85%
  • Champions League en Europa League
  • Qua gameplay stappen gezet
  • Minder voorspelbaar dan ooit tevoren
  • Tactisch toegankelijk
  • Vernieuwingen kick-off alleen interessant met vrienden

Daar komt het lijstje weer binnen in onze mailbox. Elk jaar gaat de release van FIFA weer gepaard met een lijst aan vernieuwingen. Essentiële veranderingen die het spel naar een hoger niveau tillen. Essentiële veranderingen die kennelijk niet in een patch konden worden gestopt. De vraag is uiteindelijk altijd weer hoeveel impact de aanpassingen op het algehele spel, en dan met name de gameplay, hebben. Met het lijstje in de hand gingen we aan de slag met FIFA 19. Zijn de vernieuwingen zichtbaar en voegen ze daadwerkelijk iets aan het spel toe?

FIFA 19 kent de nodige gameplaytweaks, nieuwe modi en licenties. Laatstgenoemde is een flinke bonus, aangezien FIFA op licentiegebied eigenlijk al de onbetwiste koning was. Nu de Champions League en Europa League echter niet meer onderdeel van Pro Evolution Soccer zijn, is er een nieuwe deal gesloten. De toch al imposante lijst van licenties in FIFA is aangevuld met de twee prestigieuze toernooien. Hiermee kan er op licentiegebied eigenlijk niets meer worden aangemerkt. De volgende stap is wellicht gelicenseerde scheidsrechters, maar daar zitten minder mensen op te wachten denken we zo.

Een nieuw avontuur: alleen of tezamen

Wie altijd prefereerde om alleen een balletje te trappen, kan sinds enkele jaren aan de slag met The Journey, waarin het verhaal van Alex Hunt werd gevolgd. Inmiddels telt de Journey drie sterren en daarmee drie verhaallijnen, namelijk die van Alex Hunter, Kim Hunter en Danny Williams. Met Kim speelt FIFA in op de groei van het vrouwenvoetbal, wat de speler ook vraagt om een paar potjes vrouwenvoetbal af te werken. Hier zitten conservatieve spelers wellicht niet op te wachten, maar EA wil (wilt) hiermee aangeven mee te willen gaan met de hedendaagse tijd. Gelukkig kun je zelf kiezen of je je op één verhaal wilt focussen of dat je alles wilt meekrijgen.

Voor diegene die liever samen speelt, heeft Electronic Arts de Kick-off modus op de schop genomen. De modus krijgt namelijk een hoger party-gehalte, omdat het je zelf de spelregels laat aanpassen. Zo is er een modus waarin je alleen van afstand mag scoren, maar ook een modus waarin alles is toegestaan: dus geen regels. Een heerlijke modus voor die vriend die alleen maar met Ronaldo of Messi aan het dribbelen is. Je hebt nu namelijk de kans om ongegeneerd en zonder consequenties aan de noodrem te trekken. Heerlijk.Ook kun je aan de slag met Survival, waarin er na elke goal een speler wegvalt. Het zijn leuke modi die een avondje FIFA met vrienden een stuk hilarischer kan maken, maar tegen de AI heeft het niet veel om handen. Zoals gezegd: het party-gehalte heeft met FIFA 19 een flinke boost gekregen.

Minder voorspelbaar dan ooit tevoren

Hetgeen wat mij qua gameplay altijd voor Pro Evolution Soccer deed kiezen, was de onvoorspelbaarheid die PES bood. Bij FIFA had je altijd snel de bepaalde aanvalspatronen en type goals door, zeker als je elke editie hebt gespeeld. Zo was mij in FIFA 18 vrij snel duidelijk dat ik geen hoge voorzetten meer moest geven, omdat die bar weinig opleverden. Dat is wel anders in FIFA 19, waar voorzetten weer de nodige goals opleveren. Een heerlijke verandering voor aanhangers van de Hollandse school, waarbij vleugelspitsen voorzetten geven op de spits. Onder de term 50/50 battles adverteert EA met een meer verrassende uitkomst van bepaalde duels. Hierin lijkt EA daad bij het woord te voegen. Voorspelbare uittrappen, sprintduels en luchtduels zijn allemaal minder voorspelbaar en kunnen er daadwerkelijk voor zorgen dat het spelbeeld kantelt. Meer dan ooit tevoren heeft het zin om sterke spelers te selecteren, daar ze ook daadwerkelijk veel duels voor je winnen.

Naast deze aanpassing is de voorspelbaarheid simpelweg afgenomen. Doorzichtige passjes kun je nu ook beter blokkeren, waar het in FIFA 18 soms simpelweg gebeurde waar je bij stond. Je kon er weinig tegen doen. De nieuwe animaties bij de aannames zorgen voor meer creatieve mogelijkheden die voor meer unieke goals zorgen dan ooit tevoren.

Tactische toegankelijkheid

Wie wel weet wat de spelregels zijn van voetbal, maar geen verstand van managen heeft (90% van de spelers dus, ook al beweren ze anders), wordt in FIFA 19 een toegankelijk menu geboden. Je kunt gemakkelijk aangeven hoe je je team wilt opstellen en welke tactiek je wilt hanteren. Dat het spel geen fan meer is van José Mourinho is duidelijk, aangezien de beruchte tactiek niet meer bestaat, net als de meest aanvallende optie. Kennelijk was EA toch niet tevreden over de gameplay die deze settings voorschotelden, waarna het besloot deze er uit te halen.

FIFA 19 heeft mij gameplaytechnisch eindelijk eens weten te overtuigen. Ik heb daadwerkelijk het idee gehad dat ik een nieuw, fris deel heb gespeeld. De toevoeging van de Champions League en Europa League is met name voor de carrièremodus en gigantische bonus. Je zult nu namelijk nog weinig onduidelijkheden tegenkomen op licentiegebied. De nieuwe modi binnen kick-off zorgen voor veel hilariteit met vrienden, maar zijn voor jou alleen niks waard. Al met al is FIFA 19 een prima vervolg op zijn voorganger, wat een aanschaf voor de fan weer te verantwoorden maakt.