80%
80%
  • Zeer gedetailleerd
  • Realistisch beeld van de echte wereld
  • Micromanagement
  • Vraagt (te) veel om te lezen en managen

Het was het historische jaar 2001, waarin ontwikkelaar Blue Fang Games ons verblijdde met Zoo Tycoon: de game waarin je een dierentuin naar je hand kon zetten. In 1999 had iedere gamer die iets managementgames had zijn hart al kunnen ophalen met RollerCoaster Tycoon, maar zorg dragen over een park vol met dieren vroeg andere vaardigheden van je. Het ontwerpen van verblijven voor de dieren was nu je stap in plaats van het ontwerpen van achtbanen. Er kwamen meerdere vervolgen op Zoo Tycoon, totdat het in 2017 na met een remastered version eindigde. Nadat ontwikkelaar Frontier Developments eerder al RollerCoaster Tycoon nieuw leven inblies met Planet Coaster, was het nu aan Zoo Tycoon om te vernieuwen. Logischerwijs was Planet Zoo het gevolg.

Hoog tijd om eens een dierentuin te bouwen anno 2019 dus. Het bouwen van een dierentuin vraagt zo verschrikkelijk veel meer dan het neerzetten van verblijven en aanschaffen van dieren, dat wisten we eigenlijk al. Vandaag de dag is er in dierentuinen ook veel meer te doen dan beestjes kijken. Het publiek is immers veeleisender. Dat Planet Zoo voor jou als speler ook veeleisender is als Zoo Tycoon dat ooit was, wordt tijdens de tutorial al snel duidelijk.

Meer dan bouwen

En dat is eigenlijk iets wat de spelers van Planet Coaster al kunnen raden. Frontier Developments heeft in haar nieuwste managementgames het begrip micromanagement namelijk haast een nieuwe lading gegeven. De tutorial legt je haarfijn uit wat het allemaal vraagt om een dierentuin te runnen. Het begint bij het bouwen van een omheining voor je dieren. Daarna moet het verblijf natuurlijk worden ingericht. Denk aan de temperatuur, luchtvochtigheid, ondergrond, speelgoed en zelfs op maat gemaakte voerderbakken. Alles moet kloppen om het de prinses op de erwt die je in het verblijf stopt naar haar zin te maken. Je zult hiervoor ook regelmatig moeten duiken in de Zoopedia, waarin allerlei feitjes over je dieren te vinden zijn. Het is beter om hier voor de aanschaf even in turen. Genoeg research te doen dus.

Maar wie denkt alleen klaar te zijn met het paaien van de dieren, zit er helemaal naast. Er moeten namelijk ook horecagelegenheden aanwezig zijn. Daarnaast vraagt een dierentuin om veel personeel, van monteurs die verblijven repareren tot verzorgers die de dieren onderhouden. Ook dierenartsen zullen in je park van hot naar her moeten rennen om epidemieën in de kiem te smoren. Maar pas op, wanneer het te druk wordt bij de hamburgerkraam, zal het personeel gaan klagen. En dan zul je toch de portemonnee moeten trekken voor een lesje werkdrukverlaging anno 2019. Het doet je hoofd soms bijna ontploffen met alle eisen die aan je gesteld worden. Het zal voor de controlfreak als een absoluut genot aanvoelen, voor diegene die snel een park wilden bouwen zal het even slikken zijn.

Realisme hoog in het vaandel

Maar al dat geregel levert qua realisme wel het nodige op. Zo geldt voor adopteren maar net wat er in de markt aanwezig is. Wil je mannetjes of vrouwtjes? En van welke leeftijd? Neem je de dieren over van een fokprogramma, of komen ze uit een privécollectie? Het heeft allemaal voor- en nadelen. Daarnaast moet je doel zijn om uiteindelijk populaties van dieren in stand te houden door ze uiteindelijk weer in het wild vrij te zetten. Dat kan alleen wanneer ze eigenlijk nog waarde hebben voor de natuur: niet te jong, niet te oud en het liefst vruchtbaar voor voortplanting. Hier wordt je dierentuin ook op gekeurd, dus het is wel degelijk ook belangrijk om het spel goed af te ronden. Er is door de ontwikkelaar goed gekeken naar het reilen en zeilen achter de schermen van een dierentuin, dus wat dat betreft nemen we zeker ons petje af.

Zoomen geblazen

Waar het in RollerCoaster Tycoon een ware hype was wanneer je eindelijk eens in een karretje kon plaatsvinden, was het in Zoo Tycoon pas wat als je echt kon inzoomen op je dieren en door je park kon lopen. Vanzelfsprekend kan dit in Planet Zoo allebei! De dieren zijn tot in detail nagemaakt en zien er ook van dichtbij bijzonder goed uit. Helaas lopen de dieren nog wel eens door een touw heen of andere objecten en blijven sommige voorwerpen in de verblijven zweven wanneer je ze plaatst, maar over het algemeen ziet het er prima uit. Het bezoeken van andermans parken of je eigen park als bezoeker is zeker een aanrader. Het kan je net doen besluiten wat paden of voorzieningen anders in te richten als je er zelf tussen loopt!

Zijn wij enthousiast over Planet Zoo? Zeker! We denken echter wel dat je je als potentiële koper goed moet beseffen wat je in huis haalt. Denk je gemakkelijk dierentuinen te willen bouwen zonder al te veel poespas, dan is Planet Zoo niet wat je zoekt. De tijden van twee keer klikken voor een goed draaiende dierentuin zijn namelijk voorbij. Voor wie wel zijn ziel en zaligheid in een dierentuin wil stoppen, best eens wat op wil steken van de fauna en ook groot fan is van micromanagement kan zijn portemonnee zonder twijfel trekken: Zoo Tycoon is herboren!