60%
  • Eindelijk eens iets anders!
  • De fundering staat
  • Audiovisuele stijltje
  • Te weinig content en daardoor diepgang
  • (Momenteel) schaars gevulde lobby’s

Wie vandaag de dag buiten over straat loopt, zal niet struikelen over het aantal kinderen dat door de straten rent. Hoe anders was dat circa vijftien jaar geleden, toen kinderen vooral buiten te vinden waren. Spellen als stoepranden, landjepik en politie & boefje werden bijna dagelijks gespeeld. Natuurlijk was er eigenlijk maar één spel dat echt altijd de revue passeerde: verstoppertje. Of het nu in de variant ‘Balletje wegtrap’ of ‘Tien tellen in de rimboe’ was, dat maakte niet uit. Het werd gespeeld. Hoe leuk is het om dat nu ook achter je computer te doen. Murderous Pursuits van ontwikkelaar Blazing Griffin probeert het spelletje op een unieke manier aan te bieden, weliswaar met iets meer gevolgen…

Murderous Pursuit speelt zich namelijk af op een vliegend schip dat gebouwd is in Victoriaanse stijl, waar toeristen zich op bevinden. De game oogt voor een indie game fraai, met een goede dosis aan animaties en geluiden. Ook de verschillende maps geven je het gevoel dat je je echt op een schip begeeft.

Eenmaal begonnen zul je gedurende tien minuten per sessie de opdracht krijgen om andere passagiers om te leggen, waardoor je de gehele tijd als jager en als prooi zal rondwandelen. Iemand anders heeft immers de opdracht gekregen om jou om te leggen. Een kompas geeft aan of je target in de buurt is, waar je uit af moet leiden wie jouw target daadwerkelijk is. Komt deze de hoek omlopen en slaat je kompas op tilt, dan weet je genoeg, maar kom je een kamer in waar veel mensen staan, dan is het een stuk lastiger.

Je krijgt ook meldingen wanneer een hunter in jouw buurt komt om je om te leggen. Wanneer je het idee hebt dat de hunter je nog niet door heeft, dan kun je hem een klap in het gezicht geven, waardoor hij heeft gefaald en een ander target zal krijgen. Verdedigen in Murderous Pursuits is dus zeker een mogelijkheid, maar de aanval blijft ook in dit spel de beste verdediging.

Mocht je last hebben van een zekere hunter, dan kun je altijd even tot adem komen bij één van de bewakers die rondlopen. Zij houden hunters aan wanneer ze in hun zicht een moord plegen, wat je tijd geeft om te ontsnappen. De bewakers doen soms echter even een klein dutje, waardoor ze niets waarnemen. Continu in de broekzak van een bewaker bivakkeren is dus zeker geen optie!

Hebben ze mij door? Dan kleed ik mij even om!

Het kat-en-muis-spelletje ligt dus vrij simpel, maar een zestal skills kunnen nog voor de nodige variatie in gameplay zorgen. Zo is er een skill die je tijdelijk van gedaante laat verwisselen en een skill die je de beschikking geeft over een flashbang. Laatstgenoemde kan je wat tijd geven in penibele situaties, maar ook in de aanval is een flashbang een uiterst handig attribuut. Ben je niet zo goed in het identificeren van je doelen, dan kun je kiezen voor een skill die alle personages in je directe omgeving screent. Hierdoor weet je direct of er een hunter of target in de buurt staat. Elke skill heeft logischerwijs een cooldown periode, waardoor je goed moet timen wanneer je de skill het beste kunt gebruiken. Het zestal skills zorgt voor wat variatie, maar het is Blazing Griffin zeker aan te raden deze skill tree uit te breiden. Dit zal voor meer diepte in de gameplay zorgen. De ontwikkelaar heeft al nieuwe ‘gameplay additions’ aangekondigd, maar het is nog even de vraag hoe dit zich zal vormen.

Wie komt er buitenspelen?

Waar het vroeger hopen was dat iemand na aan te bellen buiten kwam spelen, blijft in het geval van Murderous Pursuits de voordeur net iets te vaak dicht. Met een gemiddelde van 82 spelers tegelijkertijd online is de userbase nog niet bepaald groot te noemen, en dat binnen een week van de release. Er zijn de nodige klachten over het prijskaartje dat Murderous Pursuits aanhangt (€ 19,99), die zou voorkomen dat meer spelers het spel zouden uitproberen. Het feit is echter dat de game momenteel niet langer dan een paar uur echt kan boeien. Er is te weinig content om voor variatie in potjes te zorgen. Met in totaal 8 spelers per sessie is het zeker leuk om het met vrienden te spelen, maar die zullen voor het huidige aanbod niet allemaal deze prijs neertellen. Een 4-player pack of iets in die richting zou wat dat betreft helpen.

Murderous Pursuits is een unieke game die daarmee ook een unieke community aanspreekt. Hierdoor is het momenteel al redelijk zoeken geblazen naar volle lobby’s. Het spel is verfrissend naast alle uitgemolken genres die de markt rijk is, en kan met name met vrienden voor de nodige hilariteit zorgen. De game kent momenteel te weinig content om voor de nodige diepgang te zorgen, waardoor de game na een aantal uurtjes kan gaan vervelen. Ontwikkelaar Blazing Griffin heeft wel aangegeven hier mee bezig te zijn, wat ons nieuwsgierig houdt!