90%
  • Hoge fun factor
  • Leuk met vrienden
  • Simpel
  • Prijskaartje
  • Gebrek aan content

Toen ik voor het eerst beelden van KnockOut City voorbij zag komen, trok dit gelijk mijn aandacht. Vrijwel direct moest ik aan Rocket League denken. Ondanks dat het hier om twee totaal verschillende games gaat, had ik toch meteen de hoop dat er gelijkenissen zouden zijn. Mijn hoop was dat KnockOut City verfrissend, simpel en vooral veel fun zou zijn. Hierin zat ook direct de vergelijking die ik hoopte te vinden met Rocket League. Verder zijn er uiteraard weinig vergelijkingen mogelijk, alleen dat beide games een bal bevatten. De vraag is dan ook: kan KnockOut City mijn hoop omzetten in waarheid?

Het concept van KnockOut City is lekker simpel. Je speelt in teams van drie of vier tegen een ander team of je neemt het op in een één tegen één game. Wat je ook kiest, je hebt eigenlijk maar één taak, elkaar afgooien. Nu kun je denken: “dat klinkt wel heel simpel”, maar dat is het ook. Gelukkig kent de game wel meer diepgang dan dat. Er zijn een aantal modi. Zo heb je de meest simpele vorm waarbij het enkel neer komt op elkaar afgooien. Er is een modus waarbij je diamanten moet verzamelen, deze komen vrij zodra je iemand afgooit, en er is een variant waarbij je enkel je teamgenoot als bal kunt gebruiken. Het spel kent ook meerdere ballen, je hebt een normale bal, maar ook bijvoorbeeld een sniperball, voor een hard geplaatst schot, of een cageball, waarmee je een tegenstander vangt in een bal. Daarnaast is het mogelijk om, zoals al kort aangehaald, je teamgenoot als bal te gebruiken. Dit geeft KnockOut City een leuke draai. Je kunt je teamgenoot in de lucht lanceren zodat deze veranderd in een bom of je gooit je teamgenoot direct op een tegenstander. Een bijkomend voordeel hiervan is dat, als je raak gooit, de ander direct af is. Met een normale bal moet je een tegenstander twee keer raken. Ballen zijn ook op allerlei manieren te werpen en te vangen of ontwijken. De trainingen geven je hierbij een goede introductie en helpen je goed op weg om een leuke game-ervaring op te doen. Door de diversiteit aan mogelijkheden geeft de game meer diepgang dan dat je waarschijnlijk aanvankelijk verwacht. Een goed voorbeeld hiervan is het passen van een bal. Door de bal naar een teamgenoot over te spelen krijgt de bal meer snelheid, waardoor de kans op een treffer toe neemt.

Valkuilen

In KnockOut City ga je de strijd aan op diverse terreinen. Elk level heeft zijn eigen karakteristieken, wat de variatie tussen de potjes interessant maakt. In het ene level kun je verplaatsen door buizen te gebruiken, deze plaatsen je vervolgens aan de andere kant van het level, terwijl je in het andere level twee gebieden hebt die verbonden zijn door een brug. Daarnaast is er nog een level op een bouwplaats en een level met een trein die het level doorkruist. Deze trein kun je ook gebruiken om tegenstanders voor te gooien. Hier zit echter direct ook de valkuil voor KnockOut City. De game heeft nog maar weinig content, met vier levels en eigenlijk maar drie verschillende modi is het aanbod nog wat karig. We mogen wel verwachten dat dit aanbod nog uitgebreid zal worden. Er vinden ook seizoenen plaats, welke gepaard gaan met vermoedelijk een Season Pass. De verwachting is dan ook dat er elk seizoen nieuwe content toegevoegd zal worden.

De kracht van KnockOut City is juist de relatieve eenvoud van de game, maar ook dit is wellicht toch een valkuil. Door de eenvoud voelt het echt aan als een PlayStation Plus-game (of Xbox Game With GOld). Aan alles in de game merk je dat het eigenlijk is opgezet als free-to-play. In de shop kun je tokens kopen, die je daarna weer kan inwisselen voor items voor je outfit. Uiteraard is het ook mogelijk om items vrij te spelen, maar de meest fraaie items kun je enkel kopen met de tokens uit de shop. Deze kun je dan in game inwisselen voor unieke outfits, voertuigen of dansjes voor je personage of je crew. Hierdoor voelt het prijskaartje, in combinatie met het gebrek aan content, van de game een beetje vreemd.

Contracts

In KnockOut City kun je diverse contracts voltooien, zoals honderd hits met een curve shot scoren of het winnen van twintig matches samen met een crew member. Dit brengt een extraatje met zich mee. Door deze contract verander je de speelstijl van tijd tot tijd of in ieder geval als je de contacts probeert te halen. Het behalen van een contract levert extra XP en soms een item op.

Samen met je vrienden kun je een crew vormen. Met deze crew kun je vervolgens ook contracten vrijspelen. Ook dit levert weer extra XP en items op. Verder speelt de crew waarin je zit (nog) geen belangrijke rol.

De behaalde XP geven geen extra’s. Het is niet zo dat je door het behalen van XP en een hoger level nieuwe abilities krijgt. De experience points worden enkel gebruikt om een hoger level te worden. De eerste paar levels zorgen ervoor dat je andere game modi ontgrendelt, maar naarmate de game vordert en je level toeneemt doet dit er eigenlijk niet meer zo toe. Hetgeen waar je verder voor speelt is puur voor je vermaak en af en toe een nieuw item.

KnockOut City is erg vermakelijk om te spelen en lekker laagdrempelig. De game biedt meer diepgang dan dat je wellicht zou verwachten en met name het spelen samen met vrienden is erg leuk. Het aanbod aan game modi en levels is nog een beetje karig, maar laten we hopen dat hier in de toekomst nog verandering in komt. Dit in combinatie met het gevoel van een echte free-to-play of PlayStation Plus-game maakt het prijskaartje (ook al is die laag) wellicht wat lastig te verantwoorden. Gelukkig kun je als speler het spel in ieder geval eerst gratis uitproberen tot en met level 25. Ik denk dat je zeker in het begin veel plezier kunt beleven aan KnockOut City. Na verloop van tijd denk ik ook nog veel plezier te kunnen halen uit de game, vermoedelijk als de afsluiter van een avondje gamen nog even snel een paar potjes Knockout City. De vergelijking die ik met Rocket League hoopte te vinden is in ieder geval zeker uitgekomen.

26%
48%
20%