65%
  • Veel vechtstijlen en moves
  • Verhalen zijn best interessant
  • Grafisch ondermaats
  • Matige AI
  • Gameplay veelal hetzelfde

Wat een feest voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de Japanse geschiedenis en in videogames! Samurai Warriors 3 is namelijk verschenen voor de Nintendo Wii. In deze videogame speel je een aantal grote veldslagen uit de Japanse geschiedenis na. Deze hack & slash game had al voorgangers op de PlayStation 2 en de Xbox en maakt nu voor het eerst zijn intrede op Nintendo’s thuisconsole. Een reden om massaal naar de winkel te rennen, of kunnen we beter het geld in de portemonnee laten zitten? Je leest het in deze review.

Japan heeft rond de zeventiende eeuw een periode vol burgeroorlogen en bloederige veldslagen gekend. Met één van de 35 speelbare personages, waarvan er enkele echt bestaan hebben, stap jij zo’n veldslag in. Alle veldslagen die je te spelen krijgt hebben echt plaatsgevonden en in het middelpunt van zo’n veldslag te staan is erg indrukwekkend. De bedoeling is vaak om grote groepen vijanden uit te schakelen, om vervolgens je objectives te bereiken.

Veelal komt dit neer op hakken, hakken en nog eens hakken. Jawel, Samurai Warriors mag zich met recht een buttonbasher noemen, want echt veel strategie hoef je in het spel niet toe te passen. Hierdoor blijft de gameplay vrij lineair, maar gelukkig breidt het arsenaal aan wapens en vechtstijlen zich erg snel uit, waardoor er nog enige afwisseling te bespeuren is. Om die reden zul je je gedurende het gehele spel toch telkens vermaken. Daarnaast zijn de verhalen rondom de verschillende personages voor de liefhebber ook nog aardig om te volgen.

Naast het spelen van de verhaalmodus is er nog een aantal andere modi in het spel aanwezig. Je kunt bijvoorbeeld het mysterie rondom het Murasame kasteel, dat geteisterd wordt door demonen, oplossen of je kunt in de Co-op Mode aan de slag. Hiervoor is het niet noodzakelijk om vrienden bij je thuis uit te nodigen, want naast de splitscreen-optie is het ook mogelijk om via internet coöperatief te spelen.

De gevechten die je in het spel voorgeschoteld krijgt zijn over het algemeen erg massaal. Tientallen vijanden bevinden zich continu op het beeldscherm, wat voor Wii-begrippen toch best indrukwekkend genoemd mag worden. Toch wordt het allemaal wat minder indrukwekkend als je constateert dat iedereen loopt alsof ze het in hun broek hebben gedaan. Daarnaast zie je vaak dat groepen vijanden oog en oog staan met de krijgers aan jouw zijde, zonder dat ze echt aan het vechten zijn. Het oogt soms allemaal wat merkwaardig dankzij de wat mindere AI. Er staan soms wel dertig vijanden om je heen, waarvan er minstens 25 in staat zijn je van achteren de genadeklap geven, maar meestal blijven ze gewoon staan wachten tot jij hen een paar tikken verkoopt.

Dankzij de vele vijanden telkens in beeld, lijkt het erop dat men dit heeft moeten compenseren met het verdere uiterlijk van de game. In Samurai Warriors 3 kom je namelijk veelal terecht in saaie, kale en grauwe omgevingen. Er is weinig detail te bespeuren en bovendien zien de personages er vaak ongeïnspireerd uit. Daarnaast is het aanwezige landkaartje, met daarop de punten waar je naar toe moet, ook niet van hoogstaande kwaliteit. De riedeltjes die je tijdens de gevechten hoort passen wel bij de Japanse setting en de voice-acting is van een aardig niveau.

Samurai Warriors 3 biedt voor geschiedenisfanaten een aardig verhaal en voor liefhebbers van het hack & slash genre een aardige game. Het is over het algemeen best vermakelijk om tientallen vijanden een kopje kleiner te maken in een historische veldslag. Toch laat het spel op veel vlakken punten liggen. Zo is de AI in sommige gevallen redelijk bedroevend en oogt het geheel wat saai en kaal. De vele verschillende personages met hun verhaal en de grote hoeveelheid vechtstijlen zorgen ervoor dat je je ondanks alles nog wel een tijdje kunt vermaken met dit spel.

26%
37%
12%