85%
95%
  • Erotische scènes hebben animatie en stemmenwerk
  • Je kunt hier lang zoet mee zijn
  • Alles werkt gewoon goed
  • Gameplay oogt als Flash game

Daar we bij GameQuarter zelf bepalen welke games we recenseren, speel ik doorgaans spellen waarvan ik weet dat de kans groot is dat ik ze leuk ga vinden. Dat kan zijn omdat ik van het genre hou, de game eerder gespeeld heb tijdens een beurs of persevenement of omdat ik bijvoorbeeld goede ervaringen heb met de ontwikkelaar ervan. Maar wanneer dergelijke spellen niet voor handen zijn, pak ik wel eens een game op de gok. En zo kwam ik uit bij Beautiful Mystic Defenders van Fantasize Games en Mango Party.

Op het eerste gezicht lijkt het misschien niet echt op het type spel dat buiten mijn straatje zou vallen. De erotische visual novel is immers een genre dat ik met regelmaat onder handen neem. In BMD is dat echter meer bij- dan hoofdzaak; een soort beloning voor wanneer je levels voltooid. Alleen wat doe je daar nou in? Nou…

Tower Defense!

Als een doorsnee man met een voorliefde voor strategy-spellen word je zonder waarschuwing door jouw computerscherm gezogen naar een wereld van magie, demi-humans, monsters en oorlog. Specifiek een oorlog tussen de monsters en al het andere, waarbij de monsters aan de winnende hand zijn doordat langdurige vrede het koninkrijk van Mystic geen goed heeft gedaan. Magie, zwaardkunsten en zelfs oorlogvoering is hun niet vreemd, maar niemand heeft nog daadwerkelijke ervaring en het inzicht om deze middelen juist in te zetten. Daar komt jouw game-ervaring goed van pas.

Ten einde raad besluiten vijf prominente dames van Mystic om jouw leiderschap op de proef te stellen nadat je groots verkondigd ze naar de overwinning te kunnen leiden. En met een verbluffend resultaat. Voor het eerst in deze oorlog slaagt het land erin om een veldslag te winnen, waardoor licht aan het eind van de tunnel zichtbaar lijkt.

Hai taichou!

In ruim dertig levels verdedig je Mystic tegen diens indringers, waarbij je om de zoveel levels een kort stukje dialoog krijgt met een of meerdere dames, die in elf gevallen leiden tot een pikante scène. Wat hierbij opvalt, is hoe degelijk dit allemaal in elkaar zit. Beautiful Mystic Defenders’ seksscènes gaan geen prijzen winnen, maar zijn geanimeerd, hebben een voice over en ogen prima. Alleen hiermee onderscheidt het zich al op positieve wijze van menig genregenoot, die genoegen neemt met een stilstaande afbeelding als beloning. Maar dat is niet wat me het meeste verraste. Wat me het meeste verraste is de gameplay.

Tower Defense mag dan wel geen genre zijn dat ik vaak recenseer, maar ik speel ze vaak genoeg om een goed beeld te hebben van wat je er wel en niet van kan verwachten. In die zin kan ik beamen dat de game ook op dit front geen lat hoger legt, maar wat er is, is heel erg goed opgezet. Nieuwe vijanden en wapens worden op een aangenaam tempo geĂŻntroduceerd en zijn goed gebalanceerd. De vijf heldinnen die je tijdens een gevecht kunt besturen, hebben ieder hun eigen ace in the hole om aan te sluiten op jouw speelstijl en de game heeft zelfs RPG-invloeden in de vorm van een level-systeem voor ze en upgrades die je tussen gevechten door kunt kopen met valuta die je krijgt na een succesvol voltooid level. Dit motiveert om eerdere levels opnieuw te bezoeken en op een hogere moeilijkheidsgraad te overwinnen voor meer boosts. De speelduur van een uur of tien kan hiermee makkelijk worden verdubbeld of zelfs verdrievoudigd, afhankelijk van hoe makkelijk het je afgaat.

Mijn grootste kritiekpunt hierbij is dat de game in zijn tower defense-secties oogt als een Flash-spel. Maar eerlijk gezegd? Wat had je anders verwacht van een spel dat maar € 5,69 kost. Niet een degelijk tower defense-spel met erotische scènes waarschijnlijk, maar dat is wel wat je ervoor krijgt.

Als je naar de individuele aspecten van Beatiful Mystic Defenders kijkt, zal je als doorgewinterde gamer niets zien wat direct in het oog springt. Maar het feit dat elk deel van de game op zijn minst adequaat en op zijn best prima is, gecombineerd met de lengte én ondanks diens zéér zachte prijskaartje, zorgt ervoor dat ik niet anders kan dan de game een goede score geven.

26%
48%
20%