85%
80%
75%
  • Vernieuwend combat-systeem
  • South Park te voeten uit
  • Grappen hadden iets meer 'over het randje' gemogen

Drie jaar geleden wisten Ubisoft en Obsidian Entertainment in samenwerking met South Park Digital Studios ons te verrassen met een kleurrijk avontuur genaamd South Park: The Stick of Truth. De game combineerde de bizarre humor met een RPG die ook nog eens een degelijk combat systeem had. Nu, dik drie jaar later, is het tijd voor een vervolg. South Park: The Fractured But Whole vertelt het verhaal van Cartman en zijn vrienden, of beter gezegd: Coon & Friends.

Eerder verscheen op televisie al een aflevering die als opstapje kon worden gezien voor de game. Coon & Friends proberen Netflix te verleiden tot het opnemen van een serie over hun avonturen. Dit loopt echter niet geweldig door de concurrentie van de Freedom Pals, onder leiding van Timmy. De vriendengroep van Cartman valt namelijk uiteen, waardoor sommigen kiezen voor de Freedom Pals. Cartman laat zich hierdoor echter niet uit het veld slaan, en rekruteert jou als ‘New Kid’ voor zijn franchise.

Vervolgens is het hoog tijd om keuzes te maken voor jezelf. De game staat bol van de outfits, maar in het begin zul je uit een bescheiden collectie moeten kiezen. Gelukkig kun je het gehele spel op elk willekeurig moment nog van outfit wisselen. Daarnaast zul je moeten kiezen voor een stroming, die de krachten van jou als superheld zal bepalen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Elementalist of Cyborg. Elke stroming heeft zo zijn voor- en nadelen, iets waar ik later op terug zal komen.

Trage start, nergens op topsnelheid

The Fractured But Whole kent niet de meest memorabele start. Je zult je dan ook door de eerste uurtjes heen moeten worstelen om tot het lekkerste gedeelte te komen. Niet dat de game de boel vertraagt door eindeloze tutorials, maar de grappen die we van South Park gewend zijn komen pas later in de game wat meer naar voren. Grappen die eigenlijk over het randje gaan, zijn in deze game ogenschijnlijk minder aanwezig dan in het vorige deel. Zoals de trailers en beelden online hebben getoond, zul je natuurlijk wel in een ranzige stripclub belanden en kan je de moeilijkheidsgraad van de game deels bepalen aan de hand van je huidskleur, maar echt over het randje lijkt de game nergens te gaan. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de nazi’s in The Stick of Truth.

De vraag is dan ook of South Park: The Fractured But Whole echt een game van de serie is. Het antwoord is een ‘ja’. Ook audiovisueel ademt het spel South Park. Uiteraard zijn alle voice-actors gewoon van de partij en is de artistieke stijl gelijk gebleven, maar zoals gezegd slaat niet elke grap aan. Wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat we in de serie net iets vaker lachen dan in dit avontuur.

Meer RPG, meer combat

The Stick of Truth kende enkele sterke RPG-elementen die goed uitpakte, maar The Fractured But Whole borduurt hier vrolijk op verder. Met Artifacts die je door heel South Park kunt vinden, kun je je personage verbeteren, waardoor je in gevechten beter je mannetje staat. Daarnaast is er een craft-systeem waarmee je onder andere ‘revive potions’ en ‘HP potions’ kunt brouwen. Dit uiteraard allemaal in de gewaardeerde taco bar van Morgan Freeman.

Het combatsysteem was in het vorige deel al turn-based. In The Fractured But Whole is dit niet anders. Wel is er een grid-systeem toegevoegd die ervoor zorgt dat de gevechten tactischer in elkaar zitten. Aanvallen beslaan namelijk een bepaald gebied en bondgenoten kunnen aanvallen van jouzelf onmogelijk maken wanneer ze in de weg staan. Op een hogere moeilijkheidsgraad vragen sommige gevechten dan ook echt wat tactisch vernuft, want anders zul je met enige regelmaat billenkoek krijgen. Uiteraard sta je er niet alleen voor in gevechten, maar zijn je maatjes ook van de partij, zoals ‘Coon’ Cartman en ‘Fastpass’ Jimmy. Eerstgenoemde is goed voor het aanrichten van schade, terwijl de andere ook als healer door het leven gaat. Het balanceren van je team zal je dan ook geen windeieren leggen.

South Park: The Fractured But Whole is een prima game die de succesvolle ingrediënten van het vorige deel heeft meegenomen of zelfs heeft verbeterd. Het is een heerlijk avontuur dat vlot wegspeelt dankzij vernuftige RPG-elementen en een verbeterd combat-systeem. Van ons had het spel net wat vaker over het randje mogen gaan wat betreft de grappen, maar dat is wellicht echt een persoonlijke smaak. Ben je dus fan van de serie en is de humor van South Park helemaal jouw ding, dan kun je The Fractured But Whole zonder nadenken aanschaffen.