Blizzard streeft naar authenticiteit bij World of Warcraft: Classic

World of Warcraft: Classic
27/08/2019
MMORPG
ja
PC

Als je erover nadenkt is het eigenlijk best bizar. Aankomende dinsdag krijgen we een re-release van een ruim decennium oude game, waarbij functies zijn verwijderd, bugs zijn hersteld en graphics een downgrade hebben gekregen. En de fans zijn laaiend enthousiast!

Ook bij Blizzard had men echter zo zijn twijfels over of mensen hier wel echt op zaten te wachten. Dat vertellen Lead Software engineer Ryan Birmingham en Senior Software Engineer Omar Gonzales in een interview met VG 24/7.

''Hoe meer mensen erom riepen, hoe meer we zoiets hadden van 'Weet je, we moeten dit echt doen','' vertelt Birmingham. ''Laten we dit zien als een liefdesbrief aan onze fans en ze geven waar ze om gevraagd hebben.''

Birmingham kan dat natuurlijk heel makkelijk zeggen achteraf gezien. Hij was namelijk niet degene die moest uitvogelen hoe hij een bijna antiek spel stabiel kreeg op moderne hardware. Dat was de taak van Gonzales. Gelukkig bleek die echter niet zo monumentaal te zijn als gedacht:

''We hadden heel veel geluk ermee dat World of Warcraft vanaf het begin gebouwd was om een door data gedreven spel te zijn. Vanuit het perspectief van de backend was het geen gigantische stap.''

Wanneer Classic verschijnt, zal het niet alle content bevatten die de originele 1.12-versie van het spel (waar Classic op gebaseerd is) had. Zaken als PVP, raids en world events zullen in zes gedeelten worden ge√Įntroduceerd, zodat men zich eerst kan focussen op de hoofdervaring. Of er hierna nog meer content zal worden toegevoegd is voor nu niet zeker:

''Wat aan het einde van die cyclus gebeurd, hangt af van de community,'' vertelt Gonzales. ''Dit project wordt door de community gestuurd door middel van content phase unlocks en wat er eventueel na gaat komen.''

Het duo maakt zich er overigens niet druk om dat spelers het erg vinden om te wachten op een deel van de content. Zelfs zonder alle uitbreidingen van de MMO is het immers een gigantisch spel, hetgeen ook Omar beaamt:

''Het is zo'n grote wereld; zelfs wanneer alle content ontgrendeld is, zullen er genoeg spelers zijn die de tijd nemen om elk hoekje en gaatje te verkennen. Ik weet nog toen ik speelde, dat ik vrienden had die al in Blackwing Lair en Zul Gurub waren, terwijl ik net level 60 aantikte. Zelfs als in een jaar of twee alle content ontgrendeld is, zal niet iedereen het ervaren hebben.''

In het volgende deel van het interview vertellen de twee Blizzard-medewerkers hoeveel werk ze hebben gestoken in het zo waarheidsgetrouw namaken van World of Warcraft 1.12 en waarom ze sommige dingen toch hebben gewijzigd.

''We gingen zelfs zo ver, in zoveel plekken als mogelijk, om oude bugs na te maken die in 1.12 bestonden, zolang als dat het logisch was om dat te doen,'' vertelt Gonzales ''Met zoveel variabelen en vaardigheden die elkaar be√Įnvloeden waren de vroegste dagen van Warcraft vol eigenaardigheden die niet logisch waren.''

Een voorbeeld wat vervolgens wordt genoemd, is de bug waar Auto-Shot van de Hunter soms Haste niet goed registreerde. Dit is een bug die ten nadele van de speler was, maar onderdeel was van de authentieke ervaring van al die jaren geleden en dus is die nagemaakt in Classic. Wat echter niet de overstap maakte, zijn bugs die de game lieten crashen. Waarheidsgetrouw of niet; niemand vindt dat immers leuk. ''Als er iets was wat een crash veroorzaakte, dan wilden we dat niet,'' aldus Birmingham.  ''We wilden dat alle systemen van het spel, het gevoel van combat, de keuzes die je maakte met betrekking tot verschillende vaardigheden exact voelen als hoe het was. De dingen die we willen repareren zijn de dingen waarvan je zou zeggen dat je dat overduidelijk niet zo zou willen.''

Birmingham en Gonzales zijn ervan overtuigd dat Classic een goede zet was en voelen zich hierbij gesterkt door posts op het forum, waar een vader bijvoorbeeld vertelde dat hij de game wilde spelen met zijn twee jonge kinderen. En een bepaalde versie van de game bewaren heeft volgens Birmingham ook wel een bepaald appeal, waarbij hij terugdenkt aan de populariteit van de MMO destijds. Hij denkt daarom dat ''we waarschijnlijk op het punt staan om dat weer te zien. Ik zou niet verbaasd zijn als we nog een explosieve toename van de interesse zagen na de release.''

 

 

 

 

 

Bron: VG24/7

Discord

Hot
Enquête
Meer nieuws
0%
Meer recensies
14%
Meer video-content
29%
Meer previews
0%
Meer prijsvragen
29%
Meer van alles
29%
Totaal aantal stemmen: 14 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner