• Gemakkelijk door te spelen
  • Bijzondere mechanic
  • Goede soundtrack
  • Spel biedt inzichten
  • Aan de korte kant
  • Mist echte uitdaging

We zien steeds vaker dat games psychologische thema’s aansnijden. De psychoses die Senua torsen, de mentale toestanden die Raz tegenkomt en het zelfvertrouwen dat Madeline verkrijgt zijn stuk voor stuk voorbeelden van een prachtige toepassing van ons favoriete medium. Chicory: A Colorful Tale voegt hier een verhaal over eigenwaarde en verwachtingen van anderen aan toe.

De game start direct met een opmerkelijke vraag: wat is je favoriete voedsel? Zonder er lang over na te denken, besloot ik met de beantwoording van deze vraag dat mijn hoofdpersonage door het leven zou gaan als ‘Fries’ (friet). Het zelfbenoemde personage is de klusjeshond van Chicory, de drager/gebruiker van een magisch penseel. Met dit penseel kan Chicory kleur geven aan de wereld om hem heen. Dit kun je zeer letterlijk opvatten, aangezien de spelwereld één groot kleurboek is. Bij toeval krijgt de klusjeshond dit magische penseel in handen en wordt gaandeweg duidelijk dat het zijn van een drager veel verantwoordelijkheden kent.

Volwassen

Tijdens het spelen krijg je te maken met levensvragen en moeiten die eenieder met zich meedraagt. De game laat zien dat onze status niet altijd representatief is voor wie we wezenlijk zijn en neemt er de ruimte voor om dit in een vriendelijke vorm te tonen. De game oogt heel kindvriendelijk maar is, zeker met zijn vreemde baasgevechten, niet voor de allerkleinsten bedoeld. Het verhaal lijkt afgestemd op de volwassen speler en de baasgevechten vormen hierin de nodige psychologische confrontaties en vormen de enige gevechten in de gehele game.

In de game bestuur je zowel de hond als zijn magische penseel. Door de rechter  trigger (ik heb deze op de Switch gespeeld) in te drukken, kon ik de omgeving van kleur voorzien. Met de linker trigger had ik de mogelijkheid om het formaat van mijn kwast aan te passen. Het inkleuren van de wereld an sich is optioneel, maar de puzzels die je tegenkomt op je pad, zullen wel wat penseelstreken van je vragen. De spelwereld wordt constant opgeslagen, waardoor je tekeningen en inkleurwerk bewaard blijven. Je kan dit gebruiken om aanwijzingen voor jezelf achter te laten, mocht je doorgaans snel verdwalen.

Eenvoudig

De wereld heeft iets van de oudere Zelda-games, een wereld bestaande uit meerdere schermen waar je, middels verkregen vaardigheden in afgebakende grotten, steeds verder in kan doordringen. Je komt op je avontuur in de bergen, het moeras en belandt in een (voor wat je tot dan toe gezien hebt) grote stad. Dit gebeurt allemaal in vrij korte tijd; het hoofdverhaal zal je zo’n acht uur kosten en bestaat voornamelijk uit een aaneenschakeling van diverse gevarieerde omgevingspuzzels die een volgend stuk van het verhaal ontsluiten. Er is in dat opzicht ook niet echt een verschil tussen de grotten en de open wereld, al voelt die laatste wellicht wat vrijer.

Over de gehele linie is Chicory een vrij vergeeflijk spel, waarbij diverse creatieve oplossingen zijn toegepast om de speler te helpen. Zo kan je cosmetische unlockables die je niet gevonden hebt al wel gebruiken, als je deze omruilt tegen een unlockable die je al wel gevonden hebt. De game stelt je in staat om je sterfelijkheid tijdens de baasgevechten aan te passen of deze zelfs over te slaan. Maar de leukste toepassing zijn de ouders van de protagonist, die hem kunnen adviseren. Er bevinden zich meerdere telefooncellen in de wereld waarmee je even naar huis kan bellen. Je moeder zal vragen hoe het met je gaat en je voorzien van een globaal advies. Op dat moment staat je vader te popelen om de telefoon over te nemen om je, indien je dat wenst, exact te vertellen wat je moet doen om een stukje verder te komen.

Vriendelijk

De game heeft een prachtig passende soundtrack die ruimte weet te creëren voor zowel rust als dreiging, zonder hierin in extremen door te schieten. De componist van dienst is Lena Raine, die je wellicht zult kennen van games als DeltaRune en Celeste, eveneens spellen die gevoelige onderwerpen niet uit de weg gaan. Het hoogtepunt van de soundtrack bevindt zich zelfs op een moment dat lijkt te knipogen naar laatstgenoemde. Haar muziek zorgt er voor dat de wereld zich nog meer als een deken om je heen wikkelt. Net als alle bewoners die elk, net als jij, de naam van een voedingsartikel hebben en een uitermate vriendelijke plek voor je creëren.

Chicory: A Colorful Tale is een sprookje wat zich in zijn korte bestaan even aan je vastkleeft. Het verschaft inzichten die je weer mee kan nemen je leven in en biedt je een vermakelijk avontuur waar je niet snel in zult vastlopen. Geen grootse dingen maar klein in zijn schoonheid.

26%
48%
20%