Ontwikkelaar Evo is ''onthoofd'' door ontslagen

Ontwikkelaar Evo, voormalig handelend onder de naam Evolution Studios, krijgt naar verluidt voor de tweede keer in twee jaar tijd een mokerslag te verduren met massale ontslagen binnen de studio. Dat meldt Eurogamer op basis van bronnen die dicht bij de studio staan.

In 2016 was de toekomst van Evo al onzeker, daar eigenaar Sony toen besloot om de studio van de hand te doen na de tegenvallende resultaten van Driveclub. Het bedrijf werd toen overgekocht door Codemasters, de ontwikkelaar en uitgever van racegames als DiRT, F1 en GRID, onder wiens vlag het OnRush mocht ontwikkelen. Die game presteerde echter erbarmelijk — al na een week stond de game niet meer in de verkoopcharts in de UK — en dat is hoogstwaarschijnlijk de reden voor de vele ontslagen binnen het bedrijf.

Natuurlijk is de leegloop van een ontwikkelaar na het afronden van een project niets nieuws. Met elk nieuw project zijn andere kwaliteiten nodig, waardoor veel mensen in de game-industrie elke paar jaar van baan moeten wisselen. In dit specifieke geval zijn het echter niet de reguliere werknemers die hun biezen mogen pakken, maar de leden van het management.

Verschillende bronnen bevestigen dat Creative Directors, zoals Paul "Rushy" Rustchynsky, en mensen in een senior positie de laan uit worden gestuurd of opnieuw moeten soliciteren voor de functie die ze reeds vervullen, wat op zijn minst opmerkelijk te noemen is. Werknemers in een lagere functie worden overigens ook getroffen, maar de klappen schijnen vooral te vallen in de top van het bedrijf. Een specifieke werknemer, die met het oog op zijn toekomst anoniem wenst te blijven, verwoordt het als dat Evo feitelijk onthoofd wordt nu de leiding wegvalt

Een sluiting van Evo lijkt vooralsnog niet aan de orde, maar mochten deze geruchten waar blijken, dan hoeven we vermoedelijk geen volwaardige games meer van het bedrijf te verwachten. Hoogstwaarschijnlijk zal het personeel in de toekomst dan worden ingezet als ondersteuning voor andere Codemasters-projecten, dan wel zal het ''veilige'' sequels en / of DLC gaan ontwikkelen.

Codemasters wilt desgevraagd niet ingaan op de kwestie. Op vragen van Eurogamer reageerde het bedrijf als volgt: ''Het is normaal dat ontwikkelteams veranderen als projecten lanceren en in service worden genomen en wanneer andere, nieuwe, projecten starten. Daarom is het niet passend om commentaar te geven op de dagelijkse veranderingen van ons personeel.''

Bron: Eurogamer

Discord

Hot
EnquĂŞte
Meer nieuws
0%
Meer recensies
14%
Meer video-content
29%
Meer previews
0%
Meer prijsvragen
29%
Meer van alles
29%
Totaal aantal stemmen: 14 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner