Far Cry 2

Far Cry 2
21/10/2008
First-person shooter
ja
PC, PlayStation 3, Xbox 360

Na een chaotische vakantie op een tropisch eiland enkele jaren terug, ben ik wel eens toe aan wat anders. Een kort bezoek aan het plaatselijke reisbureau, zorgde echter voor een radicale verandering van bestemming. De vakantie van dit jaar gaat de Afrikaanse savanne op! Het budget van ondergetekende gaat echter volledig op aan games, dus er moest een alternatief komen. Gelukkig bereikte mij net op tijd een verre schreeuw uit het altijd mooie Montreal. Ubisoft werkt hier namelijk aan de officiële opvolger van Far Cry, waarin je volledig vrij de graslanden van Afrika kan gaan verkennen.

Far Cry 2 zal weinig meer van doen hebben met zijn voorganger. Dit is voor het grootste deel te wijten aan het feit dat de rechten van Far Cry niet meer bij Crytek liggen. Deze ontwikkelaar is namelijk aan de slag gegaan met het oogstrelende Crysis. De ontwikkeling van Far Cry 2 is dan ook overgedragen aan Ubisoft Montreal. Om verwarring te voorkomen: dit spel heeft dan ook niets te maken met Crysis. Men heeft een aantal radicale wijzigingen doorgevoerd in Far Cry 2. Jack Carver, het hoofdpersonage uit het eerste deel, heeft het gehad met vakantietripjes en slijt nu zijn dagen binnenshuis. Een compleet nieuw personage zal in centraal Afrika verwikkeld raken in een plaatselijke oorlog. Geen superkrachten, geen mutanten, gewoon mensen tegen elkaar.

Deze oorlog zal zich afspelen in een enorm speelbaar gebied. Je bent hier volledig vrij om te gaan en te staan waar je maar wilt. Het gebied is in totaal ruim 50 vierkante kilometer groot! Gelukkig hoef je dit niet allemaal te voet af te leggen: er zijn voldoende vervoersmiddelen aanwezig in het spel. Het concept van Far Cry 2 is goed te vergelijken met een spel als S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl (maar dan wat minder radioactief). Er zijn drie strijdende fracties die afhankelijk van jou acties zich tegen je keren, of juist helpen. Over het gehele gebied zijn er verschillende NPC’s die jou opdrachten aanbieden in ruil voor bijvoorbeeld een nieuw wapen. Het spel wordt dan ook interessant gehouden door voldoende “sidequests” in het spel te verwerken. Het verhaal zal zich geheel afhankelijk van jou activiteiten ontwikkelen. Elke speelervaring is anders en dat komt de speelduur zeker ten goede.

Een bijzonder aspect aan Far Cry 2 is het health-systeem. Het zal uiteraard vaak voorkomen dat je geraakt wordt. Er zal dan een klein deel van je levensbalk afgaan. Om jezelf te genezen zal je echter met naalden aan de slag moeten gaan. Wanneer je ernstig gewond raakt moeten er zwaardere middelen aan te pas komen. Om jezelf in leven te houden zal je dan je wond moeten stelpen en eventueel zelfs dichtnaaien. De levensbalk zal overigens alleen in beeld komen als je geraakt wordt. Er is voor gekozen om de HUD, de icoontjes in het scherm, zo minimaal mogelijk te houden. Dit om het realisme nog verder op te drijven.

De sfeer die het spel uitademt zal je echt doen denken aan de Afrikaanse savanne. Er wordt gebruiktgemaakt van vooral donkerrode/bruinachtige kleuren, die net dat beetje extra geven aan het geheel. Ook aan het dierenrijk is gedacht en het is dus niet uitzonderlijk dat er opeens een kudde zebra’s voor je neus langs komt. Roofdieren zullen echter niet van de partij zijn. Hier is voor gekozen, omdat dit de speler te veel afleidt van het conflict dat zich afspeelt om hem heen. Hiernaast is de diversiteit in de gebieden groot. De ene keer bevind je jezelf in een typisch Afrikaans dorp, de andere keer sta je weer midden in de prachtige natuur. Om alles zo realistisch mogelijk te maken zijn de makers speciaal naar Afrika geweest om inspiratie op te doen. De grafische kwaliteit liegt er niet om: wellicht zal dit nog wel een mooier spel worden dan de directe concurrent Crysis.

Verwachting

Far Cry 2 mag dan wel radicaal gewijzigd zijn, het lijkt een waardige opvolger te worden van het origineel. De vrije speelomgeving en het non-lineaire verhaal zijn de twee grootste troeven. Hierbij komt echter automatisch een gevaar om de hoek schuilen: hoe wordt het spel interessant gehouden? Ook dit lijkt goed te zijn opgelost door Ubisoft. Er zijn vele sidequests en ook voertuigen kunnen je gemakkelijk naar een bruisend dorp brengen. Men heeft het geheel echter ook nog eens overgoten met een realistisch Afrikaans sausje, wat er zeer goed uit ziet. Het lijkt niet stuk te kunnen: Ubisoft doet een prima gooi naar de beste FPS van het jaar en dat in de herfst van 2008.

Discord

Hot
EnquĂŞte
Verrassend
26%
Verschrikkelijk
37%
Prachtig
12%
Het maakt mij niet zoveel uit
25%
Totaal aantal stemmen: 100 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner