70%
60%
  • Prehistorische setting
  • Basisstructuur is goed
  • Variatie aan units
  • Weinig spelers online

Soms is het roer volledig omgooien niet de meest verstandige optie. Je bent in andere woorden dan soms gewoon het wiel opnieuw aan het uitvinden en dat is niet waar men op zit te wachten. Daarnaast is het zonde van je tijd en inzet als ontwikkelaar. Ontwikkelaars Warcrave en Crazy Monkey Studios besloten niet opnieuw het wiel uit te vinden, maar de structuur van befaamde RTS-games als Command & Conquer te kopiëren. Hier werd vervolgens een prehistorisch sausje overheen gegoten, waarna Warparty ontstond.

In Warparty gaan we terug naar de prehistorie, waar mensenstammen samen zijn gegaan en samen overleven. Ver voor de prehistorie was er een machtige beschaving die met technologie en magie aan de haal ging. Deze beschaving is echter ten val gebracht. In totaal zijn er in de loop der tijd drie mensenstammen en dus mogelijke facties ontstaan: Wildlanders, Vithara en Necromas. Elk willen de kracht van de Go’n uit de ruïnes mijnen om speciale krachten te vergaren. Daarnaast moeten er eten en grondstoffen worden gedelfd om te kunnen eten. Elke factie speelt net weer iets anders, maar tegelijkertijd ook weer hetzelfde.

In Warparty begin je je basis met werkers, die voor jou bessen kunnen plukken of kristallen kunnen delven. De bessen zijn al snel te vervangen door kleinschalige boerderijtjes die je kunt bouwen. Voor het bouwen van deze boerderijen en andere gebouwen heb je eveneens je werkers nodig, die je in aantal kunt uitbreiden in je basis. Naarmate de tijd vordert, kun je je beschaving uitbreiden met gebouwen als uitkijktorens, smederijen (die je warriors van upgrades voorziet) en natuurlijk barakken.  Met deze eenheden zul je zo snel mogelijk de bronnen van de Go’n willen claimen, aangezien deze je de krachten geven om speciale units en vaardigheden te gebruiken. Deze vaardigheden zijn vooral handig, maar niet indrukwekkend. Verwacht geen groots en meeslepende animaties die het spelbeeld kantelen, maar subtiele animaties die wat voordelen opleveren.

Wie van de drie

De Wildlanders kunnen in dit spel gezien worden als de meest stabiele fractie. Het is een algemene factie die vooral erg degelijk aanvoelt. Een goede variatie aan ranged en closed combat units geven je genoeg opties. Het aantal verschillende units dat je kunt bouwen is niet erg groot. Dit is overigens bij elke factie zo. Ook een skill tree als we van bijvoorbeeld Battle for Middle Earth of Company of Heroes gewend zijn, is niet echt aanwezig.

De Vithara zijn vriendjes met de dinosaurussen die rondlopen op de maps. Deze beschermen normaal gesproken de bronnen van Go’n, maar reageren niet op Vithara-eenheden. Je kunt met genoeg krachtpunten zelfs de dinosaurussen overnemen en zelf dino’s rekruten. Het is een factie die wat trager op gang lijkt te komen, maar in de eindfase wat sterker voor de dag zal komen.

De Necromas zijn fan van leven na de dood. Deze factie beschikt dan ook over de mogelijkheid om zombies op te roepen, bijvoorbeeld bij elke vijand die wordt weggevaagd. De Necromas kenmerken zich door relatief snel units te produceren, om vervolgens de vijand snel onder druk te zetten. Zo is er qua facties dus voor iedere speler wat wils.

Multiplayer, maar voornamelijk alleen

Wildparty biedt jou als speler de optie om verschillende campagnes te doorlopen. Elke factie heeft namelijk haar eigen verhaallijn. Daarnaast kun je natuurlijk losse potjes spelen in skirmish. Het spel heeft tevens een groots aangekondigde online modus, maar daar is nagenoeg geen ziel te bekennen. Ook SteamCharts toont aan dat de spelersaantallen niet om over naar huis te schrijven zijn, met soms minder dan tien spelers online. Het is te hopen voor Warcrave en Crazy Monkey Studios dat dit aantal nog oploopt, anders is het na het spelen van de campagnes vrij snel uit met de pret.

Warparty is een vermakelijke RTS die haar structuur leent van games als Command & Conquer. De game blinkt nergens echt in uit, maar heeft daarnaast ook weinig echte tekortkomingen. Meer verschillende units was wellicht een welkome toevoeging geweest. Daarnaast heeft het spel met de speciale vaardigheden een goede troef in handen, maar weten deze audiovisueel niet echt hun stempel te drukken. De online servers zijn op het moment van schrijven leeg, wat de mogelijkheden momenteel beperkt tot offline spelen. Al met al is Warparty voor de schappelijke prijs waar deze voor wordt aangeboden een vermakelijke RTS die je een paar uurtjes zoet zal houden.