Naruto to Boruto: Shinobi Striker

Naruto to Boruto: Shinobi Striker
2018
Beat 'em up
ja
PlayStation 4

Het is alweer een tijdje geleden sinds ik voor het laatst een preview schreef. Events waar GameQuarter voor uitgenodigd werd kon ik persoonlijk niet rijmen met mijn schema, waardoor ik jaloers moest toekijken terwijl mijn collega’s met toekomstige releases aan de slag konden. Met hulp van Bandai Namco kan ik jullie echter deze preview van Naruto to Boruto: Shinobi Striker aanbieden vanuit de comfort van mijn zetel.

Vorig weekend opende de uitgever tijdelijk de deuren van de nieuwste Naruto-game, zodat fans van de shounen-anime een voorproefje konden krijgen van wat ze ergens volgend jaar kunnen verwachten. Helaas voor veel van die fans waren enkel genodigden welkom op dit bèta-feestje, al zegt iets ons dat dat maar beter was. Het deelnemen aan deze closed beta bleek namelijk nog een hele opgave te zijn.

Gesloten deur

Ondergetekende kreeg voortdurend meldingen dat de servers onderhouden werden, waardoor op het plein van Konoha geraken volharding vereiste. Dergelijke problemen zijn echter meer regel dan uitzondering bij een bèta en zijn zelfs vaak de reden waarom die überhaupt wordt opgezet. Iemand moet immers de servers testen. Eerlijkheid gebiedt me bovendien om te zeggen dat de game, eens je erin zit, behoorlijk goed werkt voor een bèta; slechts ongeveer een op de tien matches werd onderbroken door serverproblemen. We hebben het veel erger gezien.

In die matches speelden we capture the flag, waarbij twee teams van vier shinobi probeerden om punten te scoren door de vlag van de tegenstander mee te sleuren naar de eigen basis en de eigen vlag uit handen van de vijand te houden. Goed samenspel is daarbij van belang, maar (vooralsnog) ontbrak zoiets als een party chat, waardoor je maar moet inschatten wat je teamgenoten van plan zijn. De game is gelukkig niet dermate gecompliceerd dat dat een onoverkoombaar obstakel is, maar het zou het zeker ten goede komen.

Net niet ninja

Samenspel of niet, als een ninja in het Naruto-universum heb je uiteraard een flink aantal trucjes achter de hand om je op het slagveld mee te redden. Denk daarbij aan herkenbare chakra-aanvallen zoals de Rasengan en Fireball-jutsu, kunai en de substitution technique. Elke ninja, zelfgemaakt of gekozen, heeft meerdere van dit soort specials beschikbaar naast de normale taijutsu, waardoor met name in de basissen de gevechten een ware clusterfuck van vuurballen, bliksemflitsen en rookwolken kunnen worden, waarin het makkelijk is om het overzicht te verliezen. En dat de camera daarbij om de haverklap zwabbert als een dronken matroos, zal daar niet positief aan bijdragen.

Wanneer je niet te midden van een battle royale zit, speelt Shinobi Striker een stuk beter. Je kunt over muren en objecten rennen, een kunai met draad gebruiken om jezelf richting een obstakel te trekken en bent behoorlijk wendbaar, waardoor je genoeg middelen hebt om te ontkomen aan vijandige ninja die jouw vlag willen afnemen. Het is dan ook jammer dat met name de kunai, in mijn ogen het handigste voorwerp in je vluchtarsenaal, nogal eigenwijs kan zijn. Het gebruik ervan kost dan ook enige moeite, die het overigens wel helemaal waard is.

Een prachtig plaatje

Als je tussen de matches door in de HUB rondwandelt, valt pas op hoe mooi Naruto to Boruto nu eigenlijk is. Games met een anime-art style zijn als sinds de PlayStation 2 vaak mooier dan hun realistische tegenhanger, simpelweg omdat die minder detail hoeven te bevatten, maar Naruto to Boruto springt zelfs binnen deze groep ertussen uit. Karakters en locaties uit de manga zijn direct herkenbaar en ogen en bewegen precies zoals je ze verwacht, terwijl de kleuren en kenmerken in het oog spatten.

De enige echte kanttekening die ik hierbij heb, is dat de game traag voelt. Ninja’s horen razendsnel te zijn en dan vooral wanneer ze proberen te vluchten met een voorwerp of persoon. Zowel in de HUB als in matches rennen de ninja’s echter gevoelsmatig met een slakkengang, wat toch wel een hekelpunt van de ervaring is.
 

Verwachting

De fundering voor een degelijke Naruto-game was zeker te vinden in de bèta van Naruto to Boruto: Shinobi Striker, maar er zal nog stevig op voortgebouwd moeten worden voor de game diens naam eer aan kan doen. Gezien dat het feit dat wij echter slechts een heel klein deel van het spel hebben mogen aanschouwen en dat er nog geen releasedate in steen gebeiteld staat, hebben wij er alle vertrouwen in de game voor release nog flink wat polijst zal ontvangen.

Discord

EnquĂŞte
Meer nieuws
0%
Meer recensies
14%
Meer video-content
29%
Meer previews
0%
Meer prijsvragen
29%
Meer van alles
29%
Totaal aantal stemmen: 14 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner