75%
80%
  • Verslavend en uitdagend
  • Vrolijke sfeer
  • Opbouwende moeilijkheid perfect
  • Blijft soms oppervlakkig

Klimaatverandering beperkt zich niet alleen tot op het gebied van zware stormen of droogtes, maar ook de game-industrie lijkt eraan onderhevig te zijn. Zo blijkt met name de Benelux een steeds aangenamer klimaat te worden voor het maken van kwalitatief hoogwaardige games. Denk niet alleen aan Nederlandse blockbusters Killzone 2 en Overlord 2, maar bijvoorbeeld ook aan het Belgische Divinity II: Ego Draconis. Op het gebied van innovatieve games is er echter ook een beweging op komst. Toki Tori, de debuuttitel van het Nederlandse Two Tribes, deed het al behoorlijk goed op WiiWare en iPhone. Valve heeft recentelijk een neus gekregen voor kleinere innovatieve titels en heeft Two Tribes de kans gegeven om hun spel ook als PC-versie op Steam uit te geven.

Waarom Toki Tori zo’n succesverhaal is? Wellicht heeft het iets te maken met de Nederlandse klimaatverandering, maar het is voornamelijk een puzzelgame die verdomd verslavend is. Neem hierbij het feit dat het hoofdpersonage een schattige gele kuiken is en we zijn verkocht. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de vrolijke sfeer die de muziekjes oproepen. Het lijkt op het eerste gezicht wellicht een titel voor kleine kinderen, maar wie gaat spelen merkt dat Toki Tori een stuk gecompliceerder is dan het in eerste instantie lijkt. De puzzels worden naarmate je verder komt namelijk zeer uitdagend en ingewikkeld. Helaas moet hierbij wel vermeld worden dat alle levels oppervlakkig blijven: de 2D-gameplay kan niet de diepgang bieden van de hedendaagse puzzelgame. We zullen dit echter niet zwaar wegen, gezien de kleine schaal en ook het zeer zachte prijsje (rond de 5 euro op Steam) dat Toki Tori heeft.

Het spel is onderverdeeld in verschillende werelden, waarbij elke wereld een behoorlijk aantal levels telt. Doel in elk level is om alle eieren te verzamelen: dit is echter een stuk lastiger dan het klinkt. Je hebt immers vele obstakels te overbruggen. Dit kan variëren van een gigantische afgrond tot bijvoorbeeld een lastig stekelvarken. Langzaamaan zal je meer mogelijkheden krijgen om obstakels te overbruggen, maar zullen ook de levels moeilijker worden. Denk hierbij aan het maken van brugdelen om een afgrond over te kunnen steken, of teleporteren naar een vakje opzij: elke speciale actie die je uitvoert kan slechts een aantal keer. Vaak heb je elke mogelijkheid nodig om tot het einde te komen: vooral later in een wereld wordt het steeds lastiger om de laatste eieren te verzamelen. De moeilijkheidsgraad wordt echter goed opgebouwd: je zult altijd rustig kunnen wennen aan nieuwe manoeuvres of mogelijkheden die je tot je beschikking krijgt.

De gehele sfeer in de game is vrolijk te noemen: ook al komt de game in het begin nog wat “kiddy” over, al snel wordt duidelijk dat we te maken hebben met een zeer uitdagende puzzelgame. Ondersteund door vrolijke achtergrondmuziek en hilarische vormgeving van het de gehele spelwereld wordt de drang om verder te komen echter alleen maar groter. De sfeer draagt dan ook wel degelijk positief bij aan de algehele beleving van deze puzzelgame. Uiteraard hebben we niet te maken met Crysis-achtige graphics, maar dat zou ook helemaal niet passen in een titel als Toki Tori.

Toki Tori is een verslavende en vooral uitdagende puzzelgame geworden die ook op de PC zeer goed uit de verf komt. De vrolijke sfeer en langzaam opbouwende moeilijkheidsgraad maken deze game geschikt voor jong en oud. Helaas blijft de game door de level-structuur soms wat oppervlakkig, maar dit neemt niet weg dat je enorm veel plezier met Toki Tori kunt beleven. Grafisch is het spel prima: we hebben niet te maken met oogstrelende 3D-omgevingen, maar alles is leuk vormgegeven en draagt te allen tijde bij aan de geweldige sfeer van deze game. Toki Tori is bovendien tegen een zeer zacht prijsje te koop op Steam en daarom is het zeker aan aanrader voor iedereen die de game nog niet gespeeld heeft.