• Nieuw concept
  • Degelijk verhaal
  • Smartphones werken prima
  • Logboek lastig bij te houden
  • Wedstrijdmodus mist diepgang
  • Lage replaywaarde

Wie de studio Supermassive Games een beetje heeft gevolgd, weet dat de ontwikkelaar niet vreemd is van een sterk verhaal met angstaanjagende momenten. Dit toonde de ontwikkelaar eerder in Until Dawn. VR spin-off Rush of Blood had qua verhaal niet veel om handen, maar kon wel degelijk eng zijn. Met twee relatief vernieuwende games in de pocket was het tijd om toch maar weer eens wat nieuws te proberen. Het resultaat was Hidden Agenda, waarin de smartphone de hoofdrol speelt.

Hidden Agenda is een interactieve detective-game, waarin jij als speler invloed hebt op de gebeurtenissen die zich op het scherm afspelen. In het verhaal van Hidden Agenda ga je op zoek naar The Trapper, die onder andere een collega van het leven heeft beroofd. De zoektocht probeer je te voltooien door met je smartphone aanwijzingen op het scherm te zoeken, hindernissen te ontwijken, maar bovenal keuzes te maken bij de vele dilemma’s. Geloof je het verhaal van de verdachte? Of geloof je er niks van? Vraag je uitstel aan voor de rechtsuitspraak, of geef je er direct een klap op? Kansen genoeg om het lot te bepalen.

Met of tegen elkaar

In Hidden Agenda kun je samen proberen de dader te vinden. Dit doe je door aan het begin de verhaalmodus te starten. Hierin krijg je eigenlijk dezelfde vragen en gameplay-elementen voorgeschoteld als in de wedstrijdmodus, maar hoef je je om anderen niet druk te maken. Beide modi focussen zich op hetzelfde verhaal. In de wedstrijdmodus krijgt één iemand een ‘Hidden Agenda’, waarbij hij bepaalde dilemma’s moet zien door te drukken. De bijvoorbeeld aan het geloven van een alibi. Ondertussen mogen je vrienden proberen te raden wie de boel aan het saboteren is. Heb je de saboteur met de dubbele agenda door? Dan ontvang je een smak aan punten. Is de saboteur niet geraden? Dan mag de saboteur een leuk puntenaantal bijschrijven.

Een leuk concept wat zeker niet ontzien moet worden, maar de praktijk leert wel dat er niet veel aanwijzingen zijn om een saboteur door te hebben. Je speelt de game bij voorkeur in een donkere ruimte om de sfeer wat te verhogen, en daardoor zijn emoties in ieder geval moeilijk af te lezen. Daarnaast zijn de opdrachten die de saboteur in zijn schoenen krijgt geschoven niet zo onwerkelijk. Het kan namelijk zomaar een beslissing zijn waar iedereen zonder discussiëren in mee gaat. Dit maakt het spelen van de saboteur niet altijd even uitdagend.

Met de loep op pad

Naast de inbreng bij dilemma’s zul je soms op de crime scene actief moeten zijn. Door over het scherm van je smartphone te bewegen met je vinger, kun je met een bolletje op het scherm in een ruimte zoeken naar aanwijzingen. Wanneer het raak is en je hebt iets opvallends gevonden, dan krijg je een take-over, waarmee je bij dilemma’s het heft in handen kunt nemen en een beslissing zelf kunt nemen. Interessant, wanneer het water je als saboteur aan de lippen staat. Naast het zoeken is er nog één element waar snelheid is geboden. Er zijn enkele momenten waarin je moet reageren op commando’s op het scherm. Doe je dit als snelst, dan kun je ook hier weer take-overs verdienen.

Even geen overzicht meer

De smartphone dient als controller voor de dilemma’s en actiescènes, maar omvat ook een logboek waarin je alles nog eens kunt teruglezen. Wanneer je dit doet is echter de grote vraag. Het is soms best wat informatie die je door de strot wordt geduwd, terwijl het verhaal voortduurt. De enige oplossing is door gezamenlijk het spel te pauzeren, maar dit haalt het tempo en de spanning weer uit het spel. Een dilemma dat zich niet in het verhaal zelf afspeelt, maar daarbuiten.

Goed verhaal, voor één keer

Dat Hidden Agenda uit de portefeuille van Supermassive Games komt, is al snel te zien. Grafisch is de spel van een goede kwaliteit, net als Until Dawn. Het verhaal kent ook genoeg diepgang om te boeien, maar niet genoeg om het spel nog eens op te starten wanneer je het uit hebt gespeeld. Door verkeerde keuzes kan het wel voorkomen dat je het verhaal niet tot een goed einde brengt. Dit zou de enige reden zijn om het spel nog eens op te starten. Al met al is Hidden Agenda dus een leuk concept, maar geen game waar je tijdens de koude wintermaanden niet omheen kunt.

Hidden Agenda bevat een interessant concept waarbij je met smartphones invloed hebt op het verhaal. Zie het als een interactieve film waar jij directe invloed op uitoefent. Het logboek op de smartphone is leuk gevonden, maar amper bij te houden. De wedstrijdmodus is leuk bedacht, maar voegt niet genoeg toe om echt out-of-the-box te gamen. Het raden van de saboteur berust te vaak op toeval. Het verhaal is vermakelijk en laat je wel opletten, maar trekt niet genoeg om nog een paar keer te doorlopen. Al met al kun je Hidden Agenda zien als een concept met potentie, maar die potentie wordt nog bij lange na niet volledig benut.