Ninja Gaiden Dragon Sword

Ninja Gaiden: Dragon Sword
27/06/2008
Action adventure
nee
Nintendo DS

Van sommige dingen kun je alleen maar dromen. Zo lag het niet in de lijn der verwachtingen dat Final Fantasy nog zou terugkeren naar een Nintendo-platform, toen de maker Square Enix de overstap maakte van de Super Nintendo naar de PlayStation. Toch gebeurde het, tot grote vreugde van vele fans. Een andere serie met een Nintendo-verleden die de overstap maakte naar een spelcomputer van de concurrentie is Ninja Gaiden. Ook deze spellenserie verliet Nintendo na het Super Nintendo-tijdperk. Na een sterk optreden op de Xbox keert de serie echter terug naar een Nintendo-platform. Komt een droom uit, nu Ninja Gaiden: Dragon Sword op de Nintendo DS verschijnt?

De eerste voortekenen die volgen uit het gebruikelijke koffiedik kijken zijn veelbelovend. Dragon Sword ziet er namelijk fenomenaal uit. Met behulp van de gekantelde houding van de DS, die we kennen van onder andere Hotel Dusk: Room 215, tovert de game prachtige driedimensionale beelden op het touchscreen. Op het andere scherm wordt meestal een kaart getoond. Daarnaast zijn een aantal tussenfilmpjes, die het verhaal uit de doeken doen, te bewonderen op beide schermen.

Veel van die tussenfilmpjes worden in een soort stripverhaal verteld. Via beide schermen ontvouwen de gebeurtenissen zich in deze stripjes. In het verhaal staat nog steeds de bekende held Ryu Hyabusa centraal, al steelt het nieuwe karakter Momiji ook een klein stukje van de spreekwoordelijke show. Zoals vaker bij games verklapt de subtitel waar het verhaal om draait. Dragon Sword is hierop geen uitzondering, waardoor je kunt raden wat er centraal staat in het verhaal. Zoals in The Legend of Zelda: Phantom Hourglass het ‘phantom hourglass’ centraal stond, zo staat in Ninja Gaiden: Dragon Sword het ‘dragon sword’ centraal.

Deze ietwat kunstmatige link naar de avonturen van Link had ik nodig om over de besturing te kunnen beginnen. De besturing in Dragon Sword geschiedt, op het blokkeren van aanvallen na, volledig via het touchscreen. En dat concept hebben we inderdaad eerder gezien, in Phantom Hourglass. Zodoende loop je met Ryu door met de stylus een richting op het touchscreen aan te geven, en sla je vijanden naar het hiernamaals door met de stylus een steekbeweging te maken. Zo simpel is het, en gezien de manier waarop Phantom Hourglass erin slaagde dit tot een goed werkende besturing te maken, ben ik ervan overtuigd dat Dragon Sword ook met vlag en wimpel voor deze opgave zal slagen.

Naast het gebruikelijke stoot- en steekwerk kun je ook speciale aanvallen, genaamd Ninpo, op vijanden loslaten. Wanneer een balkje gevuld is, kun je een vaardigheid naar keuze inzetten, ook weer via het touchscreen. Nadat je succesvol een speciale aanval geselecteerd hebt, krijg je deze magie op betoverende wijze voorgeschoteld. De spetterende speciale aanvallen, zoals bliksemschichten en vuuraanvallen, zijn te gebruiken om de mooie monsters en enorme eindbazen te verslaan.

Verwachting

Het is meer de vraag wanneer we aan de slag kunnen met Ninja Gaiden: Dragon Sword, dan of we dat wel willen. Prachtige beelden gecombineerd met touchscreenbesturing leverden eerder al een parel van een spel op, in de vorm van The Legend of Zelda: Phantom Hourglass. Ninja Gaiden: Dragon Sword lijkt de tweede parel in dit genre te gaan worden. Helaas is er nog geen officiële releasedatum voor Europa vrijgegeven, zodat we voorlopig jaloers naar de Amerikanen moeten kijken. Zij konden namelijk al vanaf 25 maart aan de slag met Ryu Hyabusa. Het blijft voor ons voorlopig dus even dagdromen totdat de game hier verschijnt.

Discord

Hot
Enquête
Meer nieuws
0%
Meer recensies
14%
Meer video-content
29%
Meer previews
0%
Meer prijsvragen
29%
Meer van alles
29%
Totaal aantal stemmen: 14 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner