Street Fighter IV

Street Fighter IV
03/07/2009
20/02/2009
20/02/2009
01/03/2010
Beat 'em up
ja
PC, PlayStation 3, Xbox 360, iPhone
Street Fighter.. Ik heb er alleen maar goede herinneringen aan. De enige Street Fighter die ik ooit heb gespeeld was deel 2 en laat dat deel nou net bekend staan als één van de beste vechtgames tot op heden. Alle mindere delen heb ik gelukkig aan me voorbij laten gaan. Of deel 4, die ik zeker wél ga spelen, aan mijn verwachtingen kan voldoen was mijn grote vraag.

Mijn eerste eisen werden al gauw bevestigd door Capcom. Zo zitten de twaalf originele vechters allemaal in het vierde deel. Denk aan Chun-Li, Ken, Ryu, Mr. Honda en ga zo maar door. Ook zijn er een drietal vechters van latere delen toegevoegd. Een vechtgame zou een vechtgame echter niet zijn als er niet wat nieuwe vechtjassen aan het rooster zouden worden toegevoegd. In dit geval heeft Capcom vier nieuwe vechters bedacht. Dit zijn Crimson Viper, Abel, El Fuerte en Rufus. De consoleversie van Street Fighter IV zal ook nog een drietal exclusieve vechters bevatten, namelijk: Fei-Long, Sakura en Dan, wat het totaal vechters op 22 brengt.

Wat meteen opvalt aan Street Fighter IV is dat het erg vertrouwd aanvoelt. In wezen is het erg gelijk aan de vorige delen van Street Fighter: 2D, snel en spannend. De vechters en arena’s zijn helemaal 3D en zien er werkelijk fantastisch uit, maar de daadwerkelijke gameplay is 2D en voelt meteen als vanouds aan. Waar dit voor sommigen misschien een nadeel is, vind ik het een verademing om een serie te zien die trouw blijft aan het hetgeen het goed in is.

De graphics zijn zoals gezegd dus prachtig en dit komt vooral door de aparte grafische stijl. De game is haarscherp in technisch opzicht, daar niet van, maar het is de kunstzinnige manier waarop de werelden en vechters tot leven worden gewekt die opzien baart. Zo worden donkere zwarte lijnen die om de personages heen getekend zijn, afgewisseld met de aquarelachtige inkleuring. Niet alleen ziet dit er fantastisch uit, de personages zijn ook onmiddellijk herkenbaar en wijken niet veel af van de graphics uit Street Fighter II. Een vette toevoeging is ook de emotie in de gezichten van de karakters. Sla je iemand vol met je vuist tegen zijn gezicht, dan zal hij niet stoer blijven kijken maar een pijnlijke grimas trekken. Klein detail, maar het geeft je wel meer het idee dat je klappen ook echt aankomen. Ook de arena’s dragen bij aan de mooie sfeer en stijl. Er gebeurt altijd van alles op de achtergrond, maar niet in die mate dat je wordt afgeleid door alle bewegingen op de achtergrond. Sowieso heb je tijdens pittige gevechten nog niet eens tijd om met je ogen te knipperen, want dan lig je al gestrekt.

De gameplay van Street Fighter IV is eigenlijk een mengeling van allerlei opties die in de vorige delen zaten. Zo zijn er aspecten uit de eerste delen van Street Fighter aanwezig, maar ook moves en opties uit Street Fighter II Turbo en Street Fighter III 3rd Strike. Denk hierbij aan de mogelijkheid om je tegenstander weg te gooien, Focus Attacks, Counter Attacks, Super Combos en Ultra Combos. Genoeg manieren om het leven uit je tegenstanders te beuken in ieder geval!

Verwachting
Al met al lijkt Street Fighter IV de vorm van de eerste paar delen eindelijk weer op te gaan pakken. Na een paar mindere delen op de vorige generaties, pakt Capcom het dit keer erg goed aan en zorgt ervoor dat de sterke punten van de Street Fighter reeks als uitgangspunt worden genomen. Combineer dit met de fantastische grafische stijl en de fantastische line-up van vechters en het kan eigenlijk niet meer misgaan. Ik ben er helemaal klaar voor!

Discord

Hot
Enquête
Meer nieuws
0%
Meer recensies
14%
Meer video-content
29%
Meer previews
0%
Meer prijsvragen
29%
Meer van alles
29%
Totaal aantal stemmen: 14 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner