85%
80%
  • Grafische opknapbeurt
  • Gooien in de keuken!
  • Online mogelijkheden
  • Voelt meer aan als 1.5 dan 2.0

Elkaar de huid vol schelden wanneer iets niet lukt, om vervolgens een innige omhelzing toe te staan wanneer het doel uiteindelijk is bereikt: het blijven magische momenten. Momenten die voor degene die dit fenomeen vreemd zijn, niet te verklaren zijn. Dit soort momenten creëer je met uiterste zorg. Je nodigt wat vrienden uit, zorgt voor wat versnaperingen en bij voorkeur vier controllers. Regel daarnaast een spel dat hier bij uitstek geschikt voor is. Overcooked bleek twee jaar geleden een waardige toevoeging aan dit recept. Het leverde fantastische, ietwat frustrerende avonden op die vaak toch met een glimlach werden afgedaan. Nu, twee jaar later, is het tijd voor een opvolger met de originele naam Overcooked 2!

Voor wie Overcooked nog niet kent: samen met je maatjes neem je de regie over in de meest extreme keukens die je maar kunt bedenken. Denk aan het rondvliegen van gasfornuizen en snijplanken, maar ook aan het in tweeën splitsen van keukens door heuse aardverschuivingen. Je kunt je zonder beeldmateriaal en een gezond vleugje fantasie waarschijnlijk wel voorstellen hoe dat eruit komt te zien: chaotisch. Toch was er door goede communicatie wel door de levels heen te komen en kon je onder de meest bizarre omstandigheden toch fatsoenlijke maaltijden bereiden. In Overcooked 2 wordt uiteraard voortgeborduurd op dit concept.

Hetzelfde recept

In Overcooked 2 start je wederom met een flinterdun verhaal wat eigenlijk totaal niets om handen heeft. Het spel nodigt je uit om bij elke keuken drie sterren te halen door zoveel mogelijk gerechten te maken. Later in het spel zijn de sterren namelijk echt nodig om verder te kunnen. Iets waar je bij de eerste dosis aan levels geen last van zult hebben. Het verhaal wat tussendoor nog met wat zinnetjes wordt aangedikt, is niet de moeite waard. In het eerste deel was het idem dito, maar we hebben ons daar geen moment aan geërgerd omdat het geen essentiële bijdrage levert aan de spelervaring.
Zoals in de tweede alinea al staat beschreven, is Overcooked 2 grotendeels ‘meer van hetzelfde’. Wie Overcooked een verademing vond, zal deel twee zonder nadenken kunnen aanschaffen. Overcooked heeft natuurlijk al een uniek concept om handen en Team17 zou gek zijn om dat aan te passen. Het was meer een kwestie van finetunen om een tweede deel eventueel succesvoller te maken, met de nadruk op finetunen.

Extra ingrediënten

Veel vernieuwingen zijn er in Overcooked 2 namelijk niet doorgevoerd. Grafisch is de game iets opgepoetst, waardoor het even wennen is hoe alles er nu precies uitziet. Dit heb je echter al snel door. De grootste toevoeging in gameplay zit hem in het gooien met spullen. Ingrediënten kun je namelijk naar elkaar toegooien, en met een beetje geluk kun je de rijst in één keer in de pan aan de andere kant van de keuken mieteren. Dit vraagt echter de nodige oefening. Ook is het handig als niet ondertussen je maat in de vuurlinie komt te lopen. Aan hygiëne wordt echter niet gedaan, dus pak het maar weer op en ga verder waar je mee bezig was. Al met al is het gooien met spullen een grote toevoeging die nieuwe, tactische mogelijkheden biedt.

Het enige wat Overcooked op het gebied van multiplayer miste, was een online modus. Je kon alleen lokaal spelen. Stiekem is dit ook het leukste, maar soms was het weer slecht of kon je elkaars lichaamsgeur gewoon even niet meer aan, en dan is het fijn om digitaal af te spreken. Overcooked 2 geeft gehoor aan dit probleem en voegt de online modus toe. Ideaal dus voor de kluizenaars onder ons.

Overcooked 2 wordt wellicht beter omschreven als Overcooked 1.5. Het spel biedt niet heel veel vernieuwing, maar wat het toevoegt is wel van toegevoegde waarde. De online modus en het gooien met ingrediënten zijn allebei een schot in de roos. De game komt het beste tot zijn recht in een huiskamer in plaats van een online lobby. Het prijskaartje van € 30,- is wat ons betreft (echter) wat aan de forse kant. Ben je een doorgewinterde fan? Dan kun je de portemonnee zonder twijfel trekken, maar vind je ‘het wel geinig’, wacht dan even tot de kortingen weer om je oren vliegen.