De leiding van PlayStation Productions reageert op onthulling

De oprichting van PlayStation Productions kwam niet helemaal als een donderslag bij heldere hemel, maar kwam desondanks wel als een verrassing. Ook voor The Hollywood Reporter, die zich specialiseert in nieuws rondom films en daarom direct Asad Qizilbash, het kersverse hoofd van PlayStation Productions, en Shawn Layden, degene die de gehele operatie overziet, bij de kladden greep om quotes te krijgen over deze nieuwe uitbreiding van de PlayStation-familie. En beide heren hadden genoeg te zeggen.

''We hebben 25 jaar ervaring in game-ontwikkeling en dat heeft gezorgd voor 25 jaar aan geweldige games, series en verhalen,'' vertelt Layden aan The Hollywood Reporter. ''We hebben het gevoel dat dit het moment is om te kijken naar andere mediakansen met betrekking tot streamen, films of televisie om zo onze werelden op een ander spectrum tot leven te brengen.''

Films gebaseerd op videogames zijn niet bepaald uniek. Zo kregen onder andere Resident Evil, DOOM, Super Mario Bros. en Tomb Raider al eerder verfilmingen en richtten zowel Acitivision Blizzard als Ubisoft recent hun eigen filmafdeling op. Sony pakt het echter anders aan, door alles zoveel mogelijk in-house te houden.

''In plaats van dat we onze IP's licenseren aan een studio, hadden we het gevoel dat het beter zou zijn als we het zelf ontwikkelen en produceren,'' legt Qizilbash uit. ''Omdat wij bekender ermee zijn, maar ook omdat we weten waar de PlayStation community van houdt.

In de afgelopen anderhalf á twee jaar hebben we veel tijd besteedt aan het leren begrijpen van de industrie; praten met schrijvers, regisseurs en producers. We spraken met Lorenzo di Bonaventura en Kevin Feige om de industrie te doorgronden.''

''We keken naar wat Marvel heeft gedaan met de wereld van stripboeken en het vervolgens omvormen naar het grootste ding in de wereld,'' vervolgt Layden. ''Het zou overmoedig zijn om te stellen dat we in hun voetstappen volgen, maar we putten daar zeker inspiratie uit.''

Recente films die voortvloeiden uit videogames, zoals Assassin's Creed en Warcraft, zijn niet bepaald goed ontvangen, waardoor het openen van een complete divisie allicht een riskante stap lijkt. Layden is er echter van overtuigd dat ze begrijpen waar het fout is gegaan:

''Als je naar oude game-films kijkt, kun je gewoon zien dat de schrijver of regisseur geen verstand had van de wereld van games. De echte uitdaging is: hoe pak je tachtig uur gameplay en verander je dat in een game? Het antwoord is dat je dat niet doet. Wat je doet is de sfeer en concepten nemen en vandaaruit iets specifieks voor een filmpubliek schrijven. Je probeert niet de game in film te vertellen.''

Layden heeft natuurlijk een punt. Een game opnieuw in filmvorm gieten is niet enkel erg moeilijk, maar ook niet logisch. Waarom zouden fans immers een film willen zien waarvan ze het verhaal al kennen. Het is dan ook logischer om met de films verhalen binnen hetzelfde universum te vertellen, waarmee bijvoorbeeld een gat tussen twee games wordt gedicht. Dat is ook hoe Layden het ziet:

''We willen een kans cre√ęren voor onze fans om meer in contact te komen met onze franchises. Wanneer je een game van veertig √° vijftig uur uitspeelt en drie √° vier jaar moet wachten op een vervolg, willen we ze plekken geven waar ze heen kunnen gaan om meer van die ervaring te krijgen en waarin ze karakters waar ze van houden zien evolueren op verschillende manieren.''

Hoewel we het in dit artikel voornamelijk over films hebben gehad, is PlayStation Productions zeker niet beperkt tot dit medium. Dat benadrukt Layden ook tijdens het interview:

''Uiteindelijk bepaalt het verhaal het medium. We willen onze IP's naar het medium brengen dat het het meeste eer aandoet. De nadruk ligt op kwaliteit, net als bij onze game-divisie. Het moet kunnen staan als een geweldige film of televisieserie. Dat is eigenlijk de enige standaard waarmee we kunnen meten. Gaat het de beste zijn in het betreffende medium?

We hoeven ons niet te haasten voor een release. We hebben geen quotum van hoeveel titels dit jaar moeten worden gedaan. Helemaal niets. Het bedrijf [Sony] is heel meegaand in onze plannen om dit op een doordachte manier te laten doorgroeien.''

''We hebben deze entiteit gemaakt om het proces van de juiste regisseur, de juiste acteurs en de juiste schrijver vinden te overzien,'' valt Qizilbash bij.

Met deze uitspraak eindigt het interview, maar niet voor een laatste quote van Layden: ''Dit is een passieproject voor mij. Om de eerste gaming-entiteit te zijn die iets blijvends en betekenisvols doet in een volledig ander medium; dat is wat ik ons bij PlayStation Productions wil zien bereiken.''

 

 

 

 

 

Bron: The Hollywood Reporter

Discord

Hot
Enquête
Meer nieuws
0%
Meer recensies
14%
Meer video-content
29%
Meer previews
0%
Meer prijsvragen
29%
Meer van alles
29%
Totaal aantal stemmen: 14 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner