80%
70%
  • RTS gemixt met tower-defence
  • Logische en stabiele gameplay
  • Goed uitzoomen (nog) niet mogelijk
  • Trage start niet voor iedereen een lust

Soms moet je eens je blockbusterbril afzetten en kijken wat voor kleinere games het spelen waard zijn. Met Steam Greenlight en momenteel Steam Direct heb je de mogelijkheid te kijken wat nieuwe ontwikkelaars op de markt willen brengen. Ontwikkelaar Actalogic is geen onbekende ontwikkelaar. Het bedrijf heeft zich vooral weten te profileren door talloze simulators te produceren. Denk hierbij aan titels als Skyscraper Simulator, Tank Simulator, Airport Simulator, Woodcutter Simulator…zal ik nog even doorgaan? Naast enkele andere uitstapjes buiten dit genre komt de ontwikkelaar nu met Hypernova: Escape from Hadea. Een goede zet of moet het bedrijf zichzelf bezig blijven houden met de simulator-games?

De Scynthians hebben een probleem. Een gigantische hypernova lijkt namelijk plaats te gaan vinden. Hierdoor zal hun ster in een zwart gaat veranderen, dus moet er een uitweg worden gezocht. Het plan ligt er al: er moet gevlucht worden naar Hadea’s moon, Haya, om daar een kolonie te starten. Hier zal een teleportatiesysteem moeten worden ontwikkeld, dat alle Scynthians naar een veilige haven zou brengen. Dit kunnen ze echter niet allemaal zelf is, en het is in het heelal bekend dat Haya niet de meest prettige plek is om te wonen. Giftige gassen en moordlustige aliens bewandelen de maan waar de Scynthians een vredige, tijdelijke kolonie willen starten. Gelukkig passeer jij als wannabe-hero en kun je hopelijk het arme volk van de ondergang redden.

Hulp aan de rasta’s!

Wat al snel opvalt, is dat de Scynthians een wel heel opvallend accent hebben. Wanneer de alien namelijk in het Engels je te woord staat, heeft hij veel weg van een Jamaicaan die het leven allemaal niet zo serieus neemt. Hij laat je weten blij te zijn met je komst en zet je snel aan het werk. In het begin vertelt hij de basisprincipes, waarna hij in een klein vakje op het scherm allerlei gekke bewegingen maakt gedurende je hele speelbeurt. Rare jongens, die Scytnhians.

De basisprincipes in Hypernova: Escape from Hadea hebben veel weg van andere RTS-games. Je hebt een basis vanwaar je probeert steeds verder uit te bouwen. Dit doe je door purifiers en power relays te bouwen. Purifiers verdrijven het gifgas wat je gebouwen aantast en power relays zorgen ervoor dat je gebouwen en turrets überhaupt werken. Naast deze gebouwen zul je grondstoffen moeten delven en woningen moeten bouwen voor alle Scynthians. Populatie speelt een levensgrote rol in het spel, omdat dit eigenlijk de rode draad is die bepaalt in welke fase van het spel je zit. Hierdoor komen middels onderzoek nieuwe gebouwen vrij en kun je verder met het ontwikkelen van je transportatiesysteem.

Adaptief, maar tactisch bouwen

Hypernova: Escape from Hadea combineert het bekende RTS-genre met een tower-defense game. Je kunt namelijk niet overal bouwen, maar langs de paden die je vijand bewandelt. Langs deze paden zul je dan ook de nodige turrets moeten plaatsen, die een doorgang naar je basis onmogelijk maken. Een groot voordeel van het spel is dat je elk gebouw zelfs na het bouwen nog kunt verplaatsen. Hierdoor kun je je basis continu aanpassen aan de dreiging van buitenaf. Nu zal dit voor je daadwerkelijk kernbasis niet nodig zijn, maar de turrets die de zijkanten van je basis verdedigen zullen soms wel van positie moeten wisselen.

De vijanden komen uit zogeheten lairs, die met lairdestroyers zijn te vernietigen. Lairdestroyers zijn speciale turrets die enkel en alleen deze lairs kunnen aanvallen. Deze dien je achter je andere turrets te plaatsen terwijl je een lair onder vuur neemt. Naarmate het spel vordert zullen de waves aan vijanden toenemen en zullen de vijanden meer variëren en immuun zijn voor bepaalde turrets. Wanneer er om en nabij vierhonderd wezens op je basis afstormen, zul je de verdedigingslinie wel goed georganiseerd moeten hebben. Zo niet, dan kun je nog snel wat turrets verplaatsen voordat het echt te laat is.

Voordat dit alles echter aan bod komt, zul je eerst je basis moeten neerzetten. Het spel geeft je hier werkelijk alle tijd voor. Sommige zullen de aanloop naar de actie dan ook als te lang ervaren. Echte ‘turtles’ die eigenlijk altijd wel hun basis willen perfectioneren zullen één en al genieten van de zeeën aan tijd die je geboden wordt. Het contrast met het begin van het spel en de mid- en end-game van het spel is wel groot, maar zoals gezegd is dit iets wat qua smaak zal verschillen.

Stabiele presentatie

Dit alles doet Hypernova: Escape from Hadea met een stabiele 60 frames per seconde. Daarnaast valt de kleurrijke presentatie, zelfs bij een kleurenblinde als ik, direct in het oog. Fel paars, groen en geel passeren continu de revue, wat voor een mooi geheel zorgt. De gebouwen zijn niet van bijzonder veel details voorzien, maar kunnen prima mee. Het nadeel is wel dat je gebrekkig kunt uitzoomen in de wereld van Haya, wat kan zorgen dat je later in het spel wat minder overzicht hebt. Qua geluid weet het spel een goed futuristisch sfeertje neer te zetten, zowel qua soundtrack als qua soundeffects. En dan natuurlijk niet de Jamaicaanse voice-actors vergeten natuurlijk.

Actalogic weet met Hypernova: Escape from Hadea een frisse RTS neer te zetten die tower-defence elementen soepel in de gameplay heeft weten te verwerven. Het spel geeft je aan het begin alle tijd om een stabiele basis neer te zetten, om je vervolgens genadeloos richting het eind van het spel af te straffen wanneer je naïef hebt gebouwd. Door het gebrek aan goed uitzoomen is dit later in het spel ook steeds lastiger te herstellen. Sommige zullen de trage start vervelend vinden, terwijl de ander het geweldig zal vinden om langzaam op te starten. Verwacht voor de circa 20 euro niet de meest diepgaande RTS die je ooit hebt mogen spelen, maar zie Hypernova als een meer dan vermakelijke RTS die je wel vijftien tot twintig uur zoet zal houden.