60%
  • Partymodus eerste keren best vermakelijk
  • Nederlandse database van 35.000 woorden
  • De kwantiteit aan minigames is goed
  • ...maar de kwaliteit niet
  • Aan de Showdown-modus komt geen eind

Er zijn niet al te veel games waar jij als creatieve duizendpoot helemaal je ei kwijt kan (kunt). Natuurlijk kennen we allemaal wel MineCraft, waar(waarin) je met de creatieve modus helemaal je gang kan gaan. Maar erg competitief is dat niet. Creativiteit gaat zelden gepaard met directe competitiviteit, alhoewel The Jackbox Party Games hier wel een beroep op doen. Met Scribblenauts Showdown zet de franchise een grote stap richting het partygenre, waarmee het puzzelgenre grotendeels even opzij wordt geschoven.

Met een eerste verschijning in het jaar 2009 heeft Scribblenauts al een aardige community opgebouwd. De franchise kenmerkt zich door een beroep te doen op het taalgevoel van de speler. Het invoeren van eigen bedenksels in de vorm van woorden heeft directe impact op wat er in het spel gebeurt. Met een database van meer dan 35.000 woorden borduurt Scribblenauts: Showdown hier vrolijk op verder.

Let’s get this party started

In Scribblenauts: Showdown staat zoals gezegd het partygenre centraal. Dit vertaalt zich dan ook in de hoofdmodus van de game, genaamd Showdown. In Showdown wordt een speelbord tevoorschijn getoverd dat veel weg heeft van ganzenbord of concurrent Mario Party. Elke speler krijgt een aantal kaarten tot zijn beschikking, waarmee je je over het bord kunt verplaatsen. Kaarten kunnen er echter ook voor zorgen dat andere spelers plaatsen terug moeten. Zo kan je elkaar flink dwarszitten. Sommige kaarten laten je simpelweg wat stappen zetten op het speelbord, terwijl andere kaarten pas werken wanneer je enkele minigames tot een goed einde brengt. Dit doe je tegen één andere speler, waarbij de kaart doorgaans bepaalt welk spel er moet worden gespeeld.

Het spel geeft je van tevoren de mogelijkheid om aan te geven hoe lang het spel mag duren. Het is echter bijzonder lastig om je aan deze tijd vast te houden. Het spelen van de pestkaarten zorgt ervoor dat het een eeuwigheid duurt voordat iemand eindelijk de finishlijn bereikt. Doordat het aantal pestkaarten zo hoog ligt, heb je altijd wel een kaart tot je beschikking die de boel gelijk trekt. Hierdoor is een potje vaak een gebed zonder eind. Je bereikt op een gegeven moment het punt dat je bepaalde kaarten maar bewust niet speelt, omdat het potje dan nog een stuk langer gaat duren. En dat kan nooit de bedoeling zijn.

Groot aanbod, weinig variatie

De minigames die moeten worden gespeeld, worden gekozen uit een aanbod van 25 spellen. Deze spellen hebben allemaal als doel om als snelste een bepaalde objective  te bereiken. Met de Joy-Con controllers zul je regelmatig moeten zwaaien, daar het spel vraagt om hout te hakken, touw te trekken en schatten op te graven. Dit alles doe je door als een gek met je controller de gevraagde beweging uit te voeren. Simpelweg met de controller schudden als een sambabal volstaat echter met enige regelmaat. Het is dus verstandig van tevoren af te spreken dit niet te doen en het spel gewoon te volgen.

Zoals gezegd draaien veel spellen om het doel om zo snel mogelijk de opdracht te vervullen. Hierdoor lijken veel opdrachten heel erg op elkaar, waardoor de variatie nagenoeg niet aanwezig is. Als gevolg hiervan zijn de onderscheidende minigames uiteindelijk op één hand te tellen, en dat is zonde. Met iets meer variatie in de minigames had Scribblenauts: Showdown een veel beter figuur geslagen.

Aan de slag met je woordenschat

Zoals in de inleiding te lezen viel, draait Scribblenauts om je woordenschat. Deze woordenschat kan je voordelen opleveren in de minigames. Bedenk iets van keukengerei dat begint met een f, of een huisdier dat begint met een k, het kan het verschil maken tussen een overwinning en een nederlaag. Wanneer je woord voldoet aan de vraag van het spel, zul je een voordeel krijgen binnen de minigame, wat zich vaak vertaalt in een snelheidsboost. Doordat het spel volledig Nederlandstalig gespeeld kan worden, is dit voor zowel jong als oud een vermakelijk spelelement. Het is dan ook de database aan woorden die Scribblenauts: Showdown nog tot een vermakelijk spel bombardeert.

Creatief de zandbak in

Naast de hoofdmodus Showdown kun je ook nog met de Sandbox-modus aan de slag. Hierin kun je samen met een vriend of vriendin objectives in 2D-omgevingen voltooien, door wederom met je woordenschat aan de slag te gaan. Bedenk een ingrediënt dat een Shamaan wil hebben of een manier om een jachtluipaard te slim af te zijn. Het spel staat open voor opvallend veel creaties, dus het is zeker de moeite waard om dit uit te proberen.

Met Scribblenauts: Showdown is er een poging gedaan om de franchise een ander genre aan te laten meten. De bij elkaar geraapte ingrediënten waren op papier imponerend om waar te nemen, maar eenmaal in de pan smaken ze flauwtjes. Scribblenauts: Showdown heeft met het creatieve spelelement van de woorden goud in handen, maar weet dat niet goed genoeg te gebruiken in met name de Showdown-modus. De game zal je een paar potjes zoet houden, maar zal daarna niet snel meer worden opgestart.