80%
70%
  • Net zo uitgebreid als Wii-U versie
  • Tutorial is super handig
  • Super Mario Challenge biedt leuke uitdagingen
  • Geen mogelijkheid tot het delen van online courses

Super Mario Maker was onder Wii U-bezitters een gigantische hit vorig jaar. Ieder houdt van Mario, iedereen droomde ervan om eigen levels te maken en te delen, en dus voor Nintendo was het bijna logisch om een dergelijke game uit te brengen. Nu een jaar later de 3DS-versie is uitgebracht, kan een nog veel grotere groep aan de slag met deze verbazingwekkend diepe game, maar helaas kent hij wel wat gebreken.

Voor het grootste deel is Mario Maker 3DS een exacte kopie van de Wii U-versie. Helaas missen de kostuums en de bijpassende Mystery Mushroom, maar verder zijn alle zestig unieke tools aanwezig om tot in de oneindigheid levels te bouwen. Dit kun je doen in de stijl van de originele Super Mario Bros., Super Mario Bros. 3, Super Mario World en het moderne New Super Mario Bros). Het is prijzenswaardig dat geen enkel level in deze handheld-versie inferieur voelt aan die op de console, omdat men nergens in wordt beperkt. Ook in deze versie kunnen levels gemaakt worden waarvan je je afvraagt hoe mensen er in godsnaam op komen. Toegegeven is het wel een kleine pre wanneer je de game speelt op een (New) 3DS XL, maar de standaardmaat geeft ook genoeg overzicht.

Een groot, warm bad

Als je nieuw bent met Super Mario Maker kent de game een paar ontzettend fijne verbeteringen. Vergeleken met de Wii U is de uitgebreide tutorial een warm bad, waar je ook nog regelmatig om zult lachen. Na een lange installatietijd word je namelijk begroet door levelbouw-eindbaas Yamamura, een enthousiaste duif die door zijn assistente soms in toom moet worden gehouden om niet meteen alles te vertellen. Aan de hand van tien basislessen en tien geavanceerde lessen leer je de fijne kneepjes van het complexe bouwsysteem.

Oké, natuurlijk kan iedereen met de stylus wat blokjes op elkaar zetten, maar de kunst van het maken van een level kent behoorlijk wat geheimen en trucjes, die je als snel te weten komt. Zo leert het je waar je het beste een checkpoint neer kunt zetten, hoe je variaties op tools kunt inzetten en dat je rekening moet houden met de versie van Super Mario Bros. die je gebruikt. De tutorial is een snelle en leuke manier om je deze dingen te leren. Daarbovenop komt nog het feit dat Super Mario Maker je niet probeert te overweldigen met alle tools, maar dat je ze stuk voor stuk verdient tijdens het spelen van de singleplayer.

Nieuw in deze versie is namelijk de Super Mario Challenge, wat in feite singleplayer van de game is. Waar je eerst random levels kreeg die door anderen gemaakt waren, krijg je in deze versie achttien werelden met vier levels voor je kiezen. Behalve dat Nintendo hier laat zien dat ze zelf ook nog steeds uiterst creatieve courses kunnen bouwen, maken de te verdienen medailles de modus uniek. Elk level kent namelijk twee uitdagingen, zoals het pakken van alle muntjes, één bepaald soort vijand verslaan of het einde halen zonder te stoppen met rennen. Deze variatie en uitdaging geeft een unieke twist aan de klassieke Super Mario Bros.-games.

Play & Create

Helaas schiet de 3DS-versie van Super Mario Maker toch tekort in een essentieel onderdeel, namelijk het delen van levels. Waar je op de console je courses online kunt delen aan de hand van unieke codes, is het nu enkel mogelijk om ze lokaal te delen of via Streetpass. Beide opties werken erg goed, maar natuurlijk enkel onder de premisse dat men andere spelers in de buurt heeft. Nu hadden wij het geluk levels uit te kunnen wisselen met een andere, veel creatievere bezitter van de game, maar dit gebrek is zeker iets om rekening mee te houden als je dit niet hebt.

De online functionaliteiten die de game wel kent, zijn de door Nintendo aanbevolen levels van de Wii U. In principe heb je zo een flinke hoeveelheid levels tot je beschikking om op te slaan, met vaak de meest ingenieus gebouwde lay-outs. De mogelijkheid om bepaalde levels online te zoeken ontbreekt echter, waardoor je nooit je favoriete levels van de console zomaar zult terugvinden.

Nintendo slaat op dit gebied dus echt de plank mis. Waar het motto “Play, Create & Share’’ is, zal de game voor velen niet verder komen dan de eerste twee leuzen. Het feit dat je zo’n uitgebreide toolset beschikbaar hebt en daarmee alles kunt bouwen wat je wilt maakt de game leuk om te spelen, maar het gevoel om nergens heen te kunnen met je level is teleurstellend. Super Mario Maker komt juist het beste tot zijn recht wanneer anderen gigantisch falen in de door jou gemaakte courses, of er juist met gemak doorheen rennen en je goede feedback geven. Door de interactie met anderen groei je namelijk razendsnel als level-bouwer, waardoor je op een dag misschien wel net zo goed bent als Yamamura de duif.

Het gebrek van het online kunnen delen van levels brengt Super Mario Maker voor de 3DS in een moeilijke positie. Als je er zeker van bent zo nu en dan je creaties uit te kunnen wisselen, dan is het dé game om op je handheld te spelen. De uitgebreide toolset wordt namelijk goed uitgelegd door een leuke tutorial en de creatieve Super Mario Challenge. Ben je echter niet omringd door bezitters van de game, dan valt het grootste deel van het interactieve gedeelte helaas weg, ondanks de sloot aan content van de aanbevolen levels.