• Gigantisch veel te verzamelen
  • De HUB-wereld is groots, vreemd en tjokvol optionele content
  • De humor raakt het doel in de meeste gevallen…
  • … maar helaas is het er te weinig
  • Waar zijn de X-Men en Fantastic Four?
  • Combat moet nooit centraal staan in een LEGO-game

In deze alsmaar veranderende maatschappij zijn er maar weinig dingen die zeker zijn. De belastingsdienst troggelt ieder zijn geld af, Mario en Link proberen hun prinsessen te redden, Telltale is achter de schermen weer bezig met een nieuwe franchise en Travelers Tales werkt aan de zoveelste LEGO-game; waarvan de jongste telg LEGO Marvel Super Heroes 2 is. Is dit kind meer van hetzelfde of een frisse wind in de serie? Dat zochten wij voor jullie uit.

Eenieder die ooit een LEGO-game heeft gespeeld, zal in grote lijnen weten welke gameplay-formule men met deze games volgt. Travelers Tales neemt franchise X en brengt diens wereld en karakters tot leven met virtuele LEGO-blokjes. Deze mannekes gaan vervolgens op avontuur en moeten daarbij ieder hun unieke gaven gebruiken om obstakels op hun pad te overwinnen. En terwijl ze dit allemaal doen, wordt alles aan stukken geslagen om maar zoveel mogelijk studs te verzamelen om de vaak tientallen extra’s en geheimen te kunnen onthullen. Klinkt dat als iets wat je al te vaak gedaan hebt? Dan is LEGO Marvel Super Heroes 2 in ieder geval niet voor jou.

Een feest van herkenning

Voor wie wel in is voor een nieuwe collectathon, is MSH2 wellicht wel de ultieme droom die werkelijkheid wordt. Wanneer Kang the Conqueror een kristal gebruikt om allerlei werelddelen uit verschillende tijden aan elkaar te koppelen, om zo zijn persoonlijke arena te creëren, verzamelen helden uit alle uithoeken van het Marvel-universum zich om de wereld te redden en de kwade dictator een halt toe te roepen, hetgeen een feest van herkenning zal zijn voor Marvel-fans.

Dat helden als Captain America, Thor, Iron Man, the Hulk, Rocket Raccoon, Black Panther en Daredevil hun opwachting zouden maken in Super Heroes 2, stond eigenlijk al vast. Deze helden zijn met dank aan het Marvel Cinematic Universe bekender dan ooit en dienen als een uithangbord voor de franchise. Het is dan ook niet gek dat deze helden voornamelijk in de spotlights staan in de strijd tegen Kang. Travelers Tales probeert echter gelukkig nog altijd om hun spelers te verrassen en geeft ook minder bekende helden een plek in de spotlights. Denk hierbij aan Giant-Man, Wild West Captain America, Triton en Kid Colt. En dat is nog maar het begin.

Met 236 speelbare helden en schurken is Super Heroes 2 vermoedelijk de grootste viering van het Marvel-universum ooit, waarbij men ook de onbekendste karakters als Ursa Major en Howard the Duck niet geschuwd heeft. Toch zullen de meest hardcore Marvel-fans niet volledig voldaan zijn. Er zijn namelijk een paar opvallende afwezigheden op dit feestje: de Fantastic Four en de X-Men, twee groepen die in de eerste game nog een prominente rol speelden. Daarmee lijkt het spel het zoveelste slachtoffer te worden van de oorlog die Disney voert met 20th Century Fox, die de filmrechten van de franchises in kwestie bezit. Gelukkig is die strijdbijl met Sony al begraven, waardoor Spider-Man en zijn variaties wel hun bijdehante zelf konden zijn in de games. Maar goed ook!

Slapbrick humor

Een fundamenteel onderdeel van de LEGO-ervaring is immers de humor die erin verweven zit. Lange tijd waren dit vooral visuele grappen die niet zouden misstaan in een stomme film, maar sinds een aantal jaren hebben de plastic ventjes toch een stem gekregen. Combineer dit met de lichthartige ondertonen van de meeste Marvel-films en de toch al humoristisch aangelegde karakters als Spider-Man en Gwenpool, en de grappen in LEGO Marvel Super Heroes 2 zijn in de meeste gevallen voldoende om tenminste een gniffel op te leveren. Desondanks blijven de echte hoogtepunten toch nog altijd visueel.

Eerder opperde ik studs verzamelen als een reden om alles in een level aan gort te slaan. Maar dat is slechts zelden de enige reden. Tijdens je avontuur moet je met regelmaat platformpjes of apparaten bouwen van omgevingen die je kort en klein hebt geslagen, om zo verder te komen tijdens je avontuur. Denk hierbij aan obstakels om Captain America’s schild mee te sturen, een controlepaneel of een trap.  Of, tijdens de betere momenten van het spel, een gigantische radio voor een dance battle of een hamsterwiel op heldenformaat om een generator mee aan te drijven.

Het is op deze momenten, waarop Travelers Tales elke vorm van logisch denken en gezond verstand een time-out geeft, en heel ver outside of the box gaat denken, dat LEGO Marvel Super Heroes 2 écht leuk is. LEGO draaide altijd om fantasie, om het kunnen maken van alles wat je wilde, en die magie sierde vroege LEGO-games als LEGO Batman en LEGO Star Wars. MSH2 heeft echter nog hooguit wat magisch poeder over dat het her en der gesprenkeld heeft.

Het verkeerde pad

Na het spelen van het spel, is het niet moeilijk te zien waar Travelers Tales (in mijn ogen) de mist in is gegaan. Het spel is teveel Marvel en te weinig LEGO. En daarmee bedoel ik te zeggen dat de nadruk, met name gedurende de story mode, veel te veel op het vechten ligt. Natuurlijk gaat dat hand in hand met een superheldenthema, maar laten we eerlijk zijn: niemand koopt LEGO-games vanwege de combat.

Een boss fight in LEGO Marvel Superheroes 2 is leuk wanneer je rondrent in een omgeving om te achterhalen wat je moet bouwen om een schild of iets dergelijk neer te halen. Het is niet leuk wanneer je als een maniak inbeukt op een baas met veel te veel leven om het gevecht lang te rekken. Maar helaas is dat wel hoe het overgrote deel van de boss fights gaat.

Reguliere levels zijn in veel gevallen niet veel beter dankzij eindeloze golven vijanden die je lastig komen vallen tijdens je verkenningstocht. Een paar hersenloze minions maken het zeker leuk, maar een oneindige stroom ervan maakt van een leuk ontdekkingsavontuur een langdradig segment dat steeds meer op de zenuwen begint te werken en nooit erg lang duurt, ten faveure van nóg een boss fight.

Verborgen plezier

Is Travelers Tales dan volledig kwijt geraakt wat hun spellen al jaren zo geliefd maakt? Zeker niet! Je zult het alleen niet gaan vinden tijdens de reguliere gameplay. Pas wanneer je levels opnieuw speelt in free mode en alle geheime paden kan verkennen, herpakt het spel zich. Hetzelfde kan worden gezegd wanneer je besluit de gigantische HUB-wereld volledig uit te kammen om allerlei geheimen te vinden en om te zien wat voor locaties uit de films en comics er verzameld zijn. Voor je dat echt kan doen, heb je echter wel voldoende helden (of schurken) nodig. En dus zal je toch even door de zure verhalende appel heen moeten bijten om daarna tientallen uren vermaak te kunnen hebben.

LEGO Marvel Super Heroes 2 is teveel Marvel en te weinig LEGO, waardoor het een relatief vlakke ervaring wordt. Combat is immers altijd het zwakste element geweest van elke LEGO-game. Het is dan ook onbegrijpelijk dat juist hierop de nadruk wordt gelegd tijdens het verhaal. Het is goed dat de game zich in free play herpakt en toch nog meer absurditeit en humor in de mix gooit, want zonder dat had het nooit een voldoende kunnen score, ondanks de gigantische cast.