang mogen hebben, maar de puzzels maken een hoop goed. De titel laat audiovisueel wel zien dat de VR-headset aan het eind van zijn latijn is, dus de vraag is: zien we Moss nog terug op de PSVR2? Ik hoop van wel!

26%
48%
20%