VR Ping Pong Pro

Reviewers score:

30

Audiovisueel
80%
Presentatie
60%
Gameplay
10%
Duurzaamheid
25%
  • Omgevingen zijn levendig en gedetailleerd
  • Je kunt alles doen wat je in het echt kunt
  • Physics maken de game net niet onspeelbaar

Virtual reality mag dan wel heel erg tof zijn vanuit een technisch standpunt, maar het feit is dat de technologie in zijn huidige vorm heel veel beperkingen heeft. Daarmee doelen we niet (enkel) op de kabelzooi en hoge kosten, maar ook op wat je ermee kunt doen qua games. Voetballen of volleyballen zien we ons immers niet snel op natuurlijke manier doen in VR. Zaken als tennis, badminton en pingpong daarentegen…

Aangezien je op dit artikel geklikt hebt, weet je al dat die laatste vandaag interessant is, daar Merge Games eindelijk een opvolger van VR Ping Pong heeft gemaakt. Verdeeld over een handjevol ‘’levels’’ sla je balletjes op en neer met tegenspelers, die je zowel off- als online kunt uitdagen. Hierbij kun je denken aan een gymzaal, een park in een grote stad en een speeltuintje met speeltafels.

Geen half werk

Dat in deze levels een hoop werk is gestoken, is iets waar ik op geen enkel moment aan zal twijfelen. Speelvelden ogen levendig doordat mensen erlangs lopen en met elkaar kletsen, zaken als vuilnisbakken en gymtassen her en der staan en doordat het constant in beweging is. De vreemde afwijking van de werkelijkheid die vaak met VR-games gepaard gaat, is daardoor alleen aanwezig doordat zowel jij als de tegenstanders een vliegend batje zijn.

Een ander feit waaruit blijkt dat men echt veel moeite in VR Ping Pong Pro heeft gestoken, zijn de game-modi, die je naast het reguliere pingpong ook onder andere laten ‘’bowlen’’ en tegen een muur laten slaan zodat je op je gemak kunt oefenen. Bovendien is het ook fijn als variatie, daar tafeltennis nu eenmaal een vrij simpel spelletje is.

Maar toch

Maar ondanks de genomen moeite, de aantrekkelijke visuele presentatie en de aangename verrassing van extra spelmodi, kan ik VR Ping Pong Pro niet aanbevelen. En dat heeft alles te maken met de physics.

Wie ooit tafeltennis heeft gespeeld, weet dat krachtbeheersing een belangrijk onderdeel is. Sla te zacht en je komt niet over het net. Sla te hard en je vliegt over de tafel heen. Verder moet je rekening houden met richting en kun je effectballen slaan. En dat alles kan ook in deze game. Tenminste, dat zou in theorie zo moeten zijn.

Als ik klaag over de physics, is het in de zin dat ze niet passen bij een videogame. Elke kleine versnelling zorgt voor een immens verschil, wat de sport van tafeltennis eigen is. Maar in tegenstelling tot wanneer je daadwerkelijk naar buiten loopt, heb je hier niet een batje met een aangenaam gewicht vast die je heel precies kunt bewegen. Je hebt een motion controller die drie keer niets weegt en verre van precies genoeg is om te doen wat het spel van je verwacht. Het gevolg is dat je vooral tegen je eigen spieren en de physics aan het strijden bent in plaats van tegen een andere speler of NPC. Geloof me als ik zeg dat dat héél snel ging irriteren.

Als VR Ping Pong Pro (desnoods optionele) hulpmiddelen had om dit euvel enigszins af te zwakken, zou het best een fijne ervaring kunnen zijn. Maar in de huidige staat is het borderline onspeelbaar. Helaas is dat de staat waarin wij er een cijfer aan moeten hangen.

Conclusie

VR Ping Pong Pro op dit moment van een cijfer voorzien voelt bijna als zondig. De liefde voor de sport en het harde werk van het ontwikkelteam is immers duidelijk te zien. Maar tot de physics beter omgaan met de huidige technische beperkingen, is de game gewoonweg niet aan te bevelen voor zelfs de meest hardcore speler.

Discord

Hot
Enquête
Meer nieuws
0%
Meer recensies
14%
Meer video-content
29%
Meer previews
0%
Meer prijsvragen
29%
Meer van alles
29%
Totaal aantal stemmen: 14 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner