WRC 10

Reviewers score:

85

Audiovisueel
90%
Presentatie
85%
Gameplay
80%
Duurzaamheid
85%
  • Historische content
  • Enorm goed motor geluid
  • Blijft uitdagend
  • Geen niveaus in Anniversary mode
  • Niet alle klassen in carrière zijn altijd beschikbaar

Al sinds ik een klein kindje was, ben ik bezeten van alles wat met autosport te maken heeft. Dit resulteerde er in dat ik van jongs af aan al in de weer ben met allerlei racegames. Met name ben ik een groot Formule 1-fan, maar ook de rallysport vind ik enorm interessant om naar te kijken. Coureurs die door nauwe straten manoeuvreren en dat met hoge snelheden, waarvan ik mezelf geregeld heb afgevraagd hoe doen zij dat toch. Wat is er dan een betere manier om dit te ervaren dan de nieuwste officiële game van het World Rally Championship te spelen? Zo ging ik aan de slag met WRC 10.

WRC 10 viert het vijftigste editie van het kampioenschap. Een beetje vreemd aangezien het WRC zich op dit moment pas in het negenendertigste jaargang bevindt en pas volgend jaar haar jubileum kent. Dit mag echter de pret niet drukken, want deze editie kent meer historische content dan ooit tevoren. Naast de bekende gamemodi, zoals Career, Quick Play, Challenges en diverse online modi heeft de game dit jaar een Anniversary mode. Tevens zijn dit jaar weer alle teams en coureurs uit de WRC, WRC2, WRC3 en junior klassen van de partij. Deze zijn aangevuld met een selectie aan iconische auto’s en teams uit de historie van de sport. Daarbij zijn de meeste rally's van dit seizoen beschikbaar, welke worden begeleid door een arsenaal aan historische events. Ontbrekende rally’s zijn de Arctic Rally, de Rally van België en de moderne Rally van Griekenland. Betreft de twee laatstgenoemde heeft KT Racing laten weten dat deze later nog zullen worden toegevoegd.

Instappen en rijden maar.. of toch niet?

Als je een racegame voor de eerste keer opstart, wil je eigenlijk maar één ding, zo snel mogelijk in een auto stappen en wegrijden. Dat kan ook in WRC 10, maar als je niet ervaren bent met de rally games van KT Racing of andere serieuze games uit het genre dan is dat nog niet zo makkelijk. Laten we vooropstellen dat ik niet de Sébastien Loeb, Tommy Mäkinen of Colin McRae van de rally games ben, maar een complete nieuwkomer in race- en rally-games ben ik ook niet. Toch ervaarde ik mijn eerste meters als enorm lastig. Je scheurt door smalle vaak onverharde weggetjes met auto’s die flink wat vermogen hebben. Zelfs na enkele speeluren is het nog erg uitdagend om de wagens in het juiste spoor te houden. Er zijn uiteraard hulpmiddelen, zoals ABS, TCS en zelfs stuurhulp. Ook de moeilijkheidsgraad is aan te passen, waardoor de auto makkelijker te besturen wordt en de benodigde tijd voor de overwinning verhoogd wordt navenant het gekozen niveau. Maar dan nog blijft het lastig over de wegen waar soms amper een auto op past.  

Carriere maken

Net als in eerdere edities is er ook dit jaar weer de mogelijkheid om de rally ladder in de carriere modus te bestijgen. Je hebt hierbij de mogelijkheid om via de WRC-junior klasse door te stomen naar WRC3, WRC2 en het WRC. Afhankelijk van je niveau en je prestaties tijdens een test stage heb je een aantal keuzes om je carrière mee te starten. Mijn prestaties wisten maar weinig indruk te maken, waardoor ik enkel kon kiezen uit de junior klasse en het WRC3. Ergens een beetje jammer aangezien ik liever met het echte werk, de WRC, aan de slag gegaan was.

Nadat je een keuze hebt gemaakt betreft de klasse waarin je wilt uitkomen en het team waarmee je de strijd wil aangaan kom je in het dashboard. Hier mag je eerst aangeven hoe lang de rally’s mogen duren. Wil je de volledige rally rijden met alle stages of kies je voor een ingekorte variant? Daarna word je middels een duidelijke tutorial aan de hand genomen en maak je kennis met je taken en plichten. De kalender kun je beheren en grotendeels zelf bepalen. Per week heb je meestal de keuze uit een aantal activiteiten. Neem je deel aan een rally, een anniversary event, een try-out, ga je op training of pak je een weekje welverdiende rust? Dit geeft je een fijn gevoel van vrijheid binnen jouw loopbaan.

In dit dashboard zie je verder onder andere welke objectives er door het team zijn gesteld. Dit varieert van het niet rijden met de harde compound band tot het ontlopen van tijdstraffen. Een mooi extraatje als je nog wat meer uitdaging wilt of gewoon het geld dat je er mee verdient nodig hebt. Verder is er nog een R&D-afdeling. De skill points die in de carrière verzameld worden, zijn hier in te zetten. Kies er zelf voor welke afdelingen jij voorziet van extra middelen. De keuze bestaat uit het verbeteren van het team in het algemeen, de performance, de betrouwbaarheid en de crew.  Dat brengt ons bij crew management, een ander onderdeel van je dashboard. Hier bepaal je welk personeel je aanwerft en wie je meeneemt naar de volgende rally. Verder kun je hier nog diverse statistieken vinden, zoals de huidige stand van het kampioenschap.

Iets te vieren

Zoals ik eerder al kort aan heb gehaald, heeft de game iets te vieren: het vijftigjarig jubileum van het WRC in 2022. Dit doet KT Racing door het toevoegen van heel wat, voor de sport, historische content. Nooit eerder binnen de reeks is er zoveel aandacht besteed aan het verleden. We krijgen de beschikking over diverse iconische auto’s, zoals de Alpine A110, die met het eerste officiële kampioenschap aan de haal ging. Er zijn een aantal Lancia’s beschikbaar, waaronder de meeste bekende, de Lancia Delta HF Integrale. Ook Audi is met twee Audi Quattro’s vertegenwoordigd. Daarnaast zijn nog merken als Toyota, Peugeot, Volkswagen, Ford en Citroën te vinden. Deze auto’s, de zogeheten Legends komen uit diverse jaartallen en menig rallyfan zal zijn hart ophalen bij het besturen van deze machines. De meest opvallende afwezige zijn waarschijnlijk de Subaru Impreza en de Mitsubishi EVO Lancer. De eerstgenoemde is wel beschikbaar voor degene die een pre-order hadden geplaatst. Een beetje jammer aangezien de Impreza voor mij (en waarschijnlijk velen) één van de meest kenmerkende rally auto’s is.

Niet alleen zijn er historische auto’s toegevoegd; er zijn ook stages uit het verleden waarop je ze los kunt laten. Denk hierbij aan de Rally van Zweden uit 2004 of 2011 en de Rallye Sanremo uit 1974. Deze parcoursen zijn misschien nog wel uitdagender dan die uit de hedendaagse rally’s en daarmee voor de die hard een welkome toevoeging. Kenmerkend aan deze klassiekers is ook het publiek dat enorm dicht langs de baan staat. Iets dat we tegenwoordig haast niet meer kunnen voorstellen. Overal kunnen ze opduiken, wat soms kan zorgen voor benarde situaties.

Als deze bijzondere wagens en stages zijn beschikbaar in Quick Play, maar dat is niet het enige. WRC 10 heeft ook een Anniversary Mode, met zelfs een compleet eigen tabblad. Hierin wordt je meegenomen door de historie. Elk event vertelt wanneer het heeft plaatsgevonden met een korte beschrijving ervan en waarom het een mijlpaal was voor de sport. Hierbij worden ook echte beelden getoond; een mooie toevoeging! Vervolgens mag je zelf met dezelfde bolide op hetzelfde parcours aan de slag om de tijden van toen te evenaren. Dit is tevens benodigd om de volgende mijlpaal vrij te spelen. Bij de eerste twee events vormde dit geen probleem, maar bij het derde evenement lag dit net iets anders. De Anniversary Mode kent namelijk geen moeilijkheidsgraad betreft tijd. De tijd die benodigd is om het evenement succesvol te voltooien is voor iedereen hetzelfde, ongeacht je niveau. Dit heeft mij aardig wat frustratie opgeleverd, aangezien ik graag alle events een keer wil beleven. Je kunt hierbij wel de hulpmiddelen aanzetten en je moeilijkheidsgraad verlagen waardoor je auto beter te besturen is, maar de benodigde tijd blijft ongewijzigd. Dit is voor mij toch wel een tegenvaller, omdat ik tot dusver hierdoor niet alle Anniversary content kan bekijken. Gelukkige is het wel mogelijk om al deze stages in Quick Play te ervaren, waarbij de keuze voor je voertuig volledig vrij is.

Oorverdovend gebrul

De audio is één van de dingen die dit jaar extreem verbeterd is. De ontwikkelaar heeft er alles aan gedaan om dit zo realistisch mogelijk te maken. Voor iedere auto in de game zijn onder verschillende omstandigheden geluidsopnamens gemaakt. Hierdoor is onder andere het motorgeluid authentiek en dat merk je. het is een genot om naar te luisteren. De Audi Quattro A1 uit 1981 heeft met haar gebrul, klapperende uitlaten en afblazende turbo’s het meeste indruk op mij gemaakt. Alleen daarvoor al wil je gewoon racen.

Het geluid is niet alleen mooi, maar geeft je ook goede feedback over onder andere blokkerende of spinnende wielen en het moment waarop je moet schakelen. Tevens hoor je het publiek langs de weg. De belangrijkste feedback komt van je navigator. Nieuw hierbij is de mogelijkheid tot het kiezen van een vrouwelijke navigator. De navigator leest de pacenotes voor en zorgt er daarmee voor dat je een idee hebt van wat er komen gaat. En laten we eerlijk zijn, het gemiddelde rally parcours leer je niet even uit je hoofd alsof het een rondje Zandvoort is. Het spel is al enorm uitdagend, als je dit dan gaat proberen zonder de stem van de navigator dan kan ik mij niet voorstellen dat dit goed afloopt. Geluid is bij WRC 10 dan ook essentieel.

Conclusie

Als nieuwkomer in het genre moet je niet denken dat WRC 10 een kwestie is van instappen en wegrijden,. Het spel vraagt enige oefening voordat je er echt mee uit de voeten kunt. Zelfs na heel wat speluren blijft het enorm uitdagend en is er nog steeds veel te leren. Als je doel is om simpel wat rondjes te rijden zonder al te veel effort, dan denk ik dat je beter naar een andere racegame kunt zoeken. WRC 10 staat vooral in het teken van de historie van de sport, wat leuke en nieuwe content oplevert. Niet eerder kende een WRC-game zoveel historische content. De Anniversary mode kan enorm uitdagend zijn.. zelfs tot het frustrerende aan toe! Desalniettemin is WRC 10 een prachtige game, waarmee menig rallyfan zich uren kan vermaken.

Discord

Hot
Enquête
Veel
26%
Best veel
48%
Weinig
20%
Niets
7%
Totaal aantal stemmen: 46 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner