65%
  • Oogt fris en stabiel
  • Luchtige shooter
  • Genoeg ondersteuning
  • Community moet nog flink groeien
  • Personages neigen ernaar uit balans te zijn

Soms heb je behoefte aan een tussendoortje. Of het nu om je dagelijkse maaltijden gaat of om games. Wanneer je een paar uur lang op je nagels hebt zitten bijten bij The Last of Us of Resident Evil, dan is het wel even lekker om stoom af te blazen. Een luchtige (letterlijk en figuurlijk) shooter kan in dat geval uitkomst bieden. Electronic Arts probeert in dit gat te springen met Rocket Arena, een 3vs3 shooter die werkelijk alle kanten op schiet.

In Rocket Arena is het de bedoeling om je directe tegenstander uit de arena te blazen. Dit doe je door je wapenarsenaal op diegene af te vuren. Alle levels zijn niet al te groot, wat goed past bij het maximale aantal spelers, namelijk drie per team. In de season matches gaat het erom welk team als eerste twintig keer de tegenstander uit de arena heeft geschoten. Wanneer dit aantal is bereikt, wordt de partij afgesloten. Daarnaast kent het spel nog enkele andere modi. Zo kun je Rocket League achtige taferelen verwachten in Rocketball en speel je in Mega Rocket eigenlijk Call of Duty’s Domination. Treasure Hunt daagt je uit om zo lang mogelijk een schatkist vast te houden en goudmunten te verzamelen.

Kies je tactiek

Er zijn verschillende manieren om te zorgen dat je niet de arena uitvliegt. Het is sowieso verstandig om de kwaliteiten van je personage goed te gebruiken. Rocket Arena biedt op het moment van schrijven elf helden. Elke held brengt zijn eigen vaardigheden met zich mee. Zo is Boone gespecialiseerd in long range combat en is Izell meer op haar plek wanneer ze dicht bij de tegenstander is. Elk personage kent een primaire aanval en twee skills. De primaire aanval zal je regelmatig moeten herladen, terwijl skills cooldown periodes kennen. De skills kunnen zowel aanvallende als verdedigende intenties hebben. Naast deze drie opties heb je de mogelijkheid om vijandelijke aanvallen te ontwijken met één druk op de knop. Ook deze skill moet na gebruik weer even opgeladen worden.

In de sessies die zijn gespeeld, viel al op dat er een select aantal helden wordt gekozen. Van de elf zijn er ongeveer zes à zeven personages die heel de tijd de revue passeerden. In puur toeval geloof ik in dit geval niet. Ook bij het uittesten van alle personages kreeg ik het idee dat het ene personage een stuk fijner lijkt te spelen dan de ander. Mogelijk dat dit dus momenteel nog wat uit balans is en van wat aandacht moeten worden voorzien.

Fris en fruitig

Wat meteen al opvalt bij het opstarten van Rocket Arena, is dat het een fris en toegankelijk spel is. De kleuren spatten van het scherm en het spel draait erg stabiel op de PlayStation 4 Pro, waarop we het spel hebben getest. Daarnaast is het spel makkelijk op te pakken. Een zeer korte maar complete tutorial bereidt je voor op het echte werk, namelijk de online servers. Je merkt al snel dat je wel aan de nodige kills komt en weet hoe het spel in elkaar steekt. Om er echter echt goed in te worden, zul je meer tijd nodig hebben. In Rocket Arena springt iedereen van hot naar her en daar moet je mee om kunnen gaan. Ben jij dus gespecialiseerd in het neerhalen van hysterisch bewegende vijanden? Dan is dit wellicht de eSport waar je rijk mee kunt gaan worden.

Wie o wie?

Rocket Arena lijkt de zegen te hebben van Electronic Arts om uit te pakken. Het spel is niet bijzonder hoog geprijsd (lees dertig euro) en lijkt fanatiek te worden ondersteund. Wanneer je het spel momenteel bij EA zelf haalt, kun je zelfs een fikse korting verwachten. Ook is het spel onderdeel van EA's abonnementenservices. Elk seizoen belooft de ontwikkelaar Final Strike Games om een nieuw personage te introduceren. Ook nieuwe maps zijn alweer in aantocht. Toch lijkt de game nog niet in te hebben geslagen als een bom. Potjes opstarten duurt ogenschijnlijk lang, ongeacht de modus. Het is te hopen dat de community snel groeit, want de vrolijke kleuren en uitstraling van Rocket Arena vragen om een uitbundige, vrolijke community.

Rocket Arena is een vermakelijk, luchtig spel dat eigenlijk weinig fout doet. Het is heel duidelijk in wat het voorschotelt en laat daarin weinig steken vallen. Of het concept genoeg te bieden heeft om lang te boeien is de vraag en de hoop is dat er binnen afzienbare tijd meer spelers opduiken. De personages dreigen soms wat uit balans te raken en daar moet de ontwikkelaar goed op letten. Wie op zoek is naar een luchtige shooter voor tussendoor slaat bij Rocket Arena de plank niet mis.

26%
37%
12%