60%
  • Gevarieerde multiplayermodus
  • Geluidseffecten van Star Wars-kwaliteit
  • Slechte camera en besturing
  • Repetitieve verhaalmodus
  • Matige presentatie

Daar waar de Star Wars: Battlefront-serie op de spelcomputers een natte droom is voor menig Star Wars-fan, zijn de twee varianten op de PlayStation Portable niet om aan te zien. Hoewel de populaire sciencefiction serie zich perfect leent voor kolossale lucht- en grondgevechten, wordt dat op de draagbare spelcomputer op alle fronten teniet gedaan. Met Star Wars Battlefront: Elite Squadron brengt ontwikkelaar Rebellion (hoe toepasselijk) ons alsnog een nieuw deel. Is driemaal dan scheepsrecht?

Wat de vorige twee titels precies fout deden is een verhaal dat menig PSP-bezitter bekend voorkomt: de besturing. Zo uit het hoofd is Resistance: Retribution de enige titel die hier perfect in geslaagd is. Het lopen met je personage verliep erg vlot en ook tijdens het schieten leek het alsof je op een vaste spelcomputer aan het spelen was. Ongelukkigerwijs geldt dit niet voor Elite Squadron, met name als we letten op de grondgevechten. De acties die je voert met het pookje registreert het spel nauwelijks, waardoor je vaak onbewust tegen muren en objecten banjert. Daarnaast werkt de camera totaal niet naar behoren, gezien deze erg sloom en stroef om je as draait. Hierbij zul je vaak vijanden treffen die vlak voor je neus op je staan te schieten.

De luchtgevechten zijn goddank een stuk beter, ware het niet dat deze na verloop van tijd erg repetitief worden. Elite Squadron voelt zelfs na een uur spelen aan als een herhalingsoefening, mede doordat het verhaal middels losse scenario’s aan elkaar hangt. Dat terwijl de verhaallijn over het algemeen alles behalve slecht te noemen is. Zo kruip je in de huid van X2, een kloon die uit het DNA van een Jedi is ontstaan. Nadat je tweelingbroer – X1 genaamd – is overgestapt naar de vijand, onthult zich een spannend plot dat veelbelovend klinkt voor de resterende hoofdstukken. Echter is de presentatie van een dusdanig niveau dat je nooit verdiept zult raken in het verhaal. Iets wat jammer is, omdat nogmaals het stuk proza best interessant te noemen is. Een klein lichtpuntje aan de presentatie zijn de geluidseffecten, die zoals gewoonlijk van de bekende Star Wars-kwaliteit zijn.

Toch verandert dit niets aan het feit dat de missies repetitief zijn, de omgevingen nergens op lijken en de besturing belachelijk slecht in elkaar zit. Zelfs echte Star Wars-fans zullen na enkele uren al hun heil gaan zoeken in de multiplayermodus, waar de serie tot op de dag van vandaag bekend om staat. Aangezien alle spelers te kampen hebben met de slechte besturing, kon dit nog wel eens goed uitpakken. Met maximaal zestien spelers kun je in teams van acht zowel op de grond als in de lucht vechten. Veel spelers kom je echter nooit tegen, met als gevolg dat veel servers opgevuld zijn met bots die geen moeite lijken te hebben met de besturing. Afijn, door de verscheidenheid aan modi (je kunt bijvoorbeeld als Darth Vader door de voeten) is Elite Squadron online zeker te pruimen, alhoewel daar ook alles mee is gezegd.

Schietspellen en de PSP gaan moeilijk samen en dit benadrukt Star Wars Battlefront: Elite Squadron nog even extra. Met name de barslechte besturing en camera staan centraal bij de onvoldoende dat het spel weet te scoren. Daarnaast zijn de missies een aaneenschakeling van exact dezelfde bezigheden, die nooit het gevoel geven dat je in een episch universum bezig bent, terwijl dat wel zou moeten in een Star Wars-game. Zelfs de meer dan redelijke multiplayermodus kan Star Wars Battlefront: Elite Squadron niet van de ondergang redden. Driemaal scheepsrecht? Niet dus.