65%
60%
  • Solide TRPG
  • Kan zich niet onderscheiden van de massa
  • AI is vrij statisch
  • Verhaal voorspelbaar

Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik een zwak heb voor tactical RPG’s. Namen als Fire Emblem, Disgaea, Stella Glow, Advance Wars en Black Legend prijken prominent in mijn collectie, die bovendien met grote regelmaat wordt uitgebreid. Van Empire of Angels had ik echter nog nooit eerder gehoord.

Deze Chinese serie is alweer toe aan zijn vierde deel, die we verkennen in deze recensie. Hiervoor reizen we af naar Valkyrie, dat in het verre verleden in oorlog was met het naburige Mentu over religieuze geschillen. Die oorlog is ondertussen beslecht en een fragiele vrede heerst, tot de regio werd overspoeld door een mysterieuze ziekte die normale mensen verandert in bloeddorstige monsters genaamd Namtars.

Afgeleid

Wanneer ons avontuur begint, maken we kennis met Niya en Leona, twee soldaten van een elitegroep, die de opdracht hebben gekregen om korte metten te maken met de Namtars en relevante informatie over ze te verzamelen. Deze missie vertaalt zich in de praktijk voornamelijk naar symptoombestrijding, zonder een daadwerkelijk uitzicht op een permanente oplossing. Daar komt echter verandering in wanneer het duo stuit op een mysterieuze vrouw met de gave om Namtars te zuiveren.

Met deze nieuwe troef aan je zijde zou je denken dat het bestrijden van de plaag die het volk teistert prioriteit nummer een is toch? Nou, niet lang. In een acht tot tien uur durend avontuur reis je van hot naar her, waarbij je vaak met meer geluk dan wijsheid stuit op nieuwe aanwijzingen die het verhaal vorderen. Een verhaal dat, met alle tact die ik kan opbrengen, op zijn best basaal kan worden genoemd. Plot twists zijn niet bestaand en het verloop is extreem voorspelbaar en clichématig. Tel daarbij op dat het spel tot aan de nok toe gevuld is met eye candy en je voelt al een beetje aankomen waar de focus lag tijdens de ontwikkeling.

Spetteren

Het antwoord op die vraag is helaas niet ‘’gameplay’’, want ook daar weet Empire of Angels IV niet te imponeren. Als een tactical RPG heeft het de basis: een isometrisch speelveld, turn-based combat, aanvallen en karakters met movement en attack range en groei van de karakters. Maar veel meer dan dat niet. Alle karakters kunnen elke klasse worden, met uitzondering van de unieke klasse waar ze altijd mee eindigen, en het pet systeem dat een leuke twist leek, blijkt een veredeld extra party member te zijn als puntje bij paaltje komt.

Waar Empire of Angels IV wel een veer in het achterste van een van de willekeurige dames voor verdiend, is het feit dat het ondanks zijn gebrek aan diepgang een erg solide TRPG is. Levels zijn divers en verschillende hebben oprecht goede twists en gimmicks om de boel fris te houden, zelfs is de AI verre van slim genoeg om die goed in te zetten. En dat maakt het zo jammer. Het is duidelijk dat het team achter de game capabel genoeg is, maar in de huidige staat weet het spel gewoon niet boven de massa uit te springen.

Als een TRPG is Empire of Angels IV een stevige fundering waar nooit verder op voortgebouwd is. Dit resulteert in een game die enkel in het oog springt door de vele wulpse dames die erin rondhuppelen. Jammer, want hier had veel meer in kunnen zitten.

26%
48%
20%