• Webslingeren is geweldig!
  • Een volwassen Spider-Man
  • Vechten als Spider-Man
  • Grafisch en technisch indrukwekkend
  • Hints naar meer Marvel
  • Verhaal sloom in de eerste helft

In 1982 maakte Spider-Man zijn debuut in videogames en sindsdien heeft de rood-blauwe webslinger meer dan een dertigtal titels op zijn naam gezet gekregen.  De vorige Spider-Man-titel dateert echter uit 2014 en met het uitlenen van Spider-Man aan Disney voor hun Marvel-films was het dan ook maar de vraag wanneer we een nieuwe Spider-Man konden verwachten.  De iconische superheld is terug en deze keer exclusief op Sony’s Playstation 4, ontwikkelt door Insomniac Games en Marvel.

Spider-Man met ervaring

Spider-Man verrast ons onmiddellijk met een verhaal waarin Peter Parker reeds acht jaar de criminaliteit in New York bestrijdt.  De meeste schurken zitten achter tralies, met uitzondering van de Kingpin.  Dit crimineel meesterbrein zijn laatste minuten zijn echter geteld, want de politie arresteert de man met de hulp van de Spider-Man.  Met de Kingpin in de nor is er echter een andere schurk die vrij spel krijgt om New York te gaan terroriseren.

Martin Li aka Mister Negative

Martin Li en zijn handlangers, de Inner Demons, zijn de nieuwe schurken van dienst.¬†¬† Hiermee zet Marvels Spider-Man onmiddellijk de toon voor de rest van het spel.¬† Marvels Spider-Man is namelijk een waar ‚Äė‚Äôfanservice-festijn‚Äô‚Äô.¬† Deze iteratie van Spider-Man loopt over van de verwijzingen en weetjes uit de Marvel comics en -films.¬† Dit wil echter niet zeggen dat spelers met weinig kennis van Spider-Man zich niet thuis zullen voelen.¬†¬† Het verhaal speelt zich namelijk af in zijn eigen bubbel, ofwel zijn eigen ‚Äúuniverse‚ÄĚ, met een eigen verhaallijn.¬† Dit zonder de bronmateriaal aan de kant te schuiven.¬†

Voor een groot stuk van het verhaal werd gekozen om de personages uit te werken, met als nadeel dat de echte chaos, die je misschien wel al kan voelen aankomen, pas voor de laatste helft wordt bewaard.   Daar is helemaal niets mis mee en er komen voldoende verrassingen en spannende scenario's op je af om je geen moment te vervelen.  Het komt er eigenlijk op neer dat het verhaal sterk en goed in elkaar zit maar dat dit de actie met betrekking tot de bekendere schurken in de weg gaat staan.

Spider-Man in volle glorie

Marvels Spider-Man is opnieuw een open world-titel en dat wil natuurlijk zeggen: webslingeren!   Webslingeren is al sinds de eerste open world Spider-Man-game een hekel- of pluspunt.  Vaak was het te eenvoudig en soms was dit het beste wat de Spider-Man-game te bieden had.  Kortom, hoe je Spider-Man gaat verplaatsen in dienst spelwereld is een belangrijk aspect.   Dat is Insominiac Games duidelijk niet ontgaan en het lijkt erop alsof ze het beste van alle vorige delen hebben weten te combineren en verbeteren op alle vlakken.

Het verplaatsen in de wereld van Marvels Spider-Man is waar genot. De R2-knop brengt Spider-Man aan het lopen en fungeert als een auto-parkoerknop.  Obstakels worden ontweken, gebouwen worden beklommen en in vrije val gaat Spider-Man slingeren tussen de gebouwen met één en dezelfde knop.  Met de analoge sticks stuur je bij in het slingeren. De finesse komt echter wanneer je geen gebouwen rond je heen hebt of simpelweg te hoog aan het slingeren bent.  Dan dien je als speler creatief om te gaan met je omgeving.  De X-knop heeft je tijdelijke sprong in de lucht en met R2+L2 kan Spider-Man verder web zippen naar bomen, balken en allerlei andere objecten.  Een extra druk op de X-knop net voor het landen op deze zorgt voor een vlotte overgang met een extra sprong.

Dit alles gaat zo snel dat je er eigenlijk niet bij stilstaat hoe vlot het spel wel draait en dit met alle grafische pracht en praal in realtime, ook op de niet Pro-versie van de PlayStation 4!  Toegegeven, in de allereerste E3-trailers zag het spel er een beetje beter uit maar het spel is wel degelijk een lust voor het oog.

Manhattan met een vleugje Marvel.

De spelwereld van Spider-Man omvat Marvels versie van Manhattan, New York.   De wijk Manhattan bruist van het leven en oogt zeer geloofwaardig.  Burgers doen er hun dagelijkse dingen, de openbare diensten zijn aan het werk, enzovoort.  Het is dan ook een beetje zonde dat zoveel detail verloren gaat bij het razendsnel slingeren tussen de gebouwen van Manhattan.  Spelers die af en toe stil staan zullen hier en daar bekende gebouwen ontdekken, die rechtstreeks uit het Marvel Cinematic Universe komen.

Hoofdzakelijk zal je als Spider-Man slingeren van scenariopunt naar scenariopunt en deze volgen elkaar zeer vlot op en ontplooien mooi het verhaal.  Tussendoor kun je extra opdrachten vervullen, die voldoende rustig vrijgespeeld worden met het hoofdscenario.   Open world games hebben wel vaker dit soort type content en uiteraard is dit niet zonder repetitie.  Het duurde echter tot bijna op het einde van het spel vooralsnog de content mij persoonlijk ging vervelend.  Deze opdrachten zijn voldoende gevarieerd en bieden ook interessante unlockables, die toch heel wat spelers wat langer aan de controller gekluisterd zullen houden.  Zo beloont het spel je met extra kostuums voor Spider-Man, die tevens ook een extra vaardigheden vrijspelen.  Deze kostuums nemen je mee door een wereld van allerlei diverse Spider-Man comics en -films en zullen menig Marvel-fan bekoren.

Af en toe ga je te werk moeten gaan als Peter Parker of als Mary Jane.  Mary Jane, als speelbaar karakter, ontpopt zich tot een sluipspel waarbij je voornamelijk bewakers zal moeten omzeilen om haar opdracht te volbrengen.  Het biedt een gezonde portie afwisseling zonder een seconde frustrerend te spelen.

Vertrouwde Combat

In de eerste minuten van het spel maak je reeds kennis met alle facetten van Spider-Mans gevechtssysteem.¬† Spider-Man gaat zijn vijanden te lijf aan de hand van een ondertussen standaard punch en dodge combo-systeem.¬† Spider-Man heeft echter zijn eigen stijl en is vooral zeer speels en snel.¬† Zodra een vijand je in het vizier heeft met een vuurwapen gaat Spider-Man zijn ‚ÄúSpider sense‚ÄĚ tekeer en met √©√©n druk op de knop ontwijk je zonder enige moeite allerlei projectielen en aanvallen.¬† De vijanden vechten echter terug¬† en gaan je te lijf met demonische krachten, sniper rifles en rocket launchers, die Spider-Man zijn health points wel heel snel kunnen reduceren tot niets.¬†

Naast zijn vuisten kan Spider-Man beroep doen op een tiental gadgets, een aantal vrij te spelen vaardigheden en zijn ‚Äúweb shooters‚ÄĚ.¬† Hoe verder je in het spel komt hoe sterker de vijanden worden en hoe pijnlijker hun vaardigheden, die je ertoe zullen dwingen creatief om te springen met alles wat het spel je te bieden heeft.¬†¬† Vaak kun je zelf de confrontatie ontwijken en eerst zo veel mogelijk¬† vijanden verslaan zonder dat ze iets in de gaten hebben.

Marvels Spider-Man-game raakt alle juiste snaren en is een regelrecht schot in de roos.  Insomniac Games heeft een Spider-Man-game ontwikkeld met de juiste ambitie en passie voor de iconische rood-blauwe superheld.  Als we toch wat minpuntjes moeten aanduiden, dan kunnen we misschien wel zeggen dat het verhaal wat traag op gang schiet. Als Spider-Man fan zie je bepaalde plot points al van mijlenver aankomen maar die nemen weldegelijk  hun tijd . De extra inhoud is wat aan de repetitieve kant maar dat is verre van een hekelpunt. Marvels Spider-Man is een heerlijke superhelden titel die je simpelweg moet gespeeld hebben. Spider-Man never felt and looked this good.  Moge Insomniac Games nog vele Spider-Man titels op ons los laten.