80%
80%
  • Totaalpakket
  • Grafisch opgepoetst
  • Ideale instapmoment
  • Lange laadtijden

We kennen ze allemaal wel: John Wick, Jason Bourne, 007…allemaal (voormalig) geheim agenten die erg geraffineerd te werk gaan en telkens maar weer het onmogelijke uithalen. Eenmaal in je bedje verplaats je je wellicht in die ene (anti-)held die met een goede reden tientallen, zo niet honderden slachtoffers heeft gemaakt. De realiteit is natuurlijk ver te zoeken, maar in een videogame is alles mogelijk. Sinds een tijdje kennen we de Hitman-franchise, waarin jij onmogelijke contracten moet voltooien. Met Hitman: Definitive Edition haalt Warner Bros. nu alles uit de kast om ook de laatste twijfelaars aan zich te binden.

Hitman, en dan met name Agent 47, is al sinds het jaar 2000 actief in de wereld vol intriges en bedrog. Al bijna twintig jaar voltooit hij alle missies die hem opgedragen worden en is er zelfs een film gekomen met hem in de hoofdrol. Een goed moment voor Warner Bros. om alle gecreëerde faam om te zetten in één spel: Hitman: Definitive Edition. Het spel bevat veel extra outfits, het basisspel (1e seizoen), Game of The Year Content, bonusafleveringen en extra contracten en uitdagingen. Een hele mond vol dus.

Waar moet ik beginnen?

Het is meteen handig om aan te geven dat Hitman: Definitive Edition vooral een product is voor de gamers die de content nog niet hebben gespeeld. Hitman is een begrip in gameland, maar gespeeld hoef je het nog niet te hebben. Warner Bros. ziet deze editie dan ook als hét ultieme bruggetje naar Hitman 2, welke eind dit jaar verschijnt. De meeste content van deze editie is online ook los aan te schaffen, dus een echte fan zal waarschijnlijk alles al een keer hebben doorgespit. Voor eenieder die dat niet heeft gedaan en wel geïnteresseerd is in wat Hitman nu eigenlijk te bieden heeft, heeft deze recensie wel voldoende leesvoer te bieden.

Hitman: Definitive Edition begint logischerwijs met een training. Op de training zul je moeten laten zien hoe je voorzichtig te werk gaat en met zo min mogelijk fratsen je doel bereikt: het omleggen van je target(s). Of je dit doet door bruut geweld of bijvoorbeeld gif, bepaal je grotendeels zelf. Na de training zijn er nog weinig restricties en kun je de meest gekke momenten aangrijpen om je targets om te leggen. Dit wordt je makkelijker gemaakt door zogeheten ‘opportunities’. Deze mogelijkheden bieden zich in een level meermaals aan. Het tracken van zo’n mogelijkheid levert je een interessante optie op om dicht bij je target te komen. Door de vele verschillende opties, wordt er meteen een degelijke replaywaarde gecreëerd voor de diehards die beter willen scoren. Aan het eind van een level wordt namelijk de balans opgemaakt: hoe geraffineerd ben je daadwerkelijk te werk gegaan? Des te onzichtbaarder je was, des te hoger de punten.

Opgepoetst of enkel verzamelt?

Hitman: Definitive Edition is volgens de uitgever en ontwikkelaar niet alleen een bundel van allemaal lekkers. Voor de Xbox One X en PS4 Pro zouden er aanpassingen zijn gedaan. Tijdens het recenseren is dit inderdaad terug te zien in de resolutie, de textures en in iets mindere mate de framerate. Het spel draait nog altijd niet op een solide 60 frames per seconde, en dat is zonde. Verder zijn de laadtijden tussen de levels echt een kriem, wat je enorm uit de flow weet te halen als je een langere tijd met Hitman wilt doorbrengen. Vooral laatstgenoemde is dus het grootste minpunt van deze opgepoetste versie. Verdere technische mankementen zijn sporadisch aanwezig, maar zorgen er niet voor dat de game onspeelbaar wordt. Ook doen ze weinig af aan de algehele ervaring, zoals het zou moeten.

Hitman: Definitive Edition is een prima game voor eenieder die Hitman wel eens wil proberen. De gameplay steekt goed in elkaar en qua content is er meer dan genoeg te bieden. Of je het spelletje na een tijdje niet zat bent, zal per persoon verschillen. De gameplay kan, ondanks de vele opties, wel enigszins als repetitief worden ervaren. Mocht je echter wel eens geïnteresseerd zijn geweest in de franchise, dan is het instappen bij Hitman: Definitive Edition een no-brainer.