85%
  • Braking Point is een leuke toevoeging
  • Grafisch dik in orde
  • Verbeterde physics
  • Schoonheidsfoutjes
  • Coureur modellen

Al van kinds af aan ben ik een echte racefan en dan vooral van de Formule 1. F1 2021 is dan ook een game waar ik al een tijdje naar uitkeek. Voor mijn gevoel is het aantal mensen dat naar de nieuwste  F1-game uitkeek sowieso toegenomen. Racegames en -sims hebben in de laatste jaren enorm aan populariteit gewonnen, in Nederland is dit niet in de laatste plaats omdat het aantal Nederlandse coureurs met succes in de sport is toegenomen. Dit beperkt zich niet alleen tot Max Verstappen, maar denk ook aan Rinus ‘Veekay’ van Kalmthout, Guido van Garde, Richard Verschoor en Nick de Vries. Daarnaast doet Nederland ook in het simracen goed mee; onder andere Rudy van Buren heeft hierin een aantal successen behaald. Genoeg aanknopingspunten voor de stijgende interesse, maar kan F1 2021 ons overtuigen?

Wie de game opstart en eerdere edities uit de F1-reeks heeft gespeeld, valt direct op dat het menu volledig op de schop is gegaan. Niet alleen de vormgeving is anders, tevens heeft eSports een prominente plek in het menu gekregen. Als we wat verder kijken valt direct op dat er een nieuwe modi is, Braking Point, waarover later meer. Daarnaast zien we vooral de bekende modi, zoals de carrière, een enkel Grand Prix-weekend, Time Trail en een multiplayer.

Uiteraard bevat de game alle teams en coureurs uit de koningsklasse van de autosport en ook de Formule 2 is vertegenwoordigd in de game. Alle circuits die worden aangedaan door de Formule 1 zijn, met enkele uitzonderingen, eveneens beschikbaar in de game. De circuits die nog niet in het spel zitten, worden later middels een gratis update toegevoegd.

Grafisch heeft de F1 2021 verbeteringen ondergaan ten opzichte van haar voorgangers. Ray-tracing heeft zijn introductie gemaakt en de game heeft een performance mode gekregen, wat inhoudt dat F1 2021 op 120 FPS speelbaar is. Met name in de regen levert dit echt prachtige beelden op. Een minpunt zijn wel de hoofdpersonages, ofwel de coureurs. Deze zijn herkenbaar, maar deze hadden toch nog wel een tandje beter gemogen. Sommige van de coureurs zien er ietwat grappig uit. De personages die fictief zijn zien er echter wel enorm gelikt uit. Naast deze grafische verbeteringen is ook zeker de laadsnelheid enorm verbeterd, in ieder geval op de PlayStation 5, maar dit mag eigenlijk geen verrassing meer zijn.

De meest belangrijkste wijziging zit eigenlijk in de physics. De bandenslijtage is realistischer en beter merkbaar in de auto. Tevens is ook het gevoel met betrekking tot de wegligging enorm verbeterd. Je hebt nu meer gevoel in de besturing en je voelt beter wanneer de auto onder je weg dreigt te springen. Kanttekening hierbij is wel dat je dit met een controller minder goed zult merken dan met een stuurtje.

Verhitte strijd

Een van de nieuwe features dit jaar is de story mode met de naam Braking Point. Het is voor het eerst dat een game in deze F1-reeks een story mode bevat en deze is niet onaardig. Het verhaal begint met Aiden Jackson, die nog aan het begin van zijn loopbaan staat en op weg is om het Formule 2 kampioenschap op zijn naam te schrijven, om daarna de overstap naar de Formule 1 te maken. Je krijgt bij deze overstap de keuze om te racen voor de teams Alfa Romeo, Alpha Tauri, HAAS F1, Williams of Racing Point/Aston Martin. De laatstgenoemde is dit jaar van naam gewijzigd, maar omdat je F1-carriere al start in 2020 verandert de naam gedurende je carrière. Zodra je voor een team hebt gekozen maak je ook kennis met je teamgenoot Casper Akkerman. Hij bevindt zich juist aan het einde van zijn carrière en dat zorgt soms voor frictie tussen de twee piloten. Al snel komt er ook een derde rijder in beeld, Devon Butler. Dit is naast je teamgenoot je grootste rivaal gedurende je loopbaan.

In Braking Point krijg je te maken met diverse realistische en boeiende scenario’s. De echte F1-fan zal veel van deze situaties herkennen uit de voorgaande seizoenen in de F1. Dit gaat van clashende teamgenoten, een staaltje F1-politiek tot aan technische mankementen. Ook verdeeldheid binnen het team en het behalen van de nummer 1-status komen aan bod. In de story mode krijg je ook diverse keren te maken met verschillende personen in verschillende rollen binnen je team. Zo probeert Codemasters je een kijkje in het leven van een Formule 1-coureur te geven.

Braking Point bestaat uit veertien hoofdstukken, die een leuke mix aan gebeurtenissen bieden, verdeeld over een Formule 2-seizoen en  twee Formule 1-seizoenen. Hierbij moet je de ene race volledig rijden van start tot finish, terwijl je de volgende race halverwege het stuur overneemt. De story mode is een leuke en verfrissende, maar niet baanbrekende, toevoeging binnen de franchise die je ongeveer een uurtje of zes à zeven bezig houdt.

Ben een baas

Je kunt ook dit jaar weer een eigen team beginnen in de ‘My Team’ modus. In deze vorm van de carriere-modus ben je niet alleen de coureur van het door jou opgerichte team, maar ook de teambaas. Je kiest hierbij zelf je livery en teamkledij en daarnaast bepaal je ook zelf welke coureur je aanneemt als teamgenoot. Dit kan gaan om een coureur uit de Formule 1 of Formule 2. Tot zover niets nieuws. Wat er wel nieuw is, is dat je nu het elfde team op de grid bent. In de voorgaande edities verving je nog één van de huidige teams. Een leuke verbetering, omdat je het zo tegen alle teams uit het echte F1-circus kunt opnemen.

Als teambaas bepaal je verder welke afdelingen een uitbreiding of upgrade nodig hebben en in welke afdeling je jouw zuurverdiende centen investeert. Jij bent ook degene die bepaalt welke onderdelen en updates voor de auto de afdelingen moeten gaan onderzoeken. De afdelingen waarover je de leiding hebt zijn aerodynamica, chassis, personeel, motor, duurzaamheid en marketing en zij zullen ook regelmatig om jouw input vragen.

Als teambaas en ster coureur willen de media graag jouw mening op diverse zaken weten. Dit heeft niet alleen invloed op jouw faam, maar ook op die van het team. Daarnaast kunnen jouw antwoorden ook invloed hebben over de mood van de diverse afdelingen van je team. Voor degene die de interviews wel geloven is er dit jaar de optie om de interviews volledig uit te zetten. Dit kan overigens op ieder gewenst moment. Een feature die erg welkom is, aangezien je na een tiental interviews dit waarschijnlijk wel hebt gezien. De vragen worden na een tijdje erg eentonig.

De gamers die echt puur voor het racen gaan, kunnen in plaats van ‘My Team’ ervoor kiezen om de normale carrière-modus in te gaan. Je krijgt hierbij de keuze uit een seizoen van tien, zestien of twintig races. Mocht je liever zelf een seizoen samenstellen kan dit ook. Deze modi is verder niet veranderd ten opzichte van voorgaande jaren. Het enige verschil is dat je nu de strijd kunt aangaan samen of tegen een vriend. Dit maakt het allemaal net wat leuker en spannender, want je wilt uiteraard die ene vriend die altijd zegt dat hij of zij zo goed is verslaan.

Schoonheidsfoutjes

Tot dusver een hele positieve ervaring, maar F1 2021 kent ook een aantal schoonheidsfoutjes. Tijdens het spelen van Braking Point viel het motor geluid tijdens de race op Zandvoort ineens halverwege de race weg, hierdoor klonk de auto heel bijzonder en leek het eerder of je in een Formule E-bolide had plaatsgenomen. Dit gebeurde daarna nogmaals in Rusland, waarna ik het spel opnieuw heb opgestart om vervolgens dezelfde ervaring te hebben. Ook het commentaar is niet altijd vlekkeloos. Olav Mol wist mij te melden dat Perez de poleposition had weten te bemachtigen, terwijl hij in feite de race had gewonnen.

De meest storende bug kwam ik tegen tijdens een online sessie. Na een crash verscheen de safetycar op de baan om de leider van de race, op dat moment ik zelf, op te vangen. Eenmaal aangekomen bij de safetycar rem ik netjes af om er achter te blijven, terwijl de nummer twee besluit om zowel mij als de safetycar op volle snelheid voorbij te razen. Tot mijn verbazing zag ik dat ik op dat moment de tweede positie had en de safetycar weer moest inhalen, omdat deze op de leider wachte. Een aantal ronde lang bleef de safetycar op de baan om vervolgens heel het veld te laten passeren. Een poosje later verdween de safetycar zonder dat we maar één rondje hierachter hebben hoeven te rijden. Mijn opponent kreeg tevens geen penalty voor het inhalen van mij en de safetycar. Een ander detail is dat de safetycar rondjes blijft rijden, maar waar de crash zou zijn is niks gebeurd en is de troep al lang opgeruimd. Dit is dan geen bug, maar wellicht een detail dat kan worden toegevoegd. Overigens lijken al mijn bevindingen te patchen en dus geen blijvend probleem.

F1 2021 heeft ook dit jaar weer alle coureurs, circuits en teams uit het Formule 1-circus en is in bijna alle aspecten een stap voorwaarts ten opzichte van zijn voorganger. Met name Braking Point is een leuke toeging. De game laat zich als arcade spelen, maar kan door de legio aan settings ook prima als simulator uit de voeten. Wil je net iets meer dan alleen maar rondjes rijden, dan kun je kiezen voor de My Team modus en naast coureur ook als teambaas aan de slag. Online is er ook genoeg activiteit, waardoor je het tegen spelers uit de hele wereld kunt opnemen.

26%
48%
20%