60%
  • Bounty hunting is een leuk idee…
  • Te weinig inhoud om te blijven boeien
  • Weinig spelers in gigantische wereld
  • Bugs aan de orde van de dag
  • Geen menselijke NPC’s?

Het is een eeuwige discussie die gevoerd wordt: hoeveel aanpassingen/vernieuwingen moet je als ontwikkelaar doorvoeren wanneer je een nieuw deel wilt uitbrengen van een serie? Er zijn voorbeelden als FIFA en Far Cry, die beiden verweten worden bizar weinig vernieuwing door te voeren. Toch worden beide franchises altijd nog gewaardeerd en vallen de verkoopcijfers ook echt niet tegen. Andere ontwikkelaars gooien het over een andere boeg, of beter gezegd, die gooien nagenoeg het hele roer om. Dit deed Bethesda met Fallout, dat de offline RPG die bol stond van menselijke NPC’s omtoverde in een online wereld waar menselijke NPC’s simpelweg niet meer aanwezig zijn. Huh!?

Dat Fallout als franchise in haar bestaan een flinke fanschare heeft opgebouwd, moge duidelijk zijn. Sinds 1997 is de franchise van Bethesda al op de markt en weet het een flinke fanbase te onderhouden. Dit was altijd door offline RPG’s te ontwikkelen die zich afspeelden in een post-apocalyptische wereld, waar wel andere menselijke NPC’s te vinden waren. Deze NPC’s zorgden voor de nodige quests, die door persoonlijke verhalen en gebeurtenissen van de nodige inhoud konden worden voorzien. Over het feit dat Fallout alleen offline te spelen was, hoorde je niet veel fans klagen. Je kocht het spel in de wetenschap dat het offline was en maakte daar je eigen avontuur van. Daar hoefde je geen pottenkijkers bij. Dat Bethesda daar anders over denkt, bleek al bij The Elder Scrolls Online, een voortvloeisel uit de succesvolle offline RPG’s als Morrowind, Oblivion en Skyrim. The Elder Scrolls Online bestaat vandaag de dag nog steeds en scoorde wel een voldoende, maar werd niet door iedereen omarmd. Toch wilde Bethesda kijken of de fans van Fallout ook online te krijgen waren of dat er wellicht een nieuwe doelgroep kon worden aangeboord. Wie het gamenieuws de afgelopen weken een beetje in de gaten heeft gehouden, weet daar waarschijnlijk het antwoord al op.

Waar ben ik nu weer beland?

Fallout 76 speelt zich af in Appalachia, wat is gebaseerd op West Virginia. In deze wereld zijn bekende locaties als West Virginia State Capitol en Camden Park allemaal nagebootst. Dit alles zorgt voor een wereld die vier keer zo groot is als Fallout 4. Het spel start in Vault 76, in het jaar 2076. Je ontwaakt in de vault en het is aan jou om de post-apocalyptische wereld te verkennen. Een wereld waarin jij als speler het enige mens blijkt te zijn. Tenminste, als je andere online spelers niet meerekent. Op het moment dat je Vault 76 verlaat, ga je op zoek naar de Overseer om uit te zoeken wat er precies aan de hand is. Het verhaal wordt verteld aan de hand van holotapes die je kunt afluisteren. Fallout 76 draait hierdoor voornamelijk om het achterhalen van de waarheid en niet zozeer om het adequaat en origineel reageren op actuele situaties. Daar waar in voorgaande delen de dialoog kon worden aangegaan met menselijke NPC’s, daar is het nu veel meer het opvolgen van orders en daar is de fanbase logischerwijs niet blij mee. Een vreemde keuze, zo oordelen wij ook. Om de oude garde wel te plezieren, zijn oude bekenden als Mr. Handy wel van de partij en wordt er nog steeds met bottlecaps gewerkt, maar de charme lijkt toch een beetje te zijn verdwaald in die nieuwe, reusachtige wereld die geschapen is.

In deze nieuwe online wereld zou je misschien verwachten dat er met enige regelmaat andere spelers voorbij zouden lopen, al dan niet met goede bedoelingen. Niets is echter minder waar. Op de dedicated servers worden namelijk maar 24 spelers tegelijk toegelaten. Daardoor voelt het opzoeken van andere spelers een beetje als het zoeken naar een speld in een hooiberg, alhoewel de map je wel een handje helpt. Wanneer je dan eindelijk een andere speler tegenkomt, zul je de headset direct moeten inpluggen. Er is namelijk geen push-to-talk feature en ook een textchat ontbreekt. Het is dus geluid maken, of geen geluid maken. Bethesda heeft wel gereageerd dat hier in de nabije toekomst naar wordt gekeken, maar het is vreemd dat dit niet bij het oorspronkelijke spel is geïmplementeerd.

Waar ligt mijn prioriteit?

In Appalachia kun je uiteraard de hoofdmissies volgen, maar deze zullen weinig verrassende en intrigerende momenten tevoorschijn toveren. Het is een manier om langzaam maar zeker kennis te maken met wat de spelwereld je te bieden heeft. De sidequests zijn door het gebrek aan menselijke NPC’s niet altijd even interessant, maar kunnen soms nog wel leuk uit de hoek komen. Verder wordt de nadruk gelegd op het overleven binnen de wereld. Zorg ervoor dat je genoeg eet en drinkt, maar zorg natuurlijk dat je niet teveel straling binnenkrijgt. Stimpacks kunnen je af en toe op de been houden, maar voorzichtig zijn kan nooit kwaad. Andere spelers zullen je niet al te snel aanvallen, daar er een bounty op een hoofd zal komen wanneer ze zonder reden een onschuldig persoon zullen lastigvallen. Een klopjacht zal worden gestart, wat eigenlijk meteen één van de leukste elementen van Fallout 76 is. Helaas zijn er echter maar bar weinig personen die het nut van andere spelers aanvallen inzien.

Tenslotte zul je je wellicht afvragen hoeveel bugs er nu weer in een spel van Bethesda te vinden zijn. Ook dit keer kunnen we weer vertellen dat hier helaas geen tekort aan is. De bugs variëren tot het onspeelbaar maken van het spel tot het vrolijk voorbijglijden van vijanden en voorwerpen. Eerstgenoemde zal je bloed doen koken, laatstgenoemde kan met enige relativering nog zorgen voor een schampere glimlach.

Fallout 76 is kort gezegd nog geen geslaagd avontuur. Een gigantische online wereld biedt plek voor 24 spelers die naar alle waarschijnlijkheid liever hun eigen gang gaan, dan naar elkaar omkijken. De wereld kent door het gebrek aan menselijke NPC’s weinig kans om door te vragen en je eigen conclusies te trekken. Daarnaast kent het spel te weinig f’weatures die het het echt waard maken om er een online spelwereld van te maken. Dat de fans een petitie waren gestart voor een single player valt te begrijpen, want Fallout 76 biedt weinig wat je met je vrienden wilt delen.