70%
65%
  • Microfoonapp is verbeterd...
  • Strak design
  • ...maar nog niet feilloos
  • Partymodus nog steeds uitgedund

Als er iets is waarover bijna iedere mens zich onzeker voelt, dan is het wel over de eigen zangkwaliteiten. Negen van de tien keer zegt de zanger in kwestie voordat de eerste noot wordt ingezet: ‘’Nou, wacht maar af, want ik kan echt totáál niet zingen!’’, waarna er toch echt heel wat zuivere noten uit de strot komen. Het is een complex dat je vaak wordt aangepraat door mensen die nog slechter zingen en hun eigen hachje proberen te redden. Gelukkig is er voor de laagdrempelige maar enthousiaste zangers en zangeressen al jaren SingStar, waarbij je ongegeneerd je gang kunt gaan.

Het merk SingStar stamt inmiddels al uit het vorige decennia, namelijk 2004. Op de PlayStation 2 wist Sony karaoken op de PlayStation tot een ongenaakbaar succes te maken. Op de PlayStation 3 werd de lijn fanatiek doorgezet, waarna het op de PlayStation 4 allemaal wat kariger werd. In 2014 kwam Sony met het matige SingStar Ultimate Party, waarbij de smartphone kon worden gebruikt als microfoon. De conclusie was dat de app slecht werkte, er niet al te veel nummers op het schijfje stonden en de goede partymodus ontbrak. Waar was Sony in vredesnaam mee bezig?

Op zoek naar eerherstel

Voor wie geen zin had in de tracklist van SingStar Ultimate Party, was er altijd nog de gratis SingStar app voor op de PlayStation 4. Het bevatte geen nummers, maar gaf je wel de mogelijkheid om nummers voor een slordige €1,50 aan te schaffen. Het was wederom wel weer een versie van SingStar waar de partymodus tegenviel. Drie jaar na de release van Ultimate Party heeft Sony weer een poging gedaan om de fans te behagen met het uitbrengen van SingStar Celebration.

De kersverse titel is gepubliceerd onder het PlayLink-label, waar games onder worden geschaard waarbij de smartphone moet worden gebruikt. In Celebration is het echter nog mogelijk om de oude microfoons te gebruiken, wat ook duidelijk wordt aangegeven. Wat meteen opvalt is dat de presentatie er deze keer gelikter dan ooit uitziet. Ook gaat het scrollen door de menu’s je soepel af. Meteen werd er door ons naarstig gezocht naar de partymodus, maar wederom werden we hierin teleurgesteld.

Wederom is de partymodus namelijk flink uitgedund, waardoor het zingen met een grotere groep vrienden toch minder leuk is dan grofweg tien jaar geleden. Nog steeds is deze beslissing onbegrijpelijk. De tracklist kent hier en daar wat variatie, maar zal voornamelijk het jongere publiek aanspreken. Met Oasis en U2 wordt er nog aandacht besteed aan de rockers van weleer, maar daarmee is ook meteen alles gezet.

Technische verbeteringen

Daar waar in SingStar Ultimate Party er nog wat problemen waren met de microfoonapp, daar lijkt dit bij Celebration wat beter te gaan. De app registreert je stem beter, maar vangt tegelijkertijd wel het nodige omgevingsgeluid op. Je zult dus niet te dicht bij je zangpartner moeten gaan staan, want dan is het de vraag welke stem er nu eigenlijk wordt geregistreerd, of is het misschien wel een combinatie van beiden?

SingStar Celebration ziet er gelikt uit en zet een kleine stap naar de ooit zulke glorieuze dagen van SingStar. De partymodus laat het echter wederom afweten (bij de titel Celebration nota bene!) en de microfoons werken nog altijd beter dan de smartphones. Laatstgenoemde is echter wel verbeterd, waardoor er wel degelijk een vorm van progressie waar te nemen is. Nee, SingStar is nog niet op het niveau dat het ooit was, maar kan de concurrentie nog wel achter zich laten.