• Veel disciplines, wagens, coureurs
  • Geweldige geluiden
  • Mooie vormgeving wagens
  • Omgevingen, bordkartonnen publiek
  • Online mode niet boeiend
  • Geen Career-mode

Iedere jongen droomt er wel eens van om ooit in zijn leven een raceparcours af te leggen in een supersnelle wagen. Voor velen kan deze droom helaas niet werkelijkheid worden. Er zijn echter alternatieven voor handen in de vorm van realistische racesimulaties. Zo is ontwikkelaar Simbin er om onze droom alsnog (virtueel) waar te maken. Recentelijk zijn ze op de proppen gekomen met Race On, een compilatie van enkele racetitels die óók nog eens vele disciplines in de racesport vertegenwoordigt. Neem daarbij de echt bestaande racebanen en toffe wagens en we kunnen het gaspedaal vol intrappen. Owja, wel op tijd schakelen voordat je motor afslaat.

We vinden in deze racebundel naast WTCC ’08 (inclusief US Muscle-cars) ook de titels WTCC ’07 en STCC The Game. Voor de mensen die niet bekend zijn met deze termen: WTCC staat voor World Touring Car Championship, de topklasse van de touringwagens. STCC spitst zich toe op de Zweedse afdeling: dit is namelijk de Swedish Touring Car Championship. In de games van Race On zul je voor de verandering geen races gaan rijden door een halfdonkere stad op een illegaal parcours, maar mag je zowaar op echte circuits rijden. Realisme is wat de klok slaat, aangezien alle details in de wagen en de manier van racen het echte leven zo goed mogelijk moet nabootsen.

De nadruk moet gelegd worden op “moet nabootsen”, aangezien de realiteit natuurlijk niet dichtbij komt in Race On. Uiteraard wordt de spelervaring er beter op wanneer je het speelt met een stuur of zelfs een heuse playseat, maar het echte werk zal het nooit worden. De grootste belemmering in Race On zijn echter de graphics en het (immer gevreesde) publiek dat van bordkarton gemaakt is. De banen zelf mogen dan wel uit het echte leven geplukt zijn, de omgevingen doen vermoeden dat we te maken hebben met een racegame van enkele jaren geleden. Aan de grafische kwaliteiten van de wagens is dan weer niets mis, het lijkt wel of Simbin zich hierop heeft willen concentreren. Maar dan hadden ze zeker ook meer aandacht mogen besteden aan de rest van de grafische aspecten.

Nu we het toch hebben over realisme: elke mogelijke discipline in de autoracewereld is vertegenwoordigd in de games. Dit ook nog eens inclusief de spelers, welke allemaal keurig in de game verwerkt zijn. Met Jos Verstappen over het circuit van Zandvoort scheuren? Geen enkel probleem. Maar naast Formule 1 zijn er ook vele andere soorten wagens te kiezen. Musclecars, tourwagens, Mini’s, alles op vier wielen dat ooit op een professioneel circuit te vinden was is terug te vinden. Zelfs alle geluiden van de wagens kloppen, een groot pluspunt dat de sfeer van het racen nog eens versterkt. Je kunt bijna de geur van verbrand rubber ruiken en je voelt de paardenkrachten steigeren onder de motorkap. Heerlijk.

Ook qua keuze aan verschillende modi is geen gebrek. Naast het racen van kampioenschappen, snelle races, oefenraces en tutorials is ook op multiplayergebied nog eens een hoop mogelijkheden. Helaas heeft de online modus weinig diepgang (het is eigenlijk gewoon een simpele race, waarna je weer klaar bent) en is de afwezigheid van een Career-mode, waarin je jezelf als jonge coureur omhoog werkt, erg opvallend. Maar gelukkig ben je al uren zoet met het spelen van de singleplayer. Laten we maar zeggen dat dit een pleister op de wonden is.

Race On is een vermakelijk compilatie van realistische racetitels, die echter ook wat steken laat vallen. Er is een enorme hoeveelheid racedisciplines, wagens en coureurs aanwezig, maar toch is er geen Career-mode. De wagens zien er prachtig uit en klinken fantastisch, maar de omgevingen en het bordkartonnen publiek zijn dan weer niet om aan te zien. Race On doet sommige dingen erg goed, maar laat helaas te veel steken vallen om een toptitel genoemd te kunnen worden. Toch maar even wachten op Gran Turismo 5.