60%
65%
  • Chaos ten top
  • Uniek concept
  • Online features werken niet
  • Slechts vier modi

Een trailer is een belangrijk onderdeel van een marketingstrategie. Een trailer kan je game namelijk maken of kraken bij het grote publiek. Soms moet je oppassen dat de trailer geen onwaarheden verspreid, zoals grafische standaarden die het spel bij uitgave helemaal niet kan waarmaken. De trailer van Can’t Drive This werkte enorm op mijn lachspieren en overtuigde mij ervan om de game te gaan uitproberen. Wat betreft de trailer kan ik over het algemeen wel stellen dat deze waarheidsgetrouw is: what you see is what you get.

Can’t Drive This is in de praktijk dan ook net zo chaotisch als de trailer doet vermoeden. In het spel speel je hoofdzakelijk samen, want daar is de game voor gemaakt. Terwijl de één een auto bestuurt moet de ander ervoor zorgen dat er daadwerkelijk een baan is om op te rijden. In andere woorden: er wordt een baan gebouwd terwijl je deze racet! Je hebt als bouwer echter niet al te veel in de melk te brokkelen. Het spel levert je namelijk willekeurig wegonderdelen aan die je moet zien te plaatsen. Een bocht wanneer je deze niet hoopt te krijgen of een schans met een brandende hoepel om doorheen te springen zijn niet bepaald de meest populaire wegstukken, maar je hebt er hoofdzakelijk mee te dealen.

Omdat het spel in splitscreen wordt gespeeld, kun je bij elkaar op het scherm spieken. De echte profs kunnen dus het beste gewoon kijken naar het beeld van de bouwer. Deze geeft een top-down view van de baan. Dit is anders dan de third-person view op het scherm van de racer, maar alsnog goed te gebruiken. Alleen in hectische banen zoals tunnels met ronddraaiende ventilatoren is het wel handig om je eigen scherm te gebruiken.

Vier modi…da’s jammer

Can’t Drive This is niet nieuw. Het spel verscheen in 2016 al voor de PC en heeft daar gemengde reacties ontvangen. Het grootste gedeelte was positief, maar er kwamen ook genoeg geluiden over een gebrek aan ondersteuning. Daarnaast kent het spel slechts vier modi. De eerste is voor de solo rijder, welke we afraden. Alleen racen in Can’t Drive This is als een uitgebreide vleesschotel met alleen maar tofoegerechten: onzin. Modi numero twee en drie laten kun je met minimaal twee spelers spelen. In het tweede spel zul je verschillende zwevende platformen moeten bereiken. Je kunt dit als bouwer niet goed zien en moet dus afgaan op de waarneming van de bestuurder. Best pittig. Het derde spel, Game of Drones, laat je ook verschillende platformen bereiken. Ondertussen word je echter lastiggevallen door drones die bommetjes laten vallen. Als je hiermee in aanraking komt, loop je vertraging op. Wanneer je in Can’t Drive This te langzaam rijdt, ontplof je, dus dat is geen fijne toevoeging.

De laatste modus laat je een ei van de tegenstander stelen en naar je eigen basis brengen. Dit is veruit de leukste modus om te spelen. Er is echter een probleem: je hebt hiervoor drie vrienden op je bank nodig. Deze modus is namelijk alleen met vier spelers te spelen en online…tja online. Laten we het daar eens over hebben.

Terug naar de tekentafel

Can’t Drive This ontving ik ongeveer een week voor de release van het spel. We ontvingen twee keys, waardoor we niet per sé in dezelfde ruimte hoefden te zijn om het spel te spelen. Voor de release viel op dat we alleen via Share Play het spel konden uitproberen. De leaderboards werden niet geladen, er ook online geen verbinding worden gemaakt met elkaar en ook was er online geen tegenstander te vinden. Nu, een dikke week na de release, is de situatie onveranderd. De leaderboards zijn nog steeds stuk en online is geen potje te starten. Niet tegen bekenden en niet tegen wildvreemden en dat is behoorlijk kwalijk te noemen. Het begint er op te lijken dat de ondersteuning die de PC-versie van Can’t Drive This van dezelfde kwaliteit is als de ondersteuning van deze uitgave: nihil.

Al met al moet ik concluderen dat Can’t Drive This door zijn chaotische inhoud zeker voor vermaak kan zorgen bij avondjes waarbij je met z’n vieren op de bank zit. Daar blinkt het spel ook in uit. Het feit dat heel het online gedeelte niet werkt is kwalijk te noemen. Een spel mag onder deze omstandigheden niet worden uitgebracht. Puur naar het offline gedeelte kijkend is dit spel zeker een voldoende waard. Pak je het totaalplaatje, dan had het spel nog moeten worden uitgesteld.

26%
48%
20%