Kunai

Kunai
2019
Platform
nee
PC

Gamescom is, vooral op de persdag, een gigantische samenkomst van de grootste nerds die deze aardkloot te bieden heeft. Enerzijds heb je natuurlijk ons, de pers, die van heinde en verre komen om games te kunnen spelen, en anderzijds heb je de ontwikkelaars die hopen hun product te kunnen promoten. We stonden dan ook raar te kijken toen we na nog geen half uur in het Nederlands werden aangesproken door de ontwikkelaars van Kunai.

Kunai is de nieuwste game van indie-ontwikkelaar Turtleblaze, die gevestigd is in het Noord-Hollandse Den Haag. Dit driekoppige team bracht eerder al de game Road Warriors naar smart devices, maar heeft nu zijn zinnen gezet op grotere hardware. Kunai komt daarom naar Steam, PSN, Xbox Live en de eShop. Maar wat is het nu eigenlijk?

01001011 01110101 01101110 01100001 01101001!

In Kunai is de mensheid vergaan en wordt de wereld bevolkt door computers met een bewustzijn. Jij bent echter zelfs in deze wereld een bijzonder bestaan, wat dan ook exact de reden is waarom een verzetsgroep hun huid en haar (of chips en kabels?) riskeert om je te bevrijden uit je gevangenis. Een daad die ze met hun leven moeten bekopen.

Wat hierop volgt is een gepixeleerde 2D platformer die doet denken aan de betere spellen van decennia geleden. Al springend en lopend verken je de wereld van Kunai, waarbij je met enige regelmaat stuit op voorwerpen die nieuwe paden voor je openen. In de demo die ik mocht spelen was dit nog niet uitgebreid genoeg om echt van een metroidvaniagame te kunnen spreken, maar het leveldesign en de opzet insinueren sterk dat dit wel is wat de uiteindelijke game gaat zijn.

Clang!

De demo die we mochten spelen was dan wel te kort om een duidelijk beeld te vormen van het specifieke subgenre waartoe de game kan worden gerekend, maar hij was lang zat om enkele andere zaken heel erg duidelijk te maken. Dingen zoals dat de combat ontzettend bevredigend is!

Het eerste voorwerp dat jouw manneke vindt is een energieslurpende katana, die je gebruikt om af te rekenen met vijandelijke robots. Met een simpele druk (of soms meerdere) op de actieknop hak je op de vijand in met je katana, waarna je je weg weer kan vervolgen. Simpel dus, maar toch gaat dit niet vervelen. Hoewel de game allesbehalve realistisch oogt, heeft elke aanval een duidelijke impact. Het bevredigende geluid van staal op staal, gecombineerd met het scherm dat lichtelijk vertraagt en schudt wanneer je de killing blow landt, zorgt ervoor dat de combat bijzonder plezant is, waardoor ik geneigd was om moeite te doen om elke vijand om te leggen alvorens verder te gaan.

Kunai

Nu heet dit spel natuurlijk Kunai en niet Katana, dus het spreekt voor zich dat je ook deze werktuigen tot je beschikking krijgt. En in Kunai gebruik je deze om levels te doorkruisen. In de demo die ik mocht spelen kreeg je twee kunai met een touw eraan, welke je kon gebruiken als een soort grappling hooks. Hiermee kon je allerlei plekken bezoeken die eerder buiten je bereik bleven, wat ons terugbrengt naar de insinuatie van een metroidvania-opzet.

Slechts momenten nadat je de kunai tot je beschikking krijgt, moet je ze al gebruiken om jezelf omhoog te werken in een lange, verticale gang, waarbij je tussen je beide handen moet wisselen om vaart te maken. En niet geheel verrassend voelt dit heel natuurlijk aan, waardoor ik zonder noemenswaardige problemen het einde van de demo wist te bereiken, welke concludeerde met een boss fight die je nieuw verkregen vaardigheden op de proef stelde en een prima balans wist te bereiken tussen uitdaging en plezier. Ik kan dan ook niet wachten om verder te mogen spelen.
 

Verwachting

De Kunai-demo die we hebben mogen spelen duurde nog geen tien minuten. Desondanks was dit (ruim) voldoende om ons ervan te overtuigen dat het team van Turtleblaze een game aan het maken is die we nauwlettend in de gaten moeten houden. De combat voelt vlot en bevredigend, zwaaien met de kunai gaat moeiteloos en de setting is niet iets wat je zou verwachten bij een titel als Kunai. Tel daarbij op dat de game hoogstwaarschijnlijk metroidvania-invloeden gaat hebben en het lijkt erop dat Nederland er een indie-pareltje bij heeft.

Discord

Hot
EnquĂȘte
Meer nieuws
0%
Meer recensies
14%
Meer video-content
29%
Meer previews
0%
Meer prijsvragen
29%
Meer van alles
29%
Totaal aantal stemmen: 14 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner