65%
60%
  • Vermakelijke chaos
  • Uitbreiding van de story mode
  • Maar een uurtje
  • Voegt weinig toe aan de multiplayer

Een paar maanden terug mocht ik GRID: Legends recenseren. Ik wist mezelf goed te vermaken met deze game, maar was niet heel erg enthousiast. Zo vond ik het rijgedrag onvoorspelbaar en daarmee de besturing niet erg prettig. Daarnaast zat het commentaar er regelmatig naast. Het spel van Codemasters wist mij wel te boeien met de “Driven to Glory”-modus. Een aantal episodes, die bestaan uit diverse races en cutscenes bevatten met grappige en vaak over de top-fragmenten. Nu mocht ik aan de slag met de DLC, genaamd Valentin’s Classic Car-Nage. Deze DLC komt met wederom een aantal episodes en een nieuw racetype, waarbij het draait om elkaar eens goed te beuken.

Laten we beginnen met het nieuwe hoofdstuk in de story mode, die dezelfde naam als de DLC draagt: Classic Car-Nage. Een Driven to Glory-achtige verhaallijn, hetgeen mij het meest vermaakt heeft in de oorspronkelijke game. Deze verhaallijn draait volledig om de introductie van de gamemode Classic Car-Nage en de opname van deze klasse binnen GRID. Middels een aantal cutscenes word je bekendgemaakt met deze klasse en het reilen en zeilen daarvan. We zien een aantal bekenden terug uit het oorspronkelijke verhaal en krijgen tevens een aantal nieuwe gezichten te zien. Deze documentaire-achtige filmpjes zijn wederom met momenten grappig om naar te kijken, maar halen bij lange na niet het niveau van Driven to Glory. Vooral het nieuwe hoofdpersonage Valentin Manzi, gespeeld door Ncuti Gatwa, weet mij niet te boeien en soms zelfs op mijn zenuwen te werken. Er zijn daarnaast ook aanzienlijk minder fragmenten. Erg jammer, want dit is toch wat voor mij GRID: Legends leuk maakte. Plus de hele Classic Car-Nage story speel je uit in ongeveer een uur, wat ik persoonlijk net wat te mager vind.

De races die je tijdens de Classic Car-Nage story rijdt, vinden plaats op diverse circuits. Van een circuit zoals we deze kennen van televisie, tot aan tracks met kruisingen. Vooral de laatstgenoemde parcours kunnen leiden tot enorme chaos. Wanneer de race vordert en het veld meer verspreid raakt, kom je regelmatig een ander voertuig tegen op deze kruisingen. En dat zorgt voor enorm harde botsingen, wat de race totaal overhoop kan gooien. Een erg vermakelijk element. Eveneens komen er steeds meer rijdende rookmachines, wat het zicht soms volledig wegneemt. Daarnaast staan er steeds meer kapotte auto’s op het circuit, wat zorgt voor blokkades en nog meer chaos.

Gedurende de Classic Car-Nage story mag je de strijd aangaan in verschillende bolides. Dit zijn er een vijftal, variërend van personenauto’s tot aan takelwagens; Ieder met zijn eigen sterke eigenschappen. De ene is snel en de ander kan meer schade aanbrengen. Dat houdt iedere race interessant.

Vermakelijk frustrerend

Tijdens de evenementen krijg je iedere keer een opdracht mee. Deze lopen uiteen van het toedienen van een X-aantal aan schade, het slopen van een opponent tot aan het winnen van een race met amper schade. Je zult al snel merken dat de ene challenge een stuk lastiger is dan de andere, maar het proberen te behalen van deze doelen houdt de race uitdagend. Zeker wanneer je de race ook nog eens probeert te winnen. In de tweede episode had ik de grootste moeite om de uitdaging te halen, omdat mijn auto steeds totaal werd vernietigd door de tegenstanders. Vermakelijk frustrerend, echter toen ik het parcours eenmaal uit mijn hoofd kende was het toch een stuk makkelijker om dit te bereiken.

Is er meer?

Ik hoor je nu denken: is er meer dan de story mode? Ja, er is meer. De DLC biedt je naast de story mode, een aantal nieuwe tracks en vijf nieuwe auto’s ook drie nieuwe career events. Deze zijn net als de races in de nieuwe story mode amusant om te doen. Het zijn er echter maar drie en daar ben je zo doorheen.

Uiteraard kun je de Car-Nage mode ook online spelen. Net als alle andere modi kun je een lobby aanmaken of binnentreden, waar er gereden wordt in deze klasse. In een volle lobby kan dit zeker boeiende races opleveren, echter kwam ik vaak in sessies met één tot drie andere spelers. Dan gaat de lol er snel vanaf, want dat levert veel minder chaos op. Uiteraard probeert iedereen hier te winnen en dat zorgt ervoor dat er niet al te veel gebeukt wordt. Zo kwam ik in een race terecht, waarbij er twee andere spelers aanwezig waren. Zij kregen het vanaf de start met elkaar aan de stok, waardoor ik heel eenvoudig en eenzaam naar de overwinning kon rijden. Veel van deze sessies eindigde dan ook in een “normale” race op een relatief saai circuit.

Begrijp me niet verkeerd, de circuits zijn echt niet saai als er een hoop chaos ontstaat, maar achtjes rijden in je uppie is nu niet echt heel erg vermakelijk.

GRID Legends: Valentin's Classic Car-Nage is een leuke uitbreiding op de bestaande game. Er komen een aantal vermakelijke episodes en races voorbij in de story mode, waar je in iets meer dan een uurtje doorheen bent. De cutscenes zijn echter niet zo vermakelijk als dat we deze kennen uit Driven to Glory en dat is jammer, want daar leunde de game toch een beetje op als je het mij vraagt. De nieuwe Classic Car-Nage modus voegt echter weinig toe aan de multiplayer, omdat deze races in een halfvolle lobby vaak uitlopen op een dood normale race op een set aan simpele circuits. Het bedrag voor deze DLC is net geen tientje. Dat maakt dat EA net wel of net niet kan wegkomen met het klein beetje aan content dat Valentin's Classic Car-Nage aan GRID Legends toevoegt. De keuze is aan jou!

26%
48%
20%