Rise of the Argonauts

Rise of the Argonauts
12/12/2008
Action RPG
nee
PC, PlayStation 3, Xbox 360

Eén ding is duidelijk: de line-up van Codemasters behoort tot de beste line-ups van het jaar 2008, zoniet van de laatste jaren. Met games als Race Driver: GRID, Mines of Moria en Operation Flashpoint 2: Dragon Rising zijn ze verzekerd van veel inkomsten en een hoop populariteit. Een game die dit jaar het hoogste bij Codemasters in het vaandel staat is ongetwijfeld Rise of the Argonauts, een actievolle RPG die zich situeert in de Griekse mythologie, waarbij alle mythische aspecten van Griekenland op de PC, Xbox 360 en de PlayStation 3 aan bod komen.

Verantwoordelijk voor Rise of the Argonauts is voormalig RTS-ontwikkelaar Liquid Entertainment, onder andere bekend van Desperate Housewives: The Game en The Lord of the Rings: War of the Ring. Niet de allerbeste games ooit verschenen, maar toch, dit project toont potentie en heeft een grote kans dat het zich gaat huisvesten in het rijtje van de beste actie-RPG’s van de laatste jaren. Dat is nogal een statement, maar getuige de beelden en de informatie kan ik in de herfst van dit jaar nog wel eens gelijk krijgen.

Rise of the Argonauts vertelt het verhaal van Jason, de jonge koning van het eiland Iolcus. Jason had alles wat zijn kleine hartje begeerde: macht, rijkdom en een onwijs mooie vrouw als verloofde. In de beginfase van de game stappen Jason en zijn prinses Alceme van Mycene in het huwelijksbootje en zijn ze voorbestemd voor een gelukkig leven zonder zorgen. Maar schijn bedriegt. Een bende Iolische huurlingen doorboren het lichaam van Alceme met meerdere pijlen; ze overleeft de aanslag niet en Jason wordt furieus achtergelaten. Eenmaal samen met zijn vriend Hercules wraak te hebben genomen op de bende blijven ze niet bij de pakken neerzitten. Ze besluiten om het ‘Gulden Vlies’ te zoeken: een middel dat Alceme uit het rijk der doden zal halen.

Een hartstikke romantisch verhaal dat gepaard zal gaan met veel plotwendingen en emotionele gebeurtenissen. De verhaallijn is dan ook een belangrijk element voor Rise of the Argonauts. En dan bedoel ik niet alleen de rode draad van het verhaal, maar ook de achtergrondinformatie bij vele andere personages. Ik noem een Hercules of een Atalante, die het avontuur zullen blijven steunen. Ze zullen dus net als bij Mass Effect aanwezig zijn bij de gevechten en de conversaties, wat voor iedereen automatisch een unieke spelervaring zal opleveren. Elke conversatie of gevecht is namelijk anders door de rationele keuzes die je maakt.

Laten we beginnen met de gesprekken die je moet voeren. Liquid Entertainment vertelt dat Rise of the Argonauts voor de ene helft uit gevechten bestaat en de andere helft uit conversaties. In ieder gesprek krijg je een aantal reacties voorgeschoteld die allen gekoppeld zijn aan één van de vier goden. Zo kun je bijvoorbeeld een agressieve reactie geven, dit stemt de oorlogsgod Ares gelukkig en hij zal jou hierdoor meer steunen in je doen en laten. Hij verhoogt bijvoorbeeld een aantal van je attributen en geeft je magische krachten. Ook als je bijdehand of cynisch reageert dan haal je een wit voetje bij de handelsgod Hermes. Je maakt dus in principe zélf uit hoe je je karakter wilt ontplooien: wil je een cynische of een agressieve persoonlijkheid? Het mooie hieraan is dat er in de gesprekken geen goed of fout antwoord bestaat, je kunt er alleen maar voordeel uit halen. Belangrijk dus om de verhalen en opdrachten van de personages goed te volgen en volbrengen, zodat je na verloop van tijd een waardig Argonaut zult zijn.

Het verhogen van je attributen gebeurt overigens gewoon automatisch. Je hoeft dus niet via een scherm je ‘attack’ en ‘defense’ te verbeteren, dit gebeurt vanzelf en zal vervolgens visueel tot uiting komen in het uiterlijk van je personage. Je spieren worden groter en het wapen dat je draagt zal er waardevoller uit komen te zien. Karakterontwikkeling is dus eveneens een belangrijk facet voor Rise of the Argonauts, en Liquid Entertainment garandeert alvast dat dit hartstikke leuk is om te doen. Logischerwijs moet de andere helft van de spelervaring, het vechten, ook goed in elkaar zitten. De gevechten zijn natuurlijk in real-time zonder tussenkomst van menu’s. Men besloot om dit zéér realistisch te maken en dus zo min mogelijk schermen en balken te gebruiken. Wat ook realistisch is, is dat de effectiviteit van de aanvallen merkbaar is: vijanden deinzen verder naar achteren afhankelijk van het effect. Ook hoe je er met je gezondheid voor staat wordt door Jason zelf tot uiting gebracht. Gelukkig kan hij (jij) zichzelf beschermen door een groot schild en kan hij vijanden doorboren met verscheidene wapens. Zo zijn er op den duur open wonden te zien in de huid van het wilde zwijn door toedoen van Jason’s wapen. In de game kun je onder andere met zwaarden, bijlen, speren en hamers het leven zuur maken van vele vijandelijke Griekse wezens.

Net als de gezondheidsbalk ontbreekt er in Rise of the Argonauts een inventaris. Liquid Entertainment is namelijk van mening dat het doorzoeken van je inventaris te veel tijd kost en tevens minder plezierig is om te doen. Het vaststellen van je wapen en je kledij ondergaat dus een automatisch proces: is bijvoorbeeld een broek beter dan je huidige, dan wordt ie vanzelf vervangen. Dit systeem houdt er overigens wel rekening mee met wat voor soort personage je op dat moment bent. Een magiër een helm geven is er dus niet bij in de game.

Tot slot zal het spel talloze animaties kennen. Liquid Entertainment is immers van mening dat de gevechtsanimaties van de meeste RPG’s maar saai zijn en vaak te repetitief worden. Ze verwijzen zelfs naar een Steven Seagal-film, wat uiteraard niet als een compliment mag worden beschouwd. Vandaar dat ze begonnen zijn aan een dynamisch vechtsysteem met honderden, zoniet duizenden animaties die je soms maar één keer te zien krijgt. Ze proberen hiermee de speelduur van de game te rekken omdat elk gevecht anders zal zijn en de fun daardoor niet zal afnemen. Rise of the Argonauts zal voor de meeste mensen ongeveer 30 uur duren, inclusief de bijmissies kom je op zo’n 50 uur speelplezier.

Verwachting

De basis van Rise of the Argonauts is geweldig, maar nu is het aan Liquid Entertainment om de afwerking solide af te sluiten. Mocht dat gebeuren dan krijgen we hier absoluut te maken met een schitterende RPG in een evenzogoed schitterend jasje. De Griekse mythologie is immers een interessante periode en om daar deel van te zijn lijkt ons hartstikke tof. Bovendien heb je als speler veel invloed op het spelverloop door middel van jouw acties en gesprekken in de game. BioWare is momenteel met Mass Effect de koning daarin, hebben we straks in de herfst met een nieuwe te maken?

Discord

Hot
Enquête
Verrassend
26%
Verschrikkelijk
37%
Prachtig
12%
Het maakt mij niet zoveel uit
25%
Totaal aantal stemmen: 100 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner