• Meerdere open werelden om te verkennen
  • De boss fights zijn leuk
  • Het spel probeert weer eens wat anders te doen…
  • …maar het resultaat imponeert niet
  • Waar is de LEGO-humor en creativiteit?
  • Het wordt wel héél eentonig

In eerdere recensies die van mijn hand zijn gekomen, heb ik meermaals de draak gestoken met de LEGO-games van Traveller’s Tales. De formule die van LEGO Batman een succes maakte, begon al aan het einde van de vorige generatie consoles zijn glans te verliezen en deed menig gamer snakken naar vernieuwing. Met voice acting en een open wereld werden reeds kleine stappen in de goede richting gezet, maar echte verandering bleef uit. Met The LEGO Movie 2 Videogame is echter eindelijk de formule omgegooid! Maar! Is het ook beter?

Daar deze een game een tie-in is met de gelijknamige film, zal het niemand verrassen dat die hetzelfde verhaal volgt. DUPLO is de wereld van LEGO binnengevallen en vernietigt al spelend Bricksburg. Een klein gedeelte van onze LEGO-helden weet in de chaos te ontsnappen en start een nieuw leven in een post-apocalyptische versie van de wereld…tot ook dat wordt verstoord en de Master Builders worden ontvoerd.

Met meer geluk dan wijsheid

Emmett en Wyldstyle weten te ontsnappen aan de schurk en besluiten hun krachten als Master Builders te gebruiken om het offensief te starten en hun vrienden terug te krijgen. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Reizen tussen werelden is immers een behoorlijke opgave, vooral zonder Benny om een SPACESHIP te bouwen. Onze helden maken daarom in plaats daarvan gebruik van interstellaire poorten om van locatie naar locatie te reizen.

Normaal gesproken weet je nu al wat er gaat komen. Je voltooit level na level om het verhaal te vorderen, terwijl je alles op je pad vernietigt om studs te verzamelen en obstakels te overwinnen met behulp van jouw karakters unieke gave(n). Niet in deze game! Hier heb je een open wereld om te verkennen en een verhaal om erin te voltooien. Je mag echter ook gewoon op pad gaan, sidequests aannemen en doen wat je hartje begeert. Zolang als dat je maar genoeg Master Bricks hebt op het moment dat je naar de volgende wereld wilt reizen.

Ook het wisselen tussen karakters is in principe niet meer nodig. Gaven komen van voorwerpen, zoals een scanner en grappling gun, die elk karakter kan gebruiken, terwijl je puzzels moet oplossen door dingen te bouwen. En ook hiervoor bewandelt men niet het bekende pad. Je kunt namelijk bouwen wat je wilt, zolang als dat je maar genoeg steentjes in de juiste kleuren op voorraad hebt. Eindeloos inslaan op de omgeving om het volgende puzzelstukje te vinden is dus verleden tijd!

Symptoombestrijding

Heeft Traveller’s Tales het dan eindelijk gedaan? Heeft het een vernieuwende LEGO-game gemaakt? Nee, helaas niet. Het is anders dan diens voorgangers, dat is zeker, maar het verandert niets aan het grote onderliggende probleem ervan: hun eentonigheid. Sterker nog: doordat je nu niet meer tussen karakters hoeft te wisselen en kunt bouwen wat je wilt, verval je nog veel sneller in een patroon dan gebruikelijk, waardoor het spel halverwege diens negen uur durende verhaal al zijn glans verliest. Met slechts een handjevol bouwsels kun je immers maar weinig doen op het gebied van puzzels, waardoor je heel wat brandjes zal moeten blussen en generators van stroom moet voorzien.

De creativiteit die met name de oudere LEGO-games sierden, waarin je de meest absurde bouwsels maakte om obstakels te passeren, is in geen velden of wegen te bekennen, waardoor het spel feitelijk een stukje van diens ziel kwijt is geraakt. En dat terwijl de typische LEGO-humor ook al schittert in afwezigheid!

Toch heeft The LEGO Movie 2 Videogame ook enkele sterke momenten, welke je kunt vinden in de boss fights. Als een Kratos of Shadow of the Colossus’ Wander bevecht je gigantische tegenstanders, welke je moet beklimmen om hun zwakke plek te vinden. Het is niet bijster origineel, maar ze zijn letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van het spel. Daarom is het jammer dat je er slechts drie van hebt.

Dagbesteding

Zoals elke LEGO-game, kun je ook in deze nog van alles doen nadat je het verhaal tot een goed einde hebt gebracht. Je kunt de Master Bricks verzamelen, je planeet verbeteren en allerlei collectibles bij elkaar zoeken, maar uiteindelijk komt het allemaal neer op bezigheidstherapie. Allicht leuk voor de kleintjes in huis, die daardoor nog wat langer stil zijn, maar meer positiefs dan dat kan ik er niet over zeggen.

The LEGO Movie 2 Videogame behoudt alles wat we beu waren in de vorige LEGO-games en verliest juist hetgeen dat ons terug liet komen. Het resultaat is een game die in principe doet wat hij moet doen, maar op geen enkele wijze weet te imponeren. En bergen aan optionele content in de open werelden om ons bezig te houden kunnen dit niet verbloemen.