Prince of Persia

Prince of Persia
11/12/2008
04/12/2008
04/12/2008
Action adventure
nee
PC, PlayStation 3, Xbox 360

Hoewel we nog niet eens de volledige naam van de nieuwe Prince of Persia kennen, hebben we gelukkig wel aardig wat informatie over de game, dankzij verscheidene trailers en interviews met de ontwikkelaars. Gelukkig ja, want volgens de planning van Ubisoft moeten we ons dit najaar alweer kunnen vermaken met de nieuwe prins, die het ditmaal over een iets andere boeg gaat gooien. Er zijn namelijk enkele cruciale veranderingen in de gameplay ten opzichte van de vorige delen toegevoegd.

De verandering die vanzelfsprekend als eerste in het oog springt, is de visuele stijl. Het nieuwe deel in de serie zal afstappen van het realisme, die de laatste twee delen voornamelijk kenmerkten. Qua graphics valt het nog het beste te omschrijven als de HD-versie van Okami. Volgens de ontwikkelaars vond de gamer de art work van de Prince of Persia-games altijd zo geslaagd, en gelukkig voor ons hebben ze naar die gamer geluisterd. De nieuwe wereld lijkt inderdaad precies op de ruwe schetsen, alleen dan in 3D uitgevoerd, wat kort gezegd een lust voor het oog genoemd kan worden. Zeker als ze de omgevingen lekker afwisselend houden kan het er prachtig uit komen te zien, met name wanneer je de omgevingen zuivert van de corruptie die er heerst.

Dat onderdeel is trouwens eveneens vergelijkbaar met Okami. Het schijnt dat er duizenden jaren terug een gevecht tussen twee goden plaats vond. Aan de ene kant had je Ormazd, de goede god, en aan de andere kant Ahriman, uiteraard de slechte god. Na een lang gevecht heeft Ormazd zijn tweelingbroer Ahriman opgesloten in de zogenaamde Tree of Life, waarna hij de boom liet bewaken door een stel mensen, welke hij magische krachten gaf. Hierna vertrok de god, en hij werd nooit meer gezien. Zoals je misschien wel verwacht, het is dan ook lichtelijk voorspelbaar, ontsnapt de kwade god na al die duizenden jaren uit zijn gevangenis en verspreidt een corruptie over het land. Als een, tot nu toe, onbezorgde avonturier raak jij in dit alles verwikkeld door Elika, één van de wakende mensen.

En dan komen we gelijk bij het tweede ding dat gelijk op valt: je speelt de gehele game met z’n tweeën. Niet in de zin van co-op, maar in de zin dat je constant iemand bij je hebt. Nu is het zo dat de levels in games, waarbij je iemand hebt waar je op moet passen bijvoorbeeld, vaak tenenkrommend zijn. Vaak haalt je computer gestuurde vriend het bloed onder je nagels vandaan, omdat hij voortdurend in de weg aan het lopen is. Ubisoft heeft gezegd dat Elika beter zal zijn dan alle voorgaande partners die je ooit gehad hebt in een game, wat veelbelovend klinkt, zeker als je kijkt naar de prestaties van Half-Life 2: Episode One met Alyx.

Het is ook maar te hopen dat het goed werkt, want zo’n beetje de hele game valt of staat met dit concept. Zowel met het platform- als met het vechtgedeelte heb je haar flink nodig. Vergeleken met de vorige delen zal er meer aan het spring-werk gedaan worden, wat tevens ook voor een uitbreiding aan het – toch al grote – arsenaal van bewegingen heeft bijgedragen. Dankzij jouw nieuwe bondgenoot zul je verder kunnen springen via een soort dubbele sprong en andere acties kunnen uitvoeren.

Ik noemde het al eerder, maar ook tijdens de gevechten zul je haar nodig hebben. Ubisoft wilde terug naar de tijd dat je slechts tegenover één vijand tegelijk stond, in plaats van tegenover een heel groepje in de vorige delen, zodat je je helemaal kunt concentreren op die ene vijand en dat die ene vijand ook echt een uitdaging is. Dit heeft, als het goed is, intensere gevechten tot gevolg, waarbij je snel zult moeten anticiperen op de bedreiging. Met de prins zul je snelle, lijfelijke aanvallen kunnen toepassen, maar soms kruipt jouw tegenstander in een soort schild en zul je hem niet kunnen verwonden. Gelukkig heb je dan nog altijd Elika aan jouw zijde, welke over de juiste magie beschikt om het gevecht over te nemen.

Verwachting

Met de nieuwe Prince of Persia gooit Ubisoft het over een andere boeg qua stijl en gameplay. Hoewel de 3D-art work graphics niet bij iedereen in de smaak vallen, belooft het wel een artistiek kunstwerk te worden. Voor de rest blijft de kern van de bekende gameplay behouden, dat betekent dus veel klim- en klauterwerk, maar wordt daar een tweede personage Elika aan toegevoegd. Mocht Ubisoft er werkelijk in slagen de beste computer gestuurde teamgenoot ooit te creëren, dan kun je deze titel zeker tot één van de toppers van dit najaar rekenen.

Verwachting

 

Discord

Hot
Enquête
Verrassend
26%
Verschrikkelijk
37%
Prachtig
12%
Het maakt mij niet zoveel uit
25%
Totaal aantal stemmen: 100 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner