Yakuza Executive Producer is onder de indruk van Ghost of Tsushima

Ghost of Tsushima
17/07/2020
RPG
nee
PlayStation 4

Dat Ghost of Tsushima een wereldwijd succes is, is allicht een understatement. En ook wij waren er zeer van onder de indruk. Wat echter misschien wel de grootste verrassing is, is dat de game ook in Japan erg goed ontvangen is, zoals ook Toshihiro Nagoshi van SEGA beaamd.

''Om eerlijk te zijn, zij wij (Japan) verslagen,'' vertelt hij in een recente livestream waar hij naar zijn mening over het spel werd gevraagd. ''Yeah natuurlijk zijn we aan het verliezen. Om eerlijk te zijn denk ik dat dit een game is die in Japan gemaakt had moeten zijn, maar je kunt zien dat de ontwikkelaars ontzettend veel onderzoek hebben gedaan.''

Natuurlijk wordt een game met grote culturele invloeden idealiter gemaakt door zij die in die cultuur leven of ervan afstammen. Dat is iets waar men vooral in Japan heilig in gelooft. Dat een grote naam als Toshihiro dit beaamt, maar ook in dezelfde zin Sucker Punch prijst is dan ook bijzonder. Bovendien was dit niet de enige loftrompet die hij afstak:

''De Kurosawa Mode verandert niet enkel de kleuren naar zwart en wit, maar heeft een meer technische aanpak, doordat het het aantal frames aanpast naar die van oude films. Buitenlanders die de iets kunnen maken wat Japanners meer aanspreekt dan wat Japanners zelf maken zijn...verbazingwekkend niet? Er is een vooroordeel dat Westerlingen dingen niet begrijpen (over Japan), maar die aanname zelf is fout.'' Hij vervolgt het gesprek door onder andere de guiding wind te prijzen die het verkennen van de wereld veel natuurlijk maakt, waarna hij het over de hoofdrolspeler heeft.

''Ik ken de acteurs die de motion capturing hebben gedaan niet, maar de aandacht die is besteed aan hun uitdrukkingen is indrukwekkend.'' Hierna vertelt hij over hoe onder de indruk hij was van de blikken die karakters werpen gedurende cutscenes en dit iets is waar hij naar streeft. Hij geeft echter ook aan dat een held als Jin niet snel vanuit Japan zelf zou komen.

''De hoofdpersoon is niet bepaald een knappe hoofdpersoon, vind je niet? Bij een typisch Japans bedrijf, als je concept art zou tonen voor een karakter als hem, denk ik niet dat het goedgekeurd zou worden.'' Hij legt uit dat een marketingteam een idee als dit zou afschieten met cijfertjes, waarna het idee zou sterven. Dat Sucker Punch het wel gedaan heeft vindt hij fantastisch. ''Al dat geld en al die ontwikkeltijd is gespendeerd op deze man van middelbare leeftijd.''

Om het gesprek af te sluiten geeft hij Sucker Punch nog oprecht compliment: ''Er zijn talloze dingen waar ik mijn hoofd voor buig, zoals een game in die periode situeren. En zo kan ik verder en verder gaan. Ik voel een oprecht gevoel van goed afgeleverd werk.''

Bron: Kotaku

Discord

Hot
Enquête
Verrassend
26%
Verschrikkelijk
37%
Prachtig
12%
Het maakt mij niet zoveel uit
25%
Totaal aantal stemmen: 100 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner