50%
50%
  • Duidelijke menu's en songteksten
  • Officiële videoclips
  • Korte eenzijdige tracklist
  • Korte liedjes

Soms, heel soms doe ik dingen die ik echt niet kan. Het meest recente voorbeeld vond enkele dagen geleden plaats: ik ging zingen. Althans, een poging tot zingen kon je het beter noemen, want van een gouden strotje is bij de heer van der Beek absoluut geen sprake. De reden waarom ik de microfoon toch vastpakte is het feit dat ik de game U-Sing voor de Nintendo Wii onlangs heb ontvangen. Ik kan alvast verklappen dat de game helemaal niets is voor iemand als ik, maar dat er wel doelgroepen zullen zijn die de game met open armen zullen ontvangen.

Vooral vrouwen zullen zich ontzettend goed kunnen vermaken met een game als U-Sing. Dat druipt er al vanaf wanneer je het hoesje van het spel bekijkt. Roze letters, twee meisjes van ongeveer 16 jaar met een microfoon en een jongeman met een roze t-shirt geven de doelgroep goed weer: geen game voor stoere kerels. De tracklist versterkt dit gegeven enorm, want met liedjes als ‘Mercy’ van Duffy, ‘Better’ van Boyzone en ‘Bulletproof’ van La Roux zul je vooral jonge dames aanspreken.

De dertig songs die zingbaar zijn in de game zijn te spelen in verschillende modi. Zo kun je als solist zingen, maar kun je er ook voor kiezen om een duel aan te gaan, of de handen ineen te slaan in een duet. Daarnaast zijn er nog medleys te zingen en kun je de volledige clips, die in de overige modi ook zichtbaar zijn, bekijken in de jukebox. Alle modi zijn in diverse moeilijkheidsgraden speelbaar en beginners kunnen hun ei kwijt in de trainingsmode.

Als ik kijk naar games als Guitar Hero, dan kom ik tot de conclusie dat een tracklist bestaande uit dertig liedjes erg karig is. Niet alleen het feit dat er weinig nummers in het spel zitten zorgt voor deze karigheid. De lengte van de nummers is meestal ook niet erg groot. De meeste nummers zijn tussen de twee en drie minuten lang, waardoor je alle nummers binnen een goed anderhalf uur wel uitgezongen hebt. Van eventuele downloadable content is vooralsnog ook geen sprake. Een spel als U-Sing is daarom vooral geschikt voor korte sessies op feestjes.

De kwaliteit van het geluid is behoorlijk. Eigenlijk is er niets te klagen en je kunt bovendien allerlei aanpassingen doen wat betreft het volume van zowel de zang als de muziek. Zoals gezegd kent ieder nummer de officiële videoclip, welke er over het algemeen gewoon goed uit ziet. Alle menu’s zijn lekker overzichtelijk en ook de teksten die gezongen moeten worden kun je te allen tijde goed zien.

Persoonlijk vind ik, buiten het feit dat ik totaal niet binnen de doelgroep val, U-Sing van matige kwaliteit. Hoewel de gameplay naar behoren werkt en er diverse modi aanwezig zijn, is het aantal nummers erg laag en lijkt het vooral een game voor vrouwen te zijn. Er zal vooral op feestjes naar U-Sing gegrepen worden, want buiten gezellige taferelen biedt de game simpelweg te weinig. Guitar Hero is met een grotere, veelzijdige tracklist een veel beter alternatief.