30%
  • VR voor beginners
  • De Toy-Con voegt zoveel toe aan de ervaring
  • Het bouwen blijft leuk
  • De kwantiteit is niet in verhouding tot de prijs
  • Serieuze gamers gaan hier hun heil niet vinden

Teleurstelling overheerste toen ik een klein jaar geleden aan de slag mocht met de eerste twee pakketten van Nintendo’s nieuwe Labo-lijn. Zowel het Mixpakket als het Robotpakket wisten niet te overtuigen en kregen daarom scores die hooguit als aardig konden worden beschreven. Desondanks draag ik de kartonnen creatiekits van de grote N nog altijd een warm hart toe en kocht ik met plezier het derde pakket bij release, puur om de Toy-Cons erin te kunnen bouwen. De bijbehorende software is tot op heden niet aangeraakt. Het vierde pakket, dat helemaal draait om Virtual Reality, wekte echter opnieuw mijn interesse en dus werd een review-exemplaar aangevraagd.

Belangrijke informatie vooraf: Nintendo Labo 04: VR-pakket wordt verkocht in twee varianten. In de reguliere variant zit de VR-bril, samen met vijf Toy-Con’s die in combinatie hiermee gebruikt dienen te worden. Deze versie gaat voor € 80,- over de toonbank. Wie echter niet in een keer een dergelijk bedrag wilt spenderen, kan ook gaan voor de starterskit, welke enkel de bril en de Blaster Toy-Con bevat. Deze versie van de game kost € 40,- en is degene die wij van Nintendo mochten ontvangen. We kunnen helaas daarom niet ingaan op de games die gebruik maken van de andere vier Toy-Cons, welke je na aanschaf van de starterskit als uitbreidingen aan kunt schaffen. En met deze informatie paraat is het tijd om te:

Bouwen

Ze zeggen in het Engels wel eens: ‘’never change a winning team’’. En in het geval van Labo gaat dit zeker op. De instructies die je begeleiden tijdens het maken van de Blaster Toy-Con zijn qua schrijfstijl en presentatie identiek aan die van zijn voorgangers. Dat betekent een hoop kleurtjes, geschreven grapjes en taalgebruik dat gericht is op jonge kinderen. Het is simpel, dat valt niet te ontkennen, maar ontzettend doeltreffend.

Ook op andere gebieden laat Nintendo wederom zien dat ze weten waar ze mee bezig zijn. De vaak lange instructievideo’s zijn opgebroken in segmenten, zodat er voldoende momenten zijn om rust te nemen. Dit is wel zo fijn als het een ouder-kind-activiteit is in de avonduurtjes of wanneer de tafel moet worden opgeruimd. Op het moment dat zo’n moment aanbreekt, heb je namelijk altijd een of enkele solide onderdelen zonder losse stukken gemaakt, welke makkelijk kunnen worden opgeborgen. Je hoeft dus geen volledige middag vrij te houden als je een wat grotere creatie tot leven wilt brengen.

Spelen

Eens je klaar bent met bouwen, is het natuurlijk tijd om te gaan spelen. De standaard VR-bril die je bouwt komt met tientallen minigames, maar deze zijn eigenlijk vooral bedoeld om kinderen te leren omgaan met dit relatief nieuwe medium. Voor een gamer die al weet hoe VR in elkaar steekt of oud genoeg is om logisch te redeneren, is er geen reden om deze te verkennen. Gelukkig kan je met de Blaster echter wel een volledig spel spelen.

In dit spel bevestig je een kanon op jouw VR-bril, welke je met beide handen vasthoudt. Met links laad je jouw kanon op alsof je een shotgun vasthebt, terwijl je de rechterhand op de trekker houdt. Zo doorkruis je levels in een on-rails shooter, welke nog het meeste doet denken aan een kindvriendelijke House of the Dead zoals we hem vroeger in arcadehallen speelden. Doordat je echter het kanon altijd recht voor je ogen hebt en je richt door daadwerkelijk je hoofd te bewegen, is de ervaring enorm prettig. Ik vond het dan ook spijtig toen ik in pakweg een half uur de game had voltooid. In quick play kun je vervolgens levels herspelen voor een betere score, maar het gevoel dat hier meer in gezeten had blijft.

Ontdekken

Net als bij voorgaande pakketten, komt het VR-pakket met zijn eigen garage, waarin je jouw eigen Toy-Cons in elkaar kunt zetten met behulp van simpele programmatuur. En met VR heb je nu meer mogelijkheden dan ooit tot je beschikking! Het zal dus ongetwijfeld leuk worden om te zien waar creatieve geesten nu weer mee op de proppen kunnen komen. Helaas zal dit echter nog altijd niet aan het gros van de kinderen besteed zijn, daar dit wel wat complexer is dan bijvoorbeeld LEGO. En dat brengt ons helaas bij hetzelfde probleem als waar eerdere Labo’s ook al mee worstelden: de levensduur.

De game die ik mocht spelen, was oprecht leuk en maakte goed gebruik van de gemaakte Toy-Con, waarbij ik wederom versteld stond van wat je wel niet kunt doen met karton. Maar nog altijd is het te weinig content voor te veel geld. Als we het heel ruim nemen en zeggen dat je twee uur bezig kunt zijn met alles wat de starterskit te bieden heeft op het gebied van software, dan nog staat hetgeen dat je krijgt niet in verhouding tot de vraagprijs. Allicht dat de volledige pack beter waar voor je geld biedt, maar daar kan ik op dit moment geen uitspraken over doen. Een lichtpuntje is echter wel dat deze VR-bril zich uitstekend leent voor toekomstige goedkopere uitbreidingen en VR-beginners. Niet enkel is de aanschafprijs relatief laag, maar door de korte speelduur van de games en het gemak waarmee je nieuwe uitbreidingen aanschaft, is het ook makkelijk om er even in te stappen. Je hoeft immers bij Nintendo VR geen sensors in te stellen, straps aan te trekken en andere moeite te doen. Je zet de bril op je kop en je bent klaar!

Als een goedkope VR-ervaring voor zij die niet overtuigd zijn van de mogelijkheden ervan of voor mensen die hun ‘’VR-benen’’ nog moeten krijgen, is de inhoud van starterskit absoluut de moeite waard. Door de opzet van de bril en game, is het makkelijk om deze even op te pakken, ermee te stoeien en vervolgens verder te gaan met je dag. Maar wie serieus wilt gamen, is hier aan het verkeerde adres. Als we het ruim nemen, ben je hooguit twee uur bezig met dit Labo-pakket, wat echt te weinig is gezien het prijskaartje. Allicht dat de uitbreidingen meer waard voor hun geld bieden, maar spijtig genoeg kunnen we daar geen uitspraken over doen.