75%
  • Leuke setting
  • Boeiend verhaal
  • Quests zijn divers
  • Vele bugs
  • Grafische onjuistheden

Venetië is de stad waar iedereen wel minstens één keer in zijn leven geweest moet zijn. De Italiaanse sfeer en de smalle straatjes waar je zo in kunt verdwalen, zorgen simpelweg voor een geweldige ervaring. De vele bruggen, waterwegen en boten geven de stad iets unieks. Het is een avontuur op zich om er rond te lopen. Nee, dat is geen reclamepraatje voor één of ander reisbureau waar ondergetekende grof geld voor krijgt, maar de ervaring die werd opgedaan tijdens de avonturen in de RPG-titel Venetica (maar eigenlijk nog meer door een niet-virtueel bezoek aan de stad).

De RPG van ontwikkelaar Deck 13 laat je in de huid kruipen van Scarlett, een schone Italiaanse dame die in een benauwde situatie terecht komt. Als ze wordt aangevallen in haar dorp, moet ze zien te vluchten. Haar man Benedict, een heldhaftige krijger, weet Scarlett uit de klauwen van de vijand te redden, maar moet hiervoor een hoge prijs betalen: hij overlijdt in de strijd tegen de indringers. Nu is opeens Scarlett degene die zich moet verweren tegen de vele soldaten. Door een samenloop van omstandigheden komt Scarlett oog in oog te staan met de Dood zelf, die zegt een enorme aanval op de mensheid gelanceerd te hebben. Uiteraard laat je dit niet zomaar gebeuren: je gaat volop de strijd aan met deze niet zo rooskleurige toekomst. Scarlett blijkt over unieke gaven te bezitten die de sleutel zijn tot het redden van de mensheid. Er ontvouwt zich langzamerhand een uniek verhaal die doet voelen alsof je in een echte sprookjeswereld beland bent. Dit wordt nog eens versterkt doordat het grootste deel van het spel zich in Venetië afspeelt, wat (zoals in de inleiding wel duidelijk werd) al een betoverende stad op zich is.

Het verhaal wordt verteld aan de hand van quests: er zijn dan ook vele opdrachten die je mag gaan vervullen. Deze quests zijn over het algemeen vrij divers: van het verzamelen van enkele items tot een hele grot (inclusief eindbaas) ontdoen van monsterlijk gespuis. De gameplay zelf is niet zozeer bijzonder, maar de manier waarop het gebracht wordt geeft je het gevoel dat je dingen echt met een groter doel aan het uitvoeren bent. Er zijn echter ook enkele minpunten te herkennen in het quest-systeem. Zo kan het voorkomen dat je complete onderdelen uit een quest niet kunt uitvoeren, omdat deze bijvoorbeeld er totaal niet zijn. Ook kan het voorkomen dat door een bug een vijand niet meer aan te vallen is. Zeer vervelend uiteraard, het kan er zelfs voor zorgen dat je midden in de game klem komt te zitten.

Zo zijn er nog wel enkele fouten te merken in het spel. De insecten blijken zich behoorlijk te hebben ingenesteld in Venetië, aangezien muren en vloeren soms van bordkarton blijken te zijn. Kijk er bijvoorbeeld niet van op als je wapen opeens door een muur steekt, of een vijand half in een vloer ligt. Maar zoals eerder gezegd zorgen bugs er ook voor dat de gameplay niet voortgezet kan worden, wat pas echt vervelend is. Het hele spel zuigt je in het verhaal, maar wanneer je weer een bug tegenkomt wordt het je meteen weer duidelijk: dit is geen perfecte game, hoe graag je dat ook zou willen. Met het idee van Venetica en een groot deel van de quests is namelijk helemaal niets mis. Maar je wordt soms onaangenaam verrast doordat een personage er wel héél kartelig uitziet of als een beweging als een trap oplopen niet helemaal loopt.

Venetica is een behoorlijk vermakelijk RPG-titel geworden die een boeiend verhaal weet neer te zetten. De quests zijn over het algemeen divers en de setting doet het echt aanvoelen alsof je in een fantasiewereld bent beland. Maar de vele bugs, zowel grafisch als in de gameplay, maken het spelen van deze titel soms ronduit frustrerend. Had ontwikkelaar Deck 13 meer tijd genomen om zijn titel te verfijnen, dan hadden we een significant betere game mogen ontvangen. Het heeft helaas niet zo mogen zijn, maar desalniettemin een aardige poging tot een vermakelijk RPG.